Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20v. teiniäiti?

Vierailija
19.02.2015 |

Moikka!
Sain pari viikkoa sitten tietää olevani raskaana. Olen siis vielä 19, lapsen syntyessä 20 vuotias. Mieheni on samanikäinen.
Jotenkin hölmö olo kun kaveri heitti tossa puoliksi ehkä vitsillä että nyt mäkin sitten oon sellainen teiniäiti. Missä menee teiniäitiyden raja?
Itse en ainakaan itseäni sellaiseksi miellä; miehelläni ja minulla on kummallakin vakituiset työpaikat, olemme asuneet yhdessä nyt noin suunnilleen vuoden. Seurustelua on takana melkein neljä vuotta. Olemme kumpikin ylioppilaita, eli ammattiin ei olla vielä kumpilaan opiskeltu. Mies on tällä hetkellä asepalvelustaan suorittamassa ja opiskelupaikkakin odottaisi yliopistolla -- sitä lykätään luultavasti vielä vuodella. Itse aion nyt raskausaikana ainakin hakea.
Asumme kivassa kaksiossa ja meillä on yhteinen koira. Olemme kihloissa ja kirkkoa oltaisiin varaamassa kesälle 2017.
Lapsen saaminen ei ollut suunniteltua tähän väliin mutta uskon että meidän tilanne on tällä hetkellä ihan hyvä pikkuisen putkahtamiseen :)
Elieli. Oonko mä nyt teiniäiti ja pitääkö mun jaksaa kuunnella sitä teiniäitihössötystä? Ehkä se on taas sitten nää hormonit mutta jotenkin vaan meni pata jumiin.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olin sinun ikäisesi, kun aloin esikoista odottamaan, 20-vuotias kun hän syntyi. Tunsin itseni todella nuoreksi odottajaksi/äidiksi, mutta nyt kun olen kahden lapsen äiti, ja vain neljä vuotta vanhempi kuin esikoisen syntyessä, niin olo on jo kummasti vanhentunut :-D ja pian ne ihmiset ympärilläsi lakkaavat ajattelemasta sinua teiniäitinä. Jos eivät niin.. se on joku ihan muu se (henkisesti) teini, heh :-)
Meille nuoremmille äideille on langetettu tietyt paineet "suoriutua" äitinä. Moni vanhempi ei usko meistä hyvää, koska ovat itse meidän iässä harrastaneet irtosuhteita, villejä reissuja ja loputtomia öitä baareissa. Ja koska he elivät nuoruutensa siten, niin mekin elämme vai mitä? No ei. Jotkut meistä vain ovat rauhallisempia emmekä kaipaa villiä nuoruutta. Kuulee myös sanottavan "sulla olisi koko elämä edessä!" Niin? Olemme nuoria, elämä edessä. Lapsia pitäisi ehtiä tekemään myöhemmin, mutta miksei myöhemmin sitten ehdi kouluttautua ja työllistyä? "Nokun niin sen kuuluu olla". Eihän. Elä ja anna toistenkin elää, on mottoni.

Vierailija
22/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!
Sen vielä sanon että kummankin vanhemmille ollaan jo kerrottu ja alkujärkytyksen jälkeen (ai musta tulee isovanhempi?!) ovat kyllä täysillä mukana ja auttavat kyllä jos apua tarvitaan :)
Ollaan muutenkin siinä mielessä ehkä vähän tylsiä ihmisiä että ei paljoa juhlita tai muuta sellaista, parasta ajanvietettä on puuhata koiran kanssa ja käydä vaikka leffassa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 07:48"]

Eikös teiniäiti ole alle 18v?

[/quote]

Teiniäiti eighTEEN, nineTEEN, twenty. Parikymppisenä loppuu teini-ikä.

Itse en pidä itseäni teiniäitinä vaikka esikoinen syntyikin kun olin vielä 19. Nyt 20 ja toinen tulossa. Kyseinen sana on mielestäni ärsyttävä koska jotkut ihmiset saattaa käyttäytyä kuin teinit vielä kolmekymppistenkin lähestyessä ja näitä on paljon. Ikä ei aina kerro kaikkea. Eikä varsinkaan sitä onko valmis vanhemmaksi vai ei. Ärsyttää kun aliarvioidaan joka asiassa sen takia kun "sähän olet vielä niin nuori".  Jos ei itse halua lapsia nuorella iällä tehdä niin onko se sitten itseltä pois jos joku muu haluaa.

Joo toki rajansa kaikella, siitähän ei tule mitään kun lapset rupee kasvattamaan lapsia muta kuka sitten on oikea henkilö määrittelemään kuka missäkin iässä on vielä lapsi ja kuka ikäistään kypsempi?

Onnea teille matkaan! :)

Vierailija
24/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini mikä teini

Vierailija
25/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma jonkun mielestä? Tuleva isä opiskelee heti kun voi ja sinä muutamaa vuotta myöhemmin. Ei mitään hätää! Onnea!

Vierailija
26/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]ei...teen...nineteen.

Vierailija
27/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutusta pidän todella tärkeänä itse ja mulla on tarkka suunnitelma siitä mitä haluan opiskella ja tehdä. Työelämässä tosiaan ollaan kumpikin, kummallakin on vakituiset työsuhteet ja ihan normaalit palkkatulot, koskaan ei esimerkiksi olla jouduttu tukia ottamaan (paitsi nyt kela maksaa miehen osuuden vuokrasta).
Kummankin vanhemmat ottavat tilanteen niin rauhallisesti koska hekin ovat esikoisensa saaneet suunnilleen tämän ikäisinä, silti hekin ovat pärjänneet hyvin.

Ap

Vierailija
28/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]ei...teen...nineteen.

Vierailija
29/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva noilla lähtökohdilla elättää lapsi... Vai onko sillä ajatuksella, että kyllä yhteistkunta huolen pitää?

19-vuotias on teini. Tietäisit senkin, jos olisit istunut koulun penkillä.

Vierailija
30/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdit täyttää 20 jo ennen vauvan syntymää, joten kaverisi ei ihan ymmärrä mitä teiniäiti tarkoittaa. Työpaikat voi olla vaikka 16-vuotiailla, mutta teinivanhemmat heistä tulee silti, jos siinä kohtaa vauvan saavat. Se on puhtaasti ikään liittyvä nimitys ei siinä katsota onko kuinka menestynyt ja hyvätuloinen, miljonäärin lapsestakin voi tulla teiniäiti.

Vierailija
31/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä koulunpenkkiä on kulutettu lukiossa ja nyt pääsykokeisiin lukemalla :) ekalla yrittämällä en sisään päässyt mutta toinen kerta toden sanoo!
Yhteiskunnan elättejä meistä ei todellakaan tule, päähän siinä hajoais.
Ap

Vierailija
32/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö teillä on asiat niin hyvin, että lapsen elätykseen on rahaa? Opiskelu 4 vuotta 250 € opintotuella on aika vähän lapsen elatukseen.... Ajatuksena tehdä töitä ja opiskella yhtä aikaa, on lapselta aika paljon pois. Eihän siinä mitään, jos toinen vanhemmista opiskelisi, mutta jos molemmat. Millä oikeasti ajattelitte elää?

Vierailija
33/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikä = ikävuodet 13-19. From thirTEEN to nineTEEN.
Et siis ole teiniäiti.

Vierailija
34/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksena oli että mies menisi aluksi opiskelemaan, katsotaan sitten missä vaiheessa itse pääsen.
Koulu johon olen menossa on aika joustava, opiskellaan projektiluontoisesti ja hommaa tehdään paljon itsenäisesti.
Meillä on myös jonkin verran säästöjä ja sijoituksia nimissämme. Vanhempani laittoivat jokaisen lapsilisän säästötililleni joka on vieläkin koskematon, eli hätävararahoja kyllä löytyy.
Ideana oli käyttää säästöt omistusasuntoon parin vuoden päästä ja jos ylimääräiselle rahalla ei liikaa tule tarvetta, olisi se vieläkin haaveissa :)

Vierailija
35/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin virhe, minkä voit nyt raskaushuuruissa tehdä, on lukea vauvapalstaa. Olet aikuinen ihminen ja kasvat kyllä vauvan mukana äidiksi. Kuten me kaikki iästä riippumatta. Täällä sinut kuitenkin tuomitaan sen vuoksi, kun olet nainen ja raskaana ja alat turhaan miettimään tekojasi ja sanomisiasi aivan liian tarkasti.

Vierailija
36/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvisiko sitä ikää niin kamalasti tuijottaa?

Olen 18 ja olen juuri saanut aivan ihanan pojan aviomieheni kanssa joka on 23. Tämä oli toinen raskauteni mutta ensimmäinen meni kesken ja kyllä molemmat raskaudet oli suunniteltuja, vaikka olinkin ensin alaikäinen.

Menimme naimisiin kolme kuukautta ennen pojan syntymää, mutta ei sen takia että niin on tapana vaan koska rakastamme toisiamme ja olimme puhuneet siitä jo pitkään. Poika sattui vaan kiirehtimään sitä. :)

En silti kaikesta huolimatta miellä itseäni teiniäidiksi, eikä minua ole kukaan sellaiseksi sanonut muutakuin sisarukseni kiusalla. Minusta on tärkeintä että hankkii lapsensa silloin kun mieltää itse olevansa siihen valmis ja on kyky pitää huolta itsestään ennen kun voi toisesta huolehtia.

Vierailija
37/37 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joo vähän hölmöä nyt näitä lukea.. :) Kiinnostavaa silti kuulla mielipiteitä omasta tilanteestaan noin ulkopuolisen silmin!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi