Miksi työkavereilleni ja minulle maksetaan huomattavasti eri palkkaa?
Sain vastikään tietää että minulle ja työkaverilleni maksetaan lähes samasta työstä todella eri summia. Meidät palkattiin samaan aikaan, meillä on samat vastuualueet ja samat muut edut, olemme molemmat naisia, tietysti sama yhtiö ja osasto, sama tiimi... En keksi yhtään selittävää eroa. Palkkojemme ero on kuitenkin 2,5-kertainen!
Miten tähän pitäisi suhtautua? Mistä ihmeestä ero voi johtua? Asia tuli ilmi, kun työkaveri kysyi suoraan palkkaani, ja luulin että meille maksettaisiin saman verran. Tuo tuntuisi paljon oikeudenmukaisemmalta.
Onko kellekään käynyt samoin?
Kommentit (31)
Onko teillä (työsopimuksissa) ihan sama ammattinimike?
Onko mahdollista, että toinen teistä puhui bruttopalkasta ja toinen nettopalkasta?
Etkö oo urpo koskaan kysynyt, että maksaisivat palkkaa. Lol. Sun tapaisia duunareita kun löytyisi enemmän meiänkin firmaan :)
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:50"]Kysyttiinkö paljonko haluat palkkaa? Jos itse vastasit 2000€ ja työkaveri vastasi 5000€?
[/quote]
Palkkatoive ei tullut ilmi ainakaan omassa haastattelussani, koko haastattelu muuttui todella epämuodolliseksi parin minuutin sisällä. Palkalla ei olisi ollut minulle edes mitään väliä. Näin summan ensimmäistä kertaa kun työsopimus kolahti postiluukusta. Tekisin samat työt ja saman työnlaadun myös työkaverin palkalla.
-ap
[/quote]
Millä tavalla epämuodolliseksi?
[/quote]
Työnantajani mainitsi pitäneensä portfoliostani, minulla oli mukana paperinen versio jonka otin esille. Innostuin selittämään projekteista aika paljon ylimääräistä ja minulla oli vielä mukana kirjava joukko muiden projektien dokumentaatioita, siis kirjava joukko ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Periaatteessa iso sotkuinen paperipino jonka kävimme läpi kolmistaan. Työnantaja alkoi kertomaan omasta taustastaan ja avasi tietokoneelta jo heidän senhetkisen projektinsa dokumentteja. Myös sanamuoto muuttui jos-puheesta kun-puheeksi, joten taisin olla jo silloin palkattu.
Ketjussa tuli ilmi pari seikkaa joita en itse tullut ajatelleeksi! Hehän palkkasivat kilpailua pois markkinoilta :)
-ap
On näitä, että sermin toisella puolella olevalle maksetaan tyyliin 5000 € / kk ja toiselle 4000 € / kk samanlaisesta työstä. Joskus näistä kahdesta voi sillä heikommin palkatulla olla korkeampi koulutus ja kokemusta monipuolisimmista työtehtävistä. On vaan tullut heikommalla palkkatoiveella eikä ole saanut palkkaa nostettua.
Erään HR-ihmisen mukaan on ihan normaalia tuollainen. Toisaalta kyllä se työntekijöiden motivaatiota syö, sillä kyllä monet kuitenkin palkasta puhuvat.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 00:09"]Etkö oo urpo koskaan kysynyt, että maksaisivat palkkaa. Lol. Sun tapaisia duunareita kun löytyisi enemmän meiänkin firmaan :)
[/quote]
Tämä urpo on ennen kirjoittanut asiakkaan laskuun ihan mitä on mieleen tullut. En minä ilmaiseksi töitä tee, vaikkei haastattelussa raha-asiat tulleetkaan esille. En ottanut näitä töitä rahasta, kun pärjään jo muutenkin.
Toiselle kysyjälle: netto/bruttoero ei ole mahdollinen, kun työkaveri näytti sopimuksensa ruudultaan. Sama sopimus, mutta palkan kohdalla oli aika erilainen lukema.
-ap
Työntekijän kannalta pomolla on se toimisti sitä varten, että siellä voi käydä pyytämässä palkankorotusta. Kukaan ei tuo teille rahojaan, jos ette käy pyytämässä ja jos joku joskus tulee, niin tiedätte sitten, että olette vuosia painanut halvalla duunia. Typeryys on kallista huvia, eikä edes hauskaa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 00:04"]Olin samassa tilanteessa. Tosin minä olin tuottavampi, tein vastuullisempaa työtä, enkä ollut koskaan poissa lasten sairastelun takia (lapseni ovat jo koululaisia). Palkkaero tuli ilmi tämän henkilön valittaessa luottamusmiehelle omasta huonosta palkastaan ja huonommista työmahdollisuuksistaan. Vertasi itseään siis minuun ja oletettuun huippupalkkaani. Juoruja alkoi levitä valheellisesti suhteistani kaikkiin esimiestehtävissä toimiviin. Julkisesti sitten palkkoja vertailtiin ja selvisi, että minä saan kolmanneksen vähemmän palkkaa. Molemmat toki työehtosopimuksen palkkahaitarin sisälle sopivia. Esimies totesi maksavansa minulle vähemmän, koska mieheni tienaa hyvin. En siis tarvitse yhtä suurta palkkaa kuin tämä toinen. Kirpaisi kovasti kaiken mustamaalamisen päälle.
[/quote]
Onpa ollut törkeää kohtelua. Olethan hakeutunut tuolta pois?
Siis työkaveri saa tyyliin 3000 ja sä 7500? Eihän tuo voi olla todellista lähes samasta työstä. Kai työkaveri marssi samoin tein palkkaneuvotteluun? Toki palkoissa voi olla eroja samassakin hommassa, toinen on pyytänyt enemmän kuin toinen, vastuualueissa eroa tms mutta 2,5-kertainen ero, huh huh.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:32"]Sain vastikään tietää että minulle ja työkaverilleni maksetaan lähes samasta työstä todella eri summia. Meidät palkattiin samaan aikaan, meillä on samat vastuualueet ja samat muut edut, olemme molemmat naisia, tietysti sama yhtiö ja osasto, sama tiimi... En keksi yhtään selittävää eroa. Palkkojemme ero on kuitenkin 2,5-kertainen!
Miten tähän pitäisi suhtautua? Mistä ihmeestä ero voi johtua? Asia tuli ilmi, kun työkaveri kysyi suoraan palkkaani, ja luulin että meille maksettaisiin saman verran. Tuo tuntuisi paljon oikeudenmukaisemmalta.
Onko kellekään käynyt samoin?
[/quote]
Todennäköisesti toinen osasi vain neuvotella paremman palkan. Ei meidän firmassa esim. työnantaja kerro tulokkaalle paljonko hän saa vaan kysyy mitä haluaisit. Varmaan sitten toimitaan kipurajan mukaan. Jos näin on, sun pyynti oli paaaaljon alle kipurajan. Kollegan lähempänä.
Olin samassa tilanteessa. Tosin minä olin tuottavampi, tein vastuullisempaa työtä, enkä ollut koskaan poissa lasten sairastelun takia (lapseni ovat jo koululaisia). Palkkaero tuli ilmi tämän henkilön valittaessa luottamusmiehelle omasta huonosta palkastaan ja huonommista työmahdollisuuksistaan. Vertasi itseään siis minuun ja oletettuun huippupalkkaani. Juoruja alkoi levitä valheellisesti suhteistani kaikkiin esimiestehtävissä toimiviin. Julkisesti sitten palkkoja vertailtiin ja selvisi, että minä saan kolmanneksen vähemmän palkkaa. Molemmat toki työehtosopimuksen palkkahaitarin sisälle sopivia. Esimies totesi maksavansa minulle vähemmän, koska mieheni tienaa hyvin. En siis tarvitse yhtä suurta palkkaa kuin tämä toinen. Kirpaisi kovasti kaiken mustamaalamisen päälle.