Voiko keuhko revetä yskimisestä?
Kommentit (10)
Kylkiluut kyllä voivat murtua. Ihan tosi.
Mutta entäs maksimaallisessa anaerobisessa rasituksessa.
Voi. Emfyseemapotilailla esimerkiksi. Joillain on myös keuhkoissa ilmaonteloita, bullia. Yskiessä tällainen voi revetä. Tulee siis ilmarinta eli ilma vuotaa keuhkosta keuhkopussin välilehtien väliin ja keuhko voi painua kasaan.
Yskimisestä tulleen kylkiluunmurtumankin olen nähnyt.
Ei keuhkot, mutta kylkiluunmurtuma voi tulla. Ei löytynyt syytä, mikä yskitti niin kovaa että pelkäsin kylkiluunmurtumaa. Siitä on pari vuotta aikaa. Sidoin sitten tiukan kaulaliinan tueksi ja se auttoi. Onneksi yskä meni ohi.
Kylkiluu voi tosiaan murtua yskimisestä, ihan omakohtaista kokemusta
Vierailija kirjoitti:
Voi. Emfyseemapotilailla esimerkiksi. Joillain on myös keuhkoissa ilmaonteloita, bullia. Yskiessä tällainen voi revetä. Tulee siis ilmarinta eli ilma vuotaa keuhkosta keuhkopussin välilehtien väliin ja keuhko voi painua kasaan.
Yskimisestä tulleen kylkiluunmurtumankin olen nähnyt.
Juuri näin. Meillä esim. tehdään aika ajoin aika nuorillekin ihmisille keuhkojen tähystyksiä sen takia, että on tullut toistuvia ilmarintoja esim. yskimisen seurauksena. Juurikin näitä bullia on sitten resekoitu pois jos sellaisia on löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kylkiluut kyllä voivat murtua. Ihan tosi.
Minulla kävi näin kun sairastin mykoplasmaa. Verta tulee ysköksen mukana kun pieniä verisuonia katkeilee. Ei ole vaarallista.
Yskäisettekö suu kiinni vai rykittekö oikei kunnolla?
Mielestäni ei. Mutta voiko verisuoni katketa?