Sukulaiset ja epäsopivien lelujen liiallinen ostelu vauvalle
Meille syntyi lapsi, miehen suvun eka vauva kahteenkymmeneen vuoteen. Nyt isosedät ja muut anopista puhumattakaan on hurahtaneet ostelemaan vauvalle kaikkea turhaa krääsää vailla mitään kritiikkiä. Tulee leluja, joissa lukee, että ei alle 3-vuotiaille. Sellaisia leluja, joita ei saa antaa vauvalle vuosiin. Meidän pitää varastoida niitä vuosikausiksi. Miten tästä voisi sanoa kohteliaasti? Tuntuu, että tietyt sukulaiset ei tee yhtään kauppareissua miettimättä, mitä voisi ostaa lapselle. Tylsää varmaan, mutta oikeasti vaippapaketti olisi parempi, kuin viisivuotiaiden palapeli 10 kk ikäiselle. Nämä vain eivät ikinä kysy, mitä lapsi tarvitsisi.
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:40"]
Kannattaa vähän löysätä pipoa.
[/quote]
Niinpä :) Kun edessä on kuitenkin parikymmentä vuotta lapsen kanssa. Mitenhän tämä mamma vetää herneet nenään, kun vauva on kouluiässä ja wilmasta tulee ekat viestit yms :)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:36"]
No eihän tuo kivaa ole. Ite meinaan nyt tämän tulevan lapsen kohdalla sanoa että tälläkertaa ei haluta ylettömästi leluja ja roinaa.
[/quote]
Toivottavasti et nyt roinasta puhu. Kukaan ei halua, että heidän lahjojaan kutsutaan roinaksi, vaikka ne sitä olisivatkin.
[/quote]
En tietenkään ääneen sano, mutta en halua kirpputorilta kymmenittäin muovisia härpäkkeitä kun vähemmälläkin pärjää.
Mikä ongelma on säilöä leluja? Tuskin niistä sentään varasto täyteen tulee. Sitten on kiva kun on leluja valmiina lapsen kasvaessa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:40"]
[/quote]
Niinpä :) Kun edessä on kuitenkin parikymmentä vuotta lapsen kanssa. Mitenhän tämä mamma vetää herneet nenään, kun vauva on kouluiässä ja wilmasta tulee ekat viestit yms :)
[/quote]
Niin miten koulun viestit liittyy siihen, että meillä on leluja ja jopa ihan täysiä turhakkeita (huopapäällysteinen kynän suojus) odottamassa jotain hamaa tulevaisuutta? Avaatko vähän logiikkaasi? ap
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:40"] Kannattaa vähän löysätä pipoa. [/quote] Niinpä :) Kun edessä on kuitenkin parikymmentä vuotta lapsen kanssa. Mitenhän tämä mamma vetää herneet nenään, kun vauva on kouluiässä ja wilmasta tulee ekat viestit yms :) [/quote] Niin miten koulun viestit liittyy siihen, että meillä on leluja ja jopa ihan täysiä turhakkeita (huopapäällysteinen kynän suojus) odottamassa jotain hamaa tulevaisuutta? Avaatko vähän logiikkaasi? ap
[/quote]
Tunnut vain ottavan niin kovia kierroksia ihan pikkujutuista. Joten kun alkaa tulla sinun Nico-Petteristä viestiä ihan oikeista asioista ja valituksia, niin olet juuri sen tyyppinen opettajien kauhu, että tulet heti silmille.
Ymmärrän ap. Meillä pieni asunto. Pakkasin tulevien kokojen vaatteita valmiiksi koon mukaisiin laatikoihin. Ja tunnustan: jos oli mun mielestä kamala, kukaan ei huolinut kiikutin uffin laatikoihin ja kirppikselle. Yritin pitää huolen, että lapsella olisi aina jotain anopin ostamaa päällä kun nähtiin.
Oli huono omatunto kun en saanut sanottua, että olen saanut niin pahan yliannostuksen kirkkaanpunaista -70 & -80 luvuilla, etten halua meille yhtään punaista vaatetta. Punaiset siis jäivät käyttämättä, en vain voinut pukea niitä lapselle. Yritin sanoa miehelle,että hän voi pukea niitä kun olen työmatkalla, mutta ei lämmennyt.
En keksinyt muuta ratkaisua kuin kiittää kauniisti. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt sanoa, että "niko tarvitsee nyt kurahaalarin"....
Tiedätkö, kun jollain ei ole niitä turhakkeita eikä ärsyttäviä lahjoja tuputtavia sukulaisiakaan. Kannattaa ottaa tämmöiset rikkautena elämässä. Vie kierrätykseen turhat, mutta älä pahoita innokkaiden sukulaisten mieltä. Tuskinpa nekään koittaa sulle pahaa aiheuttaa turhilla mielenkiinnonosoituksillaan. 9
Minusta voisit nätisti ohjata sitä lahjomista haluamaasi suuntaan.
Sinänsä on hienoa, että sukulaiset ovat vauvasta tohkeissaan. Kaikilla ei ole yhtä onnekas tilanne. Mutta ymmärrän hyvin, että liika on liikaa, varsinkin kun lahjat ovat sellaisia, että ne vievät lähinnä tilaa.
Vaippapaketit joutunet jatkossa itsekin ostamaan, sillä vauvan lahjojen lahjanantaja toivoo olevan lapselle ilona pitkään, jäävän jopa muistoksi antajastaan, jolloin joku vaippapaketin kaltainen kulutushyödyke ei oikein istu kuvaan... Toki voit vaikkapa omille vanhemmillesi vihjata, että rahat ovat tiukilla, ja eniten hyötyä olisi arkisista asioista, mutta kaukaisimmilta tädeiltä on vähän noloa pyytää lelun sijasta vaippoja.
Mutta entä, jos lelujen sijasta toivoisit vaikkapa kirjoja...? Satukirjoja ei lapsella voi olla liikaa, eivätkä ne vie paljon tilaakaan. Kymmenkuiselle ainakin itse jo luin täyttä häkää, ja aika pian se lukeminen nyt joka tapauksessa kannattaa aloittaa. Voisit vaikka sanoa, kun täti tulee lelun kera, että ihana lelu, kiitos. - mutta kuule, mietin tässä, että miten olisi, voisitko alkaa vaikka kerätä vauvalle sellaista Tomppa-kuvakirjasarjaa, se on todella ihana ja jäisi vauvalle pysyväksi muistoksi. Voi vaikka sitten aikanaan lukea omille lapsilleen sitä....?
Tai mitä sarjaa nyt haluatkin. Aino-sarjaa, Minttu-sarjaa, Kunnaksen kirjoja, Mikko Mallikkaita....
Tai jos et kirjoja halua, niin entä vaikka lasten musiikkia?
Veikkaan, että pahin lahjomisinto vähenee pian, vauvavaihe on kiivainya lahjojen antamisen aikaa. Ja ehkä sukuunne tulee muitakin vauvoja...
Myy pois, jos et tykkää. Säästä ne, mistä luulet olevan iloa lapselle ja mitkä näyttävät siltä, että kestävät käytössä. Olisi myös hyvä huomaamatta vihjailla sukulaisille, mitä te oikeasti tarvitsette vauvalle. Jos ongelmana on enemmän miehen sukulaiset, sehän on hänen ongelmansa laittaa älyttömille lahjavuorille stoppi.
Meilläkin on pieni asunto, ja lelun säilöminen viideksi vuodeksi on kyllä liikaa, etenkin, kun niitä tulee koko ajan lisää ja lisää. Lisäksi meillä on periaate, että leluja ei hankita liikaa, eikä etenkään mitään kemikaalileluja. Tuon ikäiselle kuuluu sellaiset lelut, mitä voi huoletta imeskellä. Tyrkkään kaiken suosiolla heti paketin avaamisen jälkeen jonnekin kaappiin, mutta kaapit alkaa täyttyä, enkä ole keksinyt kohteliasta tapaa sanoa asiasta.
Kuten arvelinkin, tuo wilmaviestijuttu oli juuri niin typerä ja kaukaa haettu, kuin aluksi vaikutti.
Tässä olen tunnin verran istunut koneella ja selaillut aihe vapaata. Kyllä on ihmisillä rankkaa, kun pitää niin joka asiasta mieltä pahoittaa.
Milloin sukulaiset ostaa vääriä lahjoja ja ei vaippoja. Milloin joku kumminkaimantuttu ei ole heti vastannut yksäriin. Ollaan suurinpiirtein ranteita viiltelemässä auki, kun kaikki ei mene niin kuin haluaa. Mut ku mä haluuun.
Ne sukulaiset varmaan ostais vääränmerkkisiä vaippojakin
Liian isot vaatteet kuuluu kanssa tähän samaan sarjaan. Missä niitäkin säilöö jopa kaksi vuotta ennen kun lapsi niitä käyttää.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:01"]Ne sukulaiset varmaan ostais vääränmerkkisiä vaippojakin
[/quote]
Todennäköisesti liian isoja mitkä joutuis laittamaan säilöön odottamaan.
#18 siis ap. Kirjoista olenkin sanonut aina kyselijöille, että jos haluatte antaa jotain, niin kirjoja. Harmi että useimmat eivät piittaa toiveesta, kun haluavat keksiä itse jotain parempaa. Hyvänä esimerkkinä anoppi. Hän kysyi joululahjatoivetta, ja sanoin suoraan yhden tuotteen. Anopin piti kuitenkin muokata asiaa niin, että se olisi hänen ideansa. Siis tyyliin pyysin punaista autoa ja anoppi hankkii sinisen mopon. Tuntuukin, että näille sukulaisille ei ole oikeasti tärkeää se, mikä olisi hyödyllistä ja lapselle mukavaa, vaan se, mitä HE itse ajattelevat itsestään. Ja anopilla selvästi joku kilpailu minun kanssani. Ei voi ostaa minun ideastani, täytyy olla joku oma idea vaikka väkisin.
Miten tavaroiden eteenpäin antaminen ei loukkaisi? Jos sukulainen kyselisi seuraavalla kerralla, että missäs se keinuhevonen on, ja minä sanoisin että annettiin pois, kun vie vain tilaa, eikä sitä voisi viiteen vuoteen käyttää kuitenkaan. Olisihan tuo nyt loukkaavaa. ps. Keinuhevonen oli huono esimerkki, ne harvoin on krääsää. En vain viitsi nimetä oikeasti saatuja juttuja.
ap
No kuten sanottua, on sullakin ongelmat. Koita päästä yli ja jatkaa vähän iloisemmalla asenteella! Tsemppiä!
No minä olen laittanut usein meille sopimattomia leluja kiertoon. Esikoisen kohdalla tuli paljon lahjoja, söpöjä vaatteita ym. Nyt myöhemmin syntynyttä kuopusta ei kukaan muista, kun teillä on jo niin paljon kaikkea. Toisi edes joskus pikkuauton, että kuopuskin saisi kokea yllätyksen. Synttärilahjaksikin hänelle toivat vaippoja ja muuta tarpeellista. Joo, maailma hukkuu roinaan, mutta kyllä lapsi saa musta syntymäpäivänään saada jitain turhaakin