Miten työkaveria voisi motivoida ja saada nostamaan vähän rimaa töissä
Meidän tiimissä, mun lähimpänä työkaverina, on sellainen perusmukava keski-ikäinen mies. Ei muuten pahaa sanaa, mutta hän on ihminen, joka "on vaan töissä täällä".
Teemme suht vaativaa asiantuntijatyötä, mutta tiimikaverini menee aina siitä ali mistä aita on matalin, ei seuraa omaa alaansa, uutisointia tai kilpailijoiden tekemisiä millään tavalla, ei taida lukea juuri sähköpostejaan muita kuin ne otsikon perusteella pakolliset, ilmeisesti palaverien yms aikana puuhaa omiaan sillä on aina aivan pihalla tehdyistä päätöksistä ja annetuista ohjeista. Naureskelee ja sanoo, että "ai jaa, en mä vaan tiedä, sano sää..."
Miten tällaisen ihmisen saisi vähän nostamaan rimaansa, suhtautumaan pikkuisen kunnianhimoisemmin työhönsä? Hyvät vinkit kehiin!
Kommentit (23)
Oletko hänen esimiehensä vai miksi asia kuuluu sinulle?
Mä olin tuollaisen hönön kanssa töissä. Just sellainen tyyppi, jota kaikki kuvaili leppoisaksi ja kivaksi, mutta ne jotka joutuivat tekemään hänen kanssaan oikeesti duunia kihisivät muutaman viikon jälkeen raivosta, kun joutuivat jatkuvasti paikkailemaan tämän leppoisan tekemisiä, jotka oli tehty vähän sinne päin. Ja just toi oli tuttua, että istutaan jossain koko talon kehityspalaverissa ja sieltä tullessa tämä yksi rupeaa hoo moilasena kyseleen, että mitä siellä siis nyt päätettiinkään kun mä en siis kuunnellut sitä kohtaa kun...
Mutta! Meillä tilannetta auttoi oikeasti se, että kehityskeskustelussa esimies kävi jokaisen kanssa läpi tarkasti tehtäväkuvauksen! Ilmeisesti tälle hepulle oli ollut jotenkin epäselvää, mitä häneltä odotetaan ja että hän oikeasti vastuussa tietyistä prosesseista ja asioista. Tuo esimiehen kanssa käyty keskustelu ja se, että asiat oli paperille kirjattu ylös, jotenkin sai hänet skarppaamaan. Eihän se nyt täydellisesti mennyt sen jälkeenkään, mutta mun mielestä asenne kyllä muuttui selvästi.
Millainen pomo teillä on? Voitko ottaa asian hänen kanssaan puheeksi?
Vierailija kirjoitti:
No kuuluhan se, jos joudun tekemään tiivistä tiimityötä ihmisen kanssa, joka höhöttelee, eikä tiedä käsillä olevasta asiasta tuon taivaallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuuluhan se, jos joudun tekemään tiivistä tiimityötä ihmisen kanssa, joka höhöttelee, eikä tiedä käsillä olevasta asiasta tuon taivaallista.
Eikö se ole pomojen ongelma sitten? Todennäköisesti ei kiinnosta mikään, jos palkka pysyy samana teki sitten jotain tai oli tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hänen ja työnantajan välinen asia, mitä tehtäviä hänelle kuuluu ja millä tavalla hän ne tekee. Sinä et aseta vaatimuksia hänen työnsä laadulle. Jos työnantajan mielestä hän tekee työnsä niin kuin kuuluukin, niin sinun mielipiteelläsi ei ole yhtään mitään väliä.
Perusta oma firma, niin saat asettaa työntekijöillesi juuri sellaiset laatuvaatimukset kuin haluat.
Asia ei ole sinun ongelmasi, ap. Jos tekee työsopimuksen mukaiaet työt, se riittää, jos puutut tuohon ja alat " mukatsempoaamaan" tai kerrot esimiehelle, niin saat itse syyttern työoaikkakiusaamisesta
Jos et ole esimies, niin asia ei kuulu sinulke, on tasan tarkkaan ttöntekijän ja esimiehen välinen asia.
Valita pomolle, jos joudut tekemään omasta mielestäsi liikaa töitä työkaveriin nähden.
Vierailija kirjoitti:
lmeisesti palaverien yms aikana puuhaa omiaan sillä on aina aivan pihalla tehdyistä päätöksistä ja annetuista ohjeista.
Siis eikö teillä tehdä palavereista minkäänlaista pöytäkirjaa, josta voi myöhemmin tsekata, mitä siellä päätettiin?
Olen aina palavereissa ihan pihalla ja vain muodon vuoksi paikalla. En vain pysty kuuntelemaan ja ajattelemaan samanaikaisesti. Jos asiat esitetään kirjallisesti, ymmärrän kyllä ihan hyvin.
Eipä silti, usein tuntuu etteivät ne muutkaan oikeasti ymmärrä mitä muut puhuvat, vaan luulevat vain. Sen verran usein joudutaan duunissa jälkeenpäin ihmettelemään, että eikös me sovittu näin ja että minä kyllä tarkoitin että näin eikä noin.
Vaikka yleisesti ottaen olenkin samaa mieltä kuin mitä täällä jo on sanottu eli että asia ei kuulu sinulle, niin sen verran vinkkaan, että ihmisten käytökseen pystyy parhaiten vaikuttamaan sillä, että kehuu tai kiittää silloin kun toinen on toiminut halutulla tavalla. (Pätee muuten myös eöäinten koulutuksessa.) Eikä piilota siihen mitään pottuilua tyyliin "kiva kun kerrankin teit tämän ajoissa" tai "minusta olisi mukavaa jos useamminkin toimisit näin", vaan ihan vain yksinkertaisesti toteaac"jees, hyvä", tms.
Voi vaikuttaa jopa työllistymiseen. Kaikista oudointa on olla kokenut ja paljon kouluttautunut työntekijä, joka vielä meritoituneemman ja korkeampi asemaisen pomon kanssa huomaa joutuvansa kohdelluksi jotenkin oudosti. Ihan vaan siksi, että vaikka pomo on korkeammalla, häntä häiritsee, että jollain on jotain kokemusta, jota hänellä ei ole.
Silloin maineeseen voi vaikuttaa, että pomolla on motiivi alkaa kertomaan muillekin, mitä kyseenalaista osaamisessa tai työpanoksessa on. Sama voi käydä kollegoidenkin kohdalla.
Ylempi kuuluisi Mitä väliä maineella on -ketjuun :)
Mitä ne vaativat asiantuntijatehtävät oikein ovat? Taidat itse yliarvioida oman työsi merkityksen.
Siis mitä hittoo, mitä vastauksia.
Todellakin häiritsee kun aisapari on pihalla kuin lumiukko eikä vaivaudu itse ottamaan selvää mitä duunia sitä tänään tehtiinkään ja miten.
Kertoisin omassa keharissa että on rasittavaa kun joutuu varmistelemaan moneen kertaa että aisapari on tehnyt oman osansa ja eikä saa keskittyä vain omaan tekemiseen vaan pitää varmistella kahden puolesta. Siis päästäkseen työnantajan laatuun.
Fiksu pomo tietty ottaa onkeen mut on kuule nähty myös nämä joiden kanssa on lopun viimeksi joutunut osoittamaan että tämä oli mun duuni ja sen tein. Piste.
Ja kuunnella se saarna kuinka tässä ei olla yksin tekemässä kun kuule tiimissä jossa KAIKKI tekee.
Niin varmaan.
Voithan sä kyylätä ja kytätä hieman enemmän. Työpaikalla arvostetaan varmaan, kun rupeat asemaasi ylemmäksi pikkupomoksi. Niin kuin tässä aloituksessa.
Näistä vastauksista näkee, että suurin osa työskentelee jossain mäkkärin kassalla tai raksalla lautapoikana, jolloin ajatusmaailma on just toi, että "älä ala vaan pomolle juoruun" ja "mitä se sulle kuuluu mitä sun työkaveris tekee".
Tajuatteko, että jos tekee asiantuntijahommia jossain korkeakoulutettujen organisaatiossa, niin työkulttuuri ja odotukset esim. kollegojen osaamisesta ja vastuunkantamisesta ovat hiukan erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lmeisesti palaverien yms aikana puuhaa omiaan sillä on aina aivan pihalla tehdyistä päätöksistä ja annetuista ohjeista.
Siis eikö teillä tehdä palavereista minkäänlaista pöytäkirjaa, josta voi myöhemmin tsekata, mitä siellä päätettiin?
Olen aina palavereissa ihan pihalla ja vain muodon vuoksi paikalla. En vain pysty kuuntelemaan ja ajattelemaan samanaikaisesti. Jos asiat esitetään kirjallisesti, ymmärrän kyllä ihan hyvin.
Eipä silti, usein tuntuu etteivät ne muutkaan oikeasti ymmärrä mitä muut puhuvat, vaan luulevat vain. Sen verran usein joudutaan duunissa jälkeenpäin ihmettelemään, että eikös me sovittu näin ja että minä kyllä tarkoitin että näin eikä noin.
Tietenkin tehdään. Mutta meinaatko, että tämmöinen perässähiihtäjä "mää oon vaan töissä täällä heh heh" niitä osaisi tai jaksaisi jostain intrasta kaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Näistä vastauksista näkee, että suurin osa työskentelee jossain mäkkärin kassalla tai raksalla lautapoikana, jolloin ajatusmaailma on just toi, että "älä ala vaan pomolle juoruun" ja "mitä se sulle kuuluu mitä sun työkaveris tekee".
Tajuatteko, että jos tekee asiantuntijahommia jossain korkeakoulutettujen organisaatiossa, niin työkulttuuri ja odotukset esim. kollegojen osaamisesta ja vastuunkantamisesta ovat hiukan erilaiset.
Meillä on onneksi vastuut jaettu ja ihan sama mitä se työkaveri tekee lopulta. Omaa oksaansa sahaa, jos ei tee töitä ajallaan. Kaikilla on omat projektit ja deadlinet.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Jos sinulle ei kelpaa työskentely niiden kollegoiden kanssa, jotka firma on päättänyt rekrytoida, niin perusta toki oma pulju ja valitse työntekijäsi itse.
Voi saada ylennyksen jossain vaiheessa. Ehkä se motivoi.