Hankala 2v ei osaa olla kavereiden kanssa.
Leikki ei onnistu ilman konfliktiä kaverin kanssa, heti jos joku ottaa lelun lapseltani niin lapseni välittömästi läpsäisee kaveria. Ei ota muilta leluja mutta jos tahtoo kaverin lelun käy tätä läpsäisemässä. Muilla samaa?
Kommentit (9)
Normaali 2v ei osaa leikkiä yhdessä toisten kanssa, mutta läpsiminen on asia, joka pitää saada kitkettyä pois.
Kyllä 2-vuotiasta pitää opettaa leikkimään yhdessä toisten kanssa. Aikuinen seuraa päältä ja on johdonmukainen. Ikinä ei saa ottaa lelua toisen kädestä. Ikinä ei saa lyödä. Jos kuitenkin lyö, aina pitää pyytää anteeksi. Omaa vuoroa pitää odottaa. Tätähän päivähoidossa harjoitellaan kaiket päivät.
Joo olen todella _TODELLA_ tiukkasanaisesti kieltänyt poikaa ja kädestä vienyt hetkeksi rauhoittumaan muualle. Tästä vaan poika pahoittaa mielensä kun on niin herkkä että yleensä leikkitreffit loppuvat siihen.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:12"]Joo olen todella _TODELLA_ tiukkasanaisesti kieltänyt poikaa ja kädestä vienyt hetkeksi rauhoittumaan muualle. Tästä vaan poika pahoittaa mielensä kun on niin herkkä että yleensä leikkitreffit loppuvat siihen.
[/quote]
Kärsivällisyyttä vaan, tuo on oikeasti iso juttu 2-vuotiaan opetella.
Ei kai 2 v osaakaan leikkiä muiden kanssa, mutta tuo läpsiminen on kitkettävä heti. Niin kuin joku on jo maininnut. Eli sun homma tulee olemaan se, että seuraat lastasi, kun on muiden lasten kanssa ja estät kaikki läpsimiset. Siis ihan kaikki. Ja seuraat sitä lastasi aina, et voi mennä eri huoneeseen esim. kahville. Jos ei muuta, niin toisilta äideiltä menee hermo sinuun ja lapseesi, kun et ole estämässä lyömistä. Ihan vinkkinä, sillä omaani aina sama lapsi mätki, läpsi, löi ja puri ja tämän lapsen äiti ei ollut ikinä ohjaamassa omaansa, voivotteli vain että laset ovat lapsia eivätkä tarkoita pahaa. Jep.
Ja te aikuisten oikeasti kuvittelette, että päiväkodissa pienten ryhmässä joku ehtii koko ajan puuttua tuollaiseen? :D
Mä kyllä olenkin joka_ikinen_kerta kieltänyt ja lopettanut läpsimisen. Kuka sanoi että niin en tee? Tai saatika jättäisin lasta valvomatta, kun on vielä arvaamaton.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:32"]
Ja te aikuisten oikeasti kuvittelette, että päiväkodissa pienten ryhmässä joku ehtii koko ajan puuttua tuollaiseen? :D
[/quote]
Olin monta vuotta sitten pienten ryhmässä päiväkodissa ja lähestulkoon koko ajan (tottakai on vessatukset, pukemiset, riisumiset, ruokailut ja päiväunille menot ja sylissä lähes kokoajan ainakin yksi pieni) kyykin/istuin lasten kanssa lattialla ja ohjasin kuinka ollaan toisten kanssa.
Usein 2-vuotiaat kökkivät lähellä toisiaan ja leikkivät omia leikkejään rinnakkain mutta tarkkailevat että mitä toinen tekee. Sitten koitin yhdistellä yhteisiin leikkeihin nätisti en pakottamalla.
Sitten vanhemmat kummastelivat usein kun ei jokapäivä askarreltu tai menty retkelle..
2v on tosi pieni! Sen ikäinen ei yleensä ymmärrä kavereiden päälle yhtään mitään vaan leikkii ns. rinnakkaisleikkiä. Läpsimiseen täytyy tietysti puuttua. Joka kerta tiukka ei ja pois leikistä. Ajan kanssa tajuaa kyllä:-)