Naisten hämäävät profiilikuvat
Kun aloitin korkeakoulun, liityin ryhmämme facebook-ryhmään. Aloin selata mielenkiinnosta luokkalaistemme facebook-profiileja, enkä ollut tunnistaa puoliakaan! Yhden ryhmäläisemme osasin yhdistää hänen facebookkiinsa vasta kun joku merkitsi hänet kuvaan, jossa hän näyttää itseltään. Kaikissa muissa nettikuvissa hänellä on todella vahva meikki, ei silmälaseja, hiukset laitettu ja kuvia on muokattu rankalla kädellä. Olen nähnyt häntä useasti vapaa-ajalla ja koulussa, ja hän on aina ilman meikkiä, hiukset ponnarilla ja rillit päässä.
Monet ryhmäläiseni ovat myös lihoneet kuvien ottamisesta jopa useita kymmeniä kiloja, tai rajaavat ja muokkaavat itsensä hoikemmiksi kuvissa.
Miksi ihmeessä pitää antaa itsestään netissä erilainen kuva? Eikö kuvien olisi tarkoitus olla tunnistettavia? Ymmärrän bilekuvat joissa ollaan pynttäydytty, mutta näillä ihmisillä kaikki kuvat ovat tunnistamattomia. Mua ainaki hävettäisi laittaa nettiin posekuvia kun livenä kulkisin täysin eri näköisenä aina. Ymmärrän senkin että koulussa ollaan ilman meikkiä yms. Mutta en ole ikinä nähnyt näitä henkilöitä sen näköisenä kuin kuvissa. Mikä idea tässä on?
Niin ja vaikka otsikossa lukee naiset, kyllähän miehetkin tätä voivat harrastaa.
Kommentit (24)
Olen havainnut, että narsismiin taipuvaiset ihmiset päivittelee selfieitään facessa ja kirjoittelee minä, minä -päivityksiään. Ovat niin itserakkaita, etteivät osaa edes hävetä! Järkevät ihmiset virittelevät yhteiskunnallista keskustelua, jakavat mielenkiintoisia artikkeleja tms. ja profiilikuvana voi olla ikivanha tai vaikka Se kissa.
Mä haluan kyllä näyttää profiilikuvassanikin ihan omalta itseltäni. En kovin paljon meikkaa ja hiuksetkin on vaan kietaistu yleensä nutturalle. Sellaisena olen profiilikuvassanikin, vaihdan sen ehkä kerran vuodessa. En muutenkaan jaa omia kuviani netissä ja ihmettelen kun jotkut postailee facessa jatkuvasti näitä muokattuja kuvia, mitä he sillä hakevat? Tykkäyksiä ja kehuja? Lapsellista. Missä vaiheessa ihmisistä tuli näin ulkonäkökeskeisiä ja aikuisista kuin teinejä?
Kyse ei ollutkaan siitä ettei voisi olla lapsen tai kissan kuva profiilikuvana, mutta kyllä musta on vähän outoa että henkilöllä on jopa kymmeniä kuvia itsestään, joista häntä ei tunnista.
*psssst* Aikuiset naiset, olimmeko mekin tuollaisia 2-kymppisinä? Piti olla noin kauhean huolissaan omasta naamavärkistä ja muiden ylikiloista ja valokuvista? Muistan ainakin miettineeni, että oma napani oli kyllä kaunis, kun se oli sellainen pystyssä oleva kireä viiru vielä 3 lapsen jälkeenkin alle kolemkymppisenä. Eikä sellainen surullinen poikittainen poimu.
Vaan kuinkas sitten kävinkään :D Löi vuodet leimoja passiin, enkä näe enää koko napaa poimujen seassa!