Miksi työkavereilleni ja minulle maksetaan huomattavasti eri palkkaa?
Sain vastikään tietää että minulle ja työkaverilleni maksetaan lähes samasta työstä todella eri summia. Meidät palkattiin samaan aikaan, meillä on samat vastuualueet ja samat muut edut, olemme molemmat naisia, tietysti sama yhtiö ja osasto, sama tiimi... En keksi yhtään selittävää eroa. Palkkojemme ero on kuitenkin 2,5-kertainen!
Miten tähän pitäisi suhtautua? Mistä ihmeestä ero voi johtua? Asia tuli ilmi, kun työkaveri kysyi suoraan palkkaani, ja luulin että meille maksettaisiin saman verran. Tuo tuntuisi paljon oikeudenmukaisemmalta.
Onko kellekään käynyt samoin?
Kommentit (31)
Jumalauta naiset! Pyytämällä saa parempaa palkkaa! Sanotte, että tule töihin jos saan.... Euroa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 18:03"]Jumalauta naiset! Pyytämällä saa parempaa palkkaa! Sanotte, että tule töihin jos saan.... Euroa.
[/quote]
Ei aina niinkään. Olin tullut huonolla alkupalkalla ja kyllä palkkaani välillä nostetiin, muttei riittävästi. Vaihdoin sitten firmaa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:06"]
Periaatteessa samasta työstä pitää maksaa sama palkka. Työnantajan pitää kertoa miksi samasta työstä maksetaan eri palkka. Kaikki ei ole laillista !
[/quote]
Höpöhöpö, palkkaus on sopimusasia, kunhan edes tessien rajoissa mennään. Nyt ollaan menossa tavoitetta kohti, että samasta työstä sama palkka, mutta siihen menee aikaa, ennenkuin toimii käytännössä. Ja pomo ei missään tapauksessa saa puhua muiden palkoista ja perusteista edes kuiskaten.
Periaatteessa samasta työstä pitää maksaa sama palkka. Työnantajan pitää kertoa miksi samasta työstä maksetaan eri palkka. Kaikki ei ole laillista !
Taisi käydä niin, että toinen teistä puhui bruttopalkasta ja toinen netosta. Se on edelleen aika vaikea asia erottaa jopa hyvin koulutetuille.
Toinen on parempi työssään kuin toinen tai tuottavampi. Kyllä enemmän saa maksaa jos siihen on perusteet ja toisen osalta vähimmäispalkkavaatimus täyttyy. Kukaan ei todellakaan pysty kieltämään, jos työnantajalla on perusteet maksaa toiselle enemmän. Tämä on monilla aloilla totista totta. Hyville maksetaan hyvin, huonoille huonosti tai ainakin vähemmän kuin hyville työntekijöille.
Taustoissa/kokemuksessa ero? Oletteko hakeneet duunia/onko teidät headhuntattu jostain ja sopparivaiheessa olette neuvotelleet palkkanne? Kumpi muuten saa enemmän? ;)
Tosiaan, onko taustoissa eroa? Työkokemus vastaavanlaisista tehtävistä, koulutus, täydennyskoulutus, kielitaito tms.
Itse olen ollut tilanteessa, jossa samasta työstä muut sai 2000€ ja minä 2500€, mutta nämä muut olivat suoraa koulun penkiltä (siis yliopiston) ja minulla 9v työkokemusta alaan liittyen.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:32"]
Sain vastikään tietää että minulle ja työkaverilleni maksetaan lähes samasta työstä todella eri summia. Meidät palkattiin samaan aikaan, meillä on samat vastuualueet ja samat muut edut, olemme molemmat naisia, tietysti sama yhtiö ja osasto, sama tiimi... En keksi yhtään selittävää eroa. Palkkojemme ero on kuitenkin 2,5-kertainen! Miten tähän pitäisi suhtautua? Mistä ihmeestä ero voi johtua? Asia tuli ilmi, kun työkaveri kysyi suoraan palkkaani, ja luulin että meille maksettaisiin saman verran. Tuo tuntuisi paljon oikeudenmukaisemmalta. Onko kellekään käynyt samoin?
[/quote]
Mitä tarkoittaa "huomattavasti eri palkkaa"? En mäkään sulle maksaisi, jos kirjoitustaito on tuota luokkaa.
Oletetaan että toinen saa 2000€, jolloin toinen saa 5000€... On kyllä hirveä palkkaero, vähän kuulostaa jo moraalittomalta toiminnalta työnantajan puoleltakin maksaa samasta työstä noin erisuuruista palkkaa... Oli koulutustaso tai kokemus mikä vaan, niin 2,5- kertainen ero kuulostaa kyllä uskomattomalta.
Meillä on eri koulutustaso ja työkokemuksen määrä, mikä tekeekin koko jutusta omituisen. Minulle maksetaan siis enemmän, vaikka en ole muodollisesti pätevä (olen vasta opintojeni puolivälissä) ja kyseessä on ensimmäinen "oikea" työpaikkani alallani. Olen siis aikaisemmin työskennellyt itsenäisesti freelancena. En edes neuvotellut palkkaani, se ei tullut esille haastattelussa, kun palkalla ei sinänsä ollut mitään väliä minulle. Työkaveristani en tiedä, mutta ainakin hänellä on enemmän muodollista kokemusta ja viittä vaille valmiit alan paperit. Päädyimme töihin kai samaa kautta, hän oli bongannut ilmoituksen jostain ja itse sain tietää sisäpiirin kautta sähköpostilla.
Näin työkaverini ilmeestä myös ihmetyksen, kun asia tuli ilmi. Minulle ei tullut mieleenkään että meille voitaisiin maksaa eri summia.
-ap
Kysyttiinkö paljonko haluat palkkaa? Jos itse vastasit 2000€ ja työkaveri vastasi 5000€?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:43"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:32"]
Sain vastikään tietää että minulle ja työkaverilleni maksetaan lähes samasta työstä todella eri summia. Meidät palkattiin samaan aikaan, meillä on samat vastuualueet ja samat muut edut, olemme molemmat naisia, tietysti sama yhtiö ja osasto, sama tiimi... En keksi yhtään selittävää eroa. Palkkojemme ero on kuitenkin 2,5-kertainen! Miten tähän pitäisi suhtautua? Mistä ihmeestä ero voi johtua? Asia tuli ilmi, kun työkaveri kysyi suoraan palkkaani, ja luulin että meille maksettaisiin saman verran. Tuo tuntuisi paljon oikeudenmukaisemmalta. Onko kellekään käynyt samoin?
[/quote]
Mitä tarkoittaa "huomattavasti eri palkkaa"? En mäkään sulle maksaisi, jos kirjoitustaito on tuota luokkaa.
[/quote]
Olen pahoillani, kirjoitan paria muuta kieltä paremmin ja useammin kuin suomea. Työnkuvani ei riipu yhdenkään ihmiskielen kirjoittamisesta vaikka tarpeeksi saakin koneella näpytellä :)
-ap
Toinen on joko
taitavampi, lahjakkaampi, älykkäämpi jne. (hyvät numerot todistuksessa, potentiaalinen tulevaisuuden johtaja firmalle)
tuo mukanaan verkostoja (hyvää sukua, poliittisesti aktiivinen, jne...)
ostettu pois kilpailijalta (tuo mukanaan asiakkaita, heikentää poislähdöllään kilpailijaa, tuo mukanaan salaisuuksia)
nuo nyt ainakin on mistä voi maksaa ekstraa
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:50"]Kysyttiinkö paljonko haluat palkkaa? Jos itse vastasit 2000€ ja työkaveri vastasi 5000€?
[/quote]
Palkkatoive ei tullut ilmi ainakaan omassa haastattelussani, koko haastattelu muuttui todella epämuodolliseksi parin minuutin sisällä. Palkalla ei olisi ollut minulle edes mitään väliä. Näin summan ensimmäistä kertaa kun työsopimus kolahti postiluukusta. Tekisin samat työt ja saman työnlaadun myös työkaverin palkalla.
-ap
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:50"]Kysyttiinkö paljonko haluat palkkaa? Jos itse vastasit 2000€ ja työkaveri vastasi 5000€?
[/quote]
Palkkatoive ei tullut ilmi ainakaan omassa haastattelussani, koko haastattelu muuttui todella epämuodolliseksi parin minuutin sisällä. Palkalla ei olisi ollut minulle edes mitään väliä. Näin summan ensimmäistä kertaa kun työsopimus kolahti postiluukusta. Tekisin samat työt ja saman työnlaadun myös työkaverin palkalla.
-ap
[/quote]
Millä tavalla epämuodolliseksi?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2015 klo 09:38"]En usko tätä.
[/quote]
Noin suuri palkkaero tuntuu isolta. Olen kuitenkin itsekin ollut tilanteessa, että samasta työstä on maksettu eritasoista palkkaa. Ero oli satasia.