Sukulaiset ja epäsopivien lelujen liiallinen ostelu vauvalle
Meille syntyi lapsi, miehen suvun eka vauva kahteenkymmeneen vuoteen. Nyt isosedät ja muut anopista puhumattakaan on hurahtaneet ostelemaan vauvalle kaikkea turhaa krääsää vailla mitään kritiikkiä. Tulee leluja, joissa lukee, että ei alle 3-vuotiaille. Sellaisia leluja, joita ei saa antaa vauvalle vuosiin. Meidän pitää varastoida niitä vuosikausiksi. Miten tästä voisi sanoa kohteliaasti? Tuntuu, että tietyt sukulaiset ei tee yhtään kauppareissua miettimättä, mitä voisi ostaa lapselle. Tylsää varmaan, mutta oikeasti vaippapaketti olisi parempi, kuin viisivuotiaiden palapeli 10 kk ikäiselle. Nämä vain eivät ikinä kysy, mitä lapsi tarvitsisi.
Kommentit (38)
Meilläkin miehen sukulaiset tykkäsi ostaa lapsille lahjoja periaatteella määrä korvaa laadun. Siinä sitten lahjoiksi tuli värikyniä, joista ei irronnut väriä ja muovileluja, joita ei saanut edes paketista ehjinä. Pehmolelujakin tuli valtavat määrät.
Se sitten olikin hassua, että meillä käydessään nämä kyseiset ihmiset jaksoivat päivitellä, miten hirveästi lapsilla on roinaa - joo, oli, kun itse olivat sitä tuoneet. Meilläkin oli pieni asunto ja vähän säilytystilaa, joten kyllä ne turhat tavarat ärsyttivät.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 14:00"]
Tässä olen tunnin verran istunut koneella ja selaillut aihe vapaata. Kyllä on ihmisillä rankkaa, kun pitää niin joka asiasta mieltä pahoittaa.
Milloin sukulaiset ostaa vääriä lahjoja ja ei vaippoja. Milloin joku kumminkaimantuttu ei ole heti vastannut yksäriin. Ollaan suurinpiirtein ranteita viiltelemässä auki, kun kaikki ei mene niin kuin haluaa. Mut ku mä haluuun.
[/quote]
tolla mentaliteetilla kukaan suomalainen ei saisi ikinä valittaa yhtään mistään. Tämä palsta on just se paikka, missä pystyy jakamaan tällaiset pienet ärsytyksen aiheet, joista ei ehkä kehtaa mennä avautumaan kenellekään tutulle. Ja sehän on ihan lukijasta kiinni miten tulkitsee, mä en tosiaankaan tästä ketjusta saa mitään 'ranteet auki' viboja. Kyllä se saa harmittaa, jos sukulaiset kantaa koko ajan jotain epäsopivaa roinaa, jota on sitten pakko säilytellä vuosikausia käyttöä odottamaan tai ihan vaan siksi, ettei pahoittaisi lahjan antajan mieltä.
Minä koen vastusteluista huolimatta annetut tavaran loukkauksena "kotini määräämisoikeutta" kohtaan. En tiedä mikä olisi oikea sana ettei kuulosta täysin tyhmältä :) en siis tarkota määräillä muita mitä pitää ostaa tai jättää ostamatta vaan haluan voida määritellä itse (miehen kanssa) miltä koti näyttää. Pidämme yksinkertaisesta tyylistä sisustuksen ja helpon siivottavuuden vuoksi, tilaa meillä kyllä on mutta haluamme sen väljänä. Turhien tavaroiden poistamisessa on nähty aika paljon vaivaa. Ikävää kun joku tulee sanomaan että tännehän me kannetaan se mummin sohva kun teillä on tuolla tilaa tai annetaan lahjaksi kodinkone josta olen sanonut ettei ole käyttöä, kun mahtuuhan se teillä kaappiin, kyllä me tiedetään paremmin mitä te tarvitsette. Koen sen arvosteluna, näytänkö niin tyhmältä ettei valintoihini voi olla mitään järkeä vai onko sisustustyyli liian erilainen ettei sitä voi hyväksyä?
Tämä on vähän ot mutta vastauksena niille jotka ihmettelivät että mitä väliä mitä tavaraa saa, joillekin koti/sisustus/tavarat ovat yhdentekeviä mutta minulle ei, joillain taas saattaa olla tilasta pulaa
Mulle sopisi vallan hyvin, että kummilasten vanhemmat ja lapsia saaneet sisarukset sanoisivat, ettei lahjoja tarvitse tuoda.
Vaan kun eivät sano, vaan eräskin pyysi myös "muistamaan" kummilapsen sisaruksiakin...
Tämä on sellainen asia, mitä omakotiasujat eivät tajua. Kun pienessä asunnossa ei vain ole tilaa säilyttää isoja muovisia rekka-autoja tms. Ymmärrän ap:ta täysin, mutta mitään ratkaisua tuohon ei ole, ellet halua suututtaa sukulaisia.
Mä olen juuri tuollainen pienokaiseen hurahtanut sukulaistäti, joka ei malta olla ostamatta niin leluja kuin vaatteitakin. MUTTA minua ei tippaakaan haittaa, vaikka lapsosen vanhemmat lahjoittaisivat tarpeettomat tavarat pois. Sitäpaitsi eiköhän tämä ostoshinku parissa vuodessa laannu. Viimeistään sitten, kun sukuun tulee lisää pienokaisia.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 18:29"]Tämä on sellainen asia, mitä omakotiasujat eivät tajua. Kun pienessä asunnossa ei vain ole tilaa säilyttää isoja muovisia rekka-autoja tms. Ymmärrän ap:ta täysin, mutta mitään ratkaisua tuohon ei ole, ellet halua suututtaa sukulaisia.
[/quote]
Niinpä! Hyvä kun vaatteet ja astiat mahtuvat kaappeihin, liinavaatteet, pyyhkeet, kengät, siivoustavarat yms joutuu jo survomaan. Sitten olisi vielä kirjoja ja leffojakin jokusia. Niin ja ne lapsen lelut ja romppeet.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 18:31"]
Mä olen juuri tuollainen pienokaiseen hurahtanut sukulaistäti, joka ei malta olla ostamatta niin leluja kuin vaatteitakin. MUTTA minua ei tippaakaan haittaa, vaikka lapsosen vanhemmat lahjoittaisivat tarpeettomat tavarat pois. Sitäpaitsi eiköhän tämä ostoshinku parissa vuodessa laannu. Viimeistään sitten, kun sukuun tulee lisää pienokaisia.
[/quote]
anna mieluummin aikaasi.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 18:31"]
[/quote]
anna mieluummin aikaasi.
[/quote]
Lapsi ei ole vielä niin iso, että kaipaisi muita kuin vanhempiaan.
Mä en oikeastaan tajua tällaisesta valittamista. Mikset anna tarpeettomia eteenpäin muille? Viet kavereiden lapsille ja syntyärilahjoiksi. Milsi varastoit niitä kotonasi jos teillä ei tarvetta ole?
Ei millään pahalla, mutta just tän tyylisten valitusten ansiosta ilmeisesti me ei saada ikinä lapsille mitään leluja lahjaksi. Ollaan monet kerrat toivetta kysyttäessä sanottu ihan suoraan esim että legoja. Mainittu tietty sarja minkä legoja toivotaan (edullisin pakkaus maksaa 6 e) mutta silti tulee jotain muka tarpeellista vaatetta. Tai ei anneta mitään lun lapsethan hukkuu leluihin, norodön lapsilla ei ole sellaisia tavarajouluja, koska isovanhemmat ei anna lahjoja, tätejä ei ole, ka kummitädit ovat jostain kuulleet että "lapset saavat aina liikaa leluja". Meillä ei itsellä ole paras taloudellinen tilanne, joten hyvin vähän pystymme itse ostamaan. Vaatteet ostan lähes 100% kirpparilta ja löytyy oikeasti tosi kivoja. Lisäksi kun on kolme tyttöä niin nuoremmat eivät kovin paljon uusia vaatteita edes tarvitse, koska kierrätän lapselta toiselle.
Myt esim synttäreitä ennen nuorimmaisen kummi kysyi mitä lapsi toivoisi. Mainitsin Legot ja sanoin että oikeastaan mitä vain leluja myös, nukke/nukkekoti/kotileikkitarpeita. Tuli kokoa liian pieni pipo. Mainitsin just ennen joulua heille että vaatteita ei tarvita, mutta kerroin kuitenkin koon kun sitä kysyivät ja sanoin että pikkareita/sukkia kyllä tarvitsisi. No sieltä tuli sanalla sanoen täysin meidän tyyliin sopimaton kokoa liian pieni kimallemekko. Nämä vaatelahjat on vieläpä hankalampia kierrättää kun lelut. Ja vaikka pipo olis ollut sopiva, ei lapsi tarvitsisi kahta pipoa, ihan oikeasti yhdelläkin pärjää. Mieluummin sitten vaikka pari sukkia.
36, mitä ap sitten sanoisi kun sukulainen kyselisi eteenpäin annetun lelun perään? Saahan ne vaatteetkin laitettua eteenpäin.
Olemme ratkaisseet pulman niin että jätämme suurimman osan tavaroista mummolaan säilytettäväksi ja mummola-leluiksi joten enää ei joka kyläilyreissulta tule leluja kotiin...
36 ei nyt näytä tajunneen. Ensin ihmettelee valitusta, kun lahjat voi (muka) laittaa vain eteenpäin. Ja loppuviestin ajan valittaa itse epäsopivasta roinasta, mitä saa, sekä siitä, mistä minäkin, eli että lahjatoivomuksille viitataan kintaalla. Ei liene luetunymmärtäminen kunnossa.
Tosiaan, ne joiden mielestä vuosikausien varastointi ei ole ongelma, miettikääpä jos asuisitte kerrostalossa kuten esim. me. Ei ole yhtään ylimääräisiä huoneita rojuvarastoksi. Lisäksi, kun lapsi on sen ikäinen, että voisi lelua käyttää, niin miten kuumaa kamaa mahtaa olla joku vuoden -15 malli? Muoti leluissakin on ja välillä lapset on tosi tarkkoja siitä, että täytyy olla uusin barbie/tekniikkalego/tms. ap
Kyllä se lahjojen anto siitä laantuu. Olette vielä tyytyväisiä, kun teillä on mistä antaa uusia iän mukaisia leluja tulevina vuosina. Mutta nyt voisitte ystäbällisesto neuvoa sukulaisia, mitä tarvitaan.
Meillä lahjoja ei tule ollenkaan "kun oli niin tylsää saada aikanaan itse nurkat täyteen tavaraa". Että ole onnellinen että saatte edes jotakin. Sinuna pitäisin parhaat ja laittaisin loput eteenpäin.
No eihän tuo kivaa ole. Ite meinaan nyt tämän tulevan lapsen kohdalla sanoa että tälläkertaa ei haluta ylettömästi leluja ja roinaa.
Anoppi antoi lahjoja, eikä rahaa. Ja anoppi ei katso vauvaa, kuin viisi kertaa vuodessa. Ja anoppi osti väärän väriset potkuhousut. Ja anoppi nosti oikeaa kättä. Ja anoppi kehtasi mennä ulkomaille, eikä säästä perintöjä meille. Ja anoppi ....
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 13:36"]
No eihän tuo kivaa ole. Ite meinaan nyt tämän tulevan lapsen kohdalla sanoa että tälläkertaa ei haluta ylettömästi leluja ja roinaa.
[/quote]
Toivottavasti et nyt roinasta puhu. Kukaan ei halua, että heidän lahjojaan kutsutaan roinaksi, vaikka ne sitä olisivatkin.
Vie säilöön anoppilaan. Kysyt saako kellariin tuoda kun oma jo täysi ja tarvitsee vasta 3v päästä ..