Ristiäiset kirkossa-ei kahvihetkeä?
Onko tökeröä, jos kirkolla kastetilaisuuden jälkeen sanoo vaan että "kiva kun osallistuitte, heippa!", eli ei järjestä mitään kahvitteluja?
Kommentit (24)
No joo, varsinkin jos olettaa että osa vieraista tulee vähänkään kauempaa, edes naapurikunnasta.
Meillä oli kaikkien lasten ristiäiset kotona. Kätevää järjestää tarjoilutkin näin. Ei liikkumista paikasta toiseen.
Mulla oli kuopuksen kastejuhla seurakuntatalolla (oltiin just muutettu eikä tullut mieleenkään alkaa järkätä juhlia kotona). Kätevästi ensin kaste ja sitten kahvitus samassa paikassa. Itse hommasin pöytäkoristeet ja tarjottavat, seurakunnan puolesta tuli astiat ja pöytäliinat.
On todellakin tökerö jopa erittäin huonoa käytöstä vanhemmilta. Haluat ristiäisvieraat paikalle muistamaan lastasi lahjoin ja sit sanot heipat. On aivan sama vaikka vieraat tulisivat viereisestä korttelista tai kunnasta, kyllä kahvit ja muut kuuluvat tarjoilla.
Kirkkoon kuuluva saa varata kirjoita tilan yleensä ilmaiseksi. Jos et jaksa mitään järjestää itse, niin pyydä sukulaisa auttamaan. Kaupan valmisherkut kelpaa kyllä, jos muuhun ei riitä rahkeet.
Suomalaisilta tuntuu kadonneen käytöstavat täysin. Sen siitä saa kun ei kasvateta lapsia. Niistä kasvaa moukkia aikuisia yhä moukempine lapsineen. Ja tulevaisuus kiittää.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 12:11"]Suomalaisilta tuntuu kadonneen käytöstavat täysin. Sen siitä saa kun ei kasvateta lapsia. Niistä kasvaa moukkia aikuisia yhä moukempine lapsineen. Ja tulevaisuus kiittää.
[/quote]ja ovat myös kovia yleistämään.
Outoa, todella outoa jos ei muuta. Antaa pihin vaikutelman. Lahjat kuitenkin kelpaa tällaisissa tapauksissa?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:51"]Outoa, todella outoa jos ei muuta. Antaa pihin vaikutelman. Lahjat kuitenkin kelpaa tällaisissa tapauksissa?
[/quote
Vahinkoalapeukku.
On... Kahvit kotona tai kirkolla, srk-talolla... Mutta yleensä ne kahvit on. Onhan se vauvan eka juhla.
Monista kirkoistakin löytyy tiloja, joissa voi järjestää kahvittelun. Tai sitten järjestätte ristiäiset jossain muussa seurakunnan tilassa, jos ette halua kotona järjestää. Seurakunnilla on hyvin tiloja tällaisiin.
No en sitten kehtaisi pyytää ketään ristiäisiin. Miksette oo sitten ihan keskenään ja kummit vaan paikalle? Ja ilmoitus myös kummeille etukäteen et nää ristiäiset onkin pikatoimutus ja heipat etteivät odota mitään normaalikäytäntöä. Vai onko sun tarkotus vittuilla ja jotenkin näpäyttää sukulaisille? Eihän kenenkään oo pakko kutsua ketään paikalle.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 12:49"]
Onko tökeröä, jos kirkolla kastetilaisuuden jälkeen sanoo vaan että "kiva kun osallistuitte, heippa!", eli ei järjestä mitään kahvitteluja?
[/quote] juu mun lahjan vien takaisin
Aika tökeröltö vaikuttaa. Ei luulisi olevan suuri vaiva keittää kahvia ja leipoa/ostaa vähän pullaa/kakkua. Miksi ylipäätään kutsutte ihmisiä edes kastetilaisuuteen, jos ette kerran halua heidän jäävän juhlaan.
1