Minkä ikäinen on vanhin nainen, jonka tiedät raskautuneen luomusti?
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:10"][quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:48"]56 [/quote] Oikeasti? :o
[/quote]
Sikäli mikäli virallisiin kirkonkirjoihin on luottaminen. Ei ollut hedelmöityshoitoja Lapissa 1900-luvun alussa. Ensimmäisen lapsen sai 20 v.
[/quote]
Mä oon lukenut että Suomen vanhin synnyttänyt olus ollut 53 v?
Kirkonkirjoissa voi olla 'virheiä' äiti on voitu kirjata tyttären aviottoman lapsen äidiksi aikana jolloin avioliiton ulkopuolinen lapsi on ollut suuri häpeä ja pilannut koko elämän.
Itse tiedän ainakin yhden joka synnytti 47 vuotiaana... Tuntuu hurjalta että itsellä olisi teoriassa vielä 10 vuotta aikaa saada vauva, esikoinen kun täyttää kohta 18 =)
47 vuotias munkin tuntema. Ettei olisi sama. Asuu Hämeenlinnassa ja päätyi aborttiin.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:21"]
Eiks se sirpa laamanen joka synnytti vankilassa ollut aika vanha?
[/quote]
Mitä? Se Eerikan tappanut ihmishirviö sai lapsen? Otettiinhan siltä pois lapsi parka?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:52"]
34v.
[/quote]
Veikkaanpa, että vastaaja on itse noin 20-vuotias:D Joku, joka raskautui normaalisti ja synnytti lapsen 37-vuotiaana ja tietää vanhempiakin synnyttäjiä.
[/quote]
Vain yli 30-vuotiaillako on oikeus vastata tähän kysymykseen?
[/quote]
Niin ja voihan se olla, että hän ei vain henkilökohtaisesti tunne ketään vanhempana raskautunutta. Ei se tarkoita, ettei hän uskoisi sen olevan mahdollista. Itselläkin vanhin henkkoht tuntemani oli 38 (olen itse 36).
Kaukaisempi sukulaiseni sai lapsen 51-vuotiaana, ihan hyvin raskaus meni ja lapsi oli terve. Tuosta on jo aikaa, äiti oli muuten todella nuorekas pitkälle vanhuuteen, eli yli 90-vuotiaaksi. Ystäväni sai kuopuksensa 46-v, samoin anoppini, äitini äiti oli 45v. Äitini kertoman mukaan kotikylässään sai lapsen 56-v nainen, terve oli lapsi ja äiti. Luonnonkansat synnyttävät ihan yleisesti vielä viisikymppisenä ja väitetään, että jotkut jopa yli 60-vuotiaana. Itse en kyllä enää jaksasaisi olla viisikymppisenä pienten lasten äiti.
Olen viiskymppinen ja hyvässä kunnossa.
45-vuotiaana mun mummoni tuli raskaaksi ja synnytti mun äidin 46-vuotiaana
Isäni äiti sai kuopuksen 47-vuotiaana. 11 lasta kaikkiaan hänellä oli, kun ei siihen aikaan maalaispirteissä ehkäisyä tunnettu, joten lapsia vaan tuli kunnes ei enää biologisesti ollut mahdollista.
Tarkistin asian: tuli raskaaksi 46-vuotiaana, oli lapsen syntyessä 47 v ja ihan terve lapsi, nyt aikuinen. Tämä hyvin lähellä ja tuntemani henkilö.
Naapurin mummon raskaaksituloiästä en ole ihan varma, mutta oli taatusti luomua silloin 1950-luvulla. Oli yli 50 v ( 53?) kun lapsi syntyi. Terveitä hekin, molemmat.
Tietääkseni vanhin suomalaissynnyttäjä on ollut 56-vuotias, tämä kätilön kertomaa.
44