Kela ja toimeentulotuki
Siis onko tosiaan niin että jos asuu jossain pikkukunnassa missä hyväksyttävä asumismeno 1hlölle on 353e/kk josta asumistuki korvaa 80% eli 282,4e, ja perustoimeentulotuki on 506e, niin Kela maksaa kuukaudessa tasan sen 788,e/kk josta menee vuokrat ja kaikki elämisen kulut?
Tiedän kyllä että varmaan maksaa sähkön ja veden myös mutta ahdistavan pieni summa kuitenkin ja todennäköisesti joutuu asumaan hometalossa mitä luin kokemuksia kaupungin vuokrakämpistä (eikä siltikään löytynyt asuntoja jotka mahtuisi tuohon annettuun 350e/kk rajaan...).
Ja töissäkäyvät valittaa vielä liian korkeaa sosiaaliturvaa.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Miksi alle 35 vuotiaat naiset joutuvat mielenterveys syistä syrjään työelämästä?
Veikkaisin, että siksi kun ovat sairastuneet ja menneet lääkäriin, mutta eivät ole parantuneet annetuilla hoidoilla. Samasta syystä jää myös 35v miehiä syrjään työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinaiseen kysymykseen ei tullut vastausta, eli onko tuo 788e/kk se todellinen summa jonka Kela maksaa minimitoimeentulotukena? -ap
Ei, vaan toimeentulotukea maksetaan sen verran mitä ne enimmäisasumiskulut on, perusosan lisäksi. Ei 80% vaan 100%.
Mä asun Helsingissä ja saan toimeentulotukea 1080€ + asumistuen 400€ 🥴
Jaa? Minä asun Helsingissä enkä ole tuollaisesta kuullutkaan. :I
Mulla on yksi lapsi (ei tosin asu mun luona, olen etävanhempi, mutta on silloin tällöin yötä joten asumismenot lasketaan kahden ihmisen mukaan). Ja vähän liian kallis kämppä, ylittää kahdenkin ihmisen asumismenot, mutta luottotiedottomana ei ole realistisia mahdollisuuksia saada halvempaa.
Kela maksaa koko vuokran 900€ 75m² kolmiosta jossa asun yksin, mitä nyt lapsi on joskus yötä. Kyllä kelpaa. 🥴
Brovo. En usko.
😂
Meillä asunnon vuokra on 650e.Kela hyväksyy 594e. Asumistukea tulee 81e eli aika kaukana 80%sta!
Toimeentulotuki kattaa vuokrasta sen osan, jota asumistuki ei kata, edellyttäen, ettei vuokra ole suurempi kuin toimeentulotuessa määritelty maksimi. Vuokran maksimi on eri suuruinen asumistuessa ja toimeentulotuessa.
Rautalangasta: Jos sinulla ei ole muuta tuloa kuin asumistuki, silloin sinä saat Kelalta asumistuen lisäksi vuokraan sen puuttuvan 20% ja lisäksi sen toimeentulotuen suojaosan, joka pitää jäädä elämiseen kohtuullisten asumiskulujen jälkeen, en tiedä paljonko se on mutta uskon että se on yli 500 euroa. Lisäksi maksavat sähkölaskut, vesilaskuennakon, mutta eivät välttämättä sitä tasauslaskua, jota se vesiennakko ei kata, ja myös kotivakuutuksen ja reseptilääkkeet ja julkisen terveydenhuollon poliklinikkamaksut. Yksityisen lääkärin kuluja ei oteta menona huomioon. Ei myöskään mitään lehtitilauksia, osamaksuja, bussilippuja, lemmikkieläimen kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä asunnon vuokra on 650e.Kela hyväksyy 594e. Asumistukea tulee 81e eli aika kaukana 80%sta!
Asumistuki on enintään 80% kyseisen paikkakunnan hyväksyttävistä asumismenoista, eli paikkakunta ratkaisee, sekä asukasmäärä. Helsingissä yksinasuvalla max on n. 521 euroa, Espoo/Vantaa/Kauniainen 504, Tampere ja Turku 400 euroa. Ei ole olemassa pykälää, että asumistuki on aina 80%, asuitpa missä tahansa.
Minulla on asumiskulut alle 400 euroa, olen työtön ja asumistuki 0 euroa, koska ansiosidonnainen menee muutaman euron asumistuen tulorajan yli.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki kattaa vuokrasta sen osan, jota asumistuki ei kata, edellyttäen, ettei vuokra ole suurempi kuin toimeentulotuessa määritelty maksimi. Vuokran maksimi on eri suuruinen asumistuessa ja toimeentulotuessa.
Rautalangasta: Jos sinulla ei ole muuta tuloa kuin asumistuki, silloin sinä saat Kelalta asumistuen lisäksi vuokraan sen puuttuvan 20% ja lisäksi sen toimeentulotuen suojaosan, joka pitää jäädä elämiseen kohtuullisten asumiskulujen jälkeen, en tiedä paljonko se on mutta uskon että se on yli 500 euroa. Lisäksi maksavat sähkölaskut, vesilaskuennakon, mutta eivät välttämättä sitä tasauslaskua, jota se vesiennakko ei kata, ja myös kotivakuutuksen ja reseptilääkkeet ja julkisen terveydenhuollon poliklinikkamaksut. Yksityisen lääkärin kuluja ei oteta menona huomioon. Ei myöskään mitään lehtitilauksia, osamaksuja, bussilippuja, lemmikkieläimen kuluja.
Kiitos paljon, nyt meni perille. Tähän asti olen pystynyt asumaan asumistuen maksimivuokran alapuolella joten en yhtään tiennyt miten käy jos vuokra meneekin siitä yli ja se on väistämättä edessä. Ei haittaa vaikka siitä tt-tuen perusosasta menisikin osa vuokran maksuun, olen tottunut elämään pihisti.
Toki mieluiten menisin töihin mihin voimat riittää, tämä yhteiskunnan syrjillä roikkuminen vuodesta toiseen saa ihmisen sekoamaan lopullisesti. -ap
Olen elänut viimeiset 7 vuotta tukien varassa Helsingissä. Saan asumistukea 600€/kk (vuokra 845€, asun lapseni kanssa). Työmarkkinatukea saan 850€/kk, elatusmaksuja 167€/kk ja perustoimeentulotukea 285€/kk. Eli yhteensä saan kuukaudessa pyöristettynä 1900€ bruttona. Käytän omaa ylimääräistä rahaa kuukaudessa 600€ joka on piilotettu kelalta. Pärjään näin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että nämä ovat päivänselviä asioita tt-tuen asiakkaille. Että ovat selvillä, mitä tämä etuus kattaa.
Vierailija kirjoitti:
Varsinaiseen kysymykseen ei tullut vastausta, eli onko tuo 788e/kk se todellinen summa jonka Kela maksaa minimitoimeentulotukena? -ap
Kelan verkkosivuilla on laskuri, laske sillä
Vierailija kirjoitti:
Olen elänut viimeiset 7 vuotta tukien varassa Helsingissä. Saan asumistukea 600€/kk (vuokra 845€, asun lapseni kanssa). Työmarkkinatukea saan 850€/kk, elatusmaksuja 167€/kk ja perustoimeentulotukea 285€/kk. Eli yhteensä saan kuukaudessa pyöristettynä 1900€ bruttona. Käytän omaa ylimääräistä rahaa kuukaudessa 600€ joka on piilotettu kelalta. Pärjään näin hyvin.
Tässä taas hyvä esimerkki. Kun tämä henkilö saa töitä, jäljelle jää lapsilisä ja elatustuki. Kuluina tulee lisää lapsen hoitomaksut, työmatkakulut, syöminen kallistuu ja todennäköisesti vaate ja hygienia-/meikkikulut hieman kasvavat.
Käytännössä työtä ei kannata ottaa vastaan alle 2.500 euron bruttopalkalla ja silloinkin pääsee vasta kutakuinkin omilleen.
Ihan järjetön systeemi tähän yhteiskuntaan on rakennettu.
Suomella nyt vaan on ihan umpitampiot päättäjät. Jo 30 vuotta on ihmetelty tuloloukkuja ja paikkailtu systeemiä teipillä ja purkalla. Remonttia vaan ei osata tehdä, eikä sitä uskalleta edes aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikael Kosola kirjoitti:
Mene töihin.
Kerropa, mihin "mennään" töihin tuosta noin vaan; Moi! Mä tulin nyt teille töihin.
Nuorilla maistereillakin on hankaluuksia saada töitä niin mitenköhän tällainen monisairas pitkäaikaistyötön. :( -ap
Varmasti näin on hölynpölyaloilla kuten suurin osa humanistisista aineista ja taidealan "tutkinnoista".
odotellaanpa tänne somali yksinhuoltaja fatiman kertomusta siitä paljonko jää kuukaudessa kouran hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että nämä ovat päivänselviä asioita tt-tuen asiakkaille. Että ovat selvillä, mitä tämä etuus kattaa.
ei todellakaan ole siellä on monta mutkaa matkassa, ainoastaan vuosia tukea saaneet ymmärtävät jotain asioista. Uudet asiakkaat ovat aivan pihalla kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyrsii, nämä eri tukimuodot ja elämäntapa sohvalla makoilijat, jotka optimoivat eri tukimuotojen maksimaalisen käytön ja jakavat ohjeita täällä miten toimia.
Itse olen todellinen nettomaksaja, joka maksaa pelkästään valtion tuloveroa peruskansalaisen mediaanitulon verran.
Nyppii aika tavalla painaa niska limassa pitkää päivää, jotta te voitte jatkaa optimointia. Kyllä olisi aika todelliselle sotu-ja verouudistukselle. Paljon pitäisi yksinkertaistaa ja suoraviivaistaa.
Pitäen kirkkaana mielessä, että työnteko missä muodossa hyvänsä on aina kannattavaa.[/quoteAhkerasti näytätkin tekevän töitä, kun tännekin ehdit työajalla kirjoitella.
Eli periaatteessa ihan sama vaik kela maksaisi köyhän koko vuokran. Kun se kuitenkin toimeentulossa kuitataan. Vois säästää käsittelijöiden aikaakin muihin hommiin. Vuokraraja voisi olla vaikka 850e jonka kela kuittaa kokonaisuudessaan ja siihen päälle 650ekk käyttörahaa. Ni saa köyhätkin vähän elää.
Työttömän ei kyllä todellakaan kannata muuttaa syrjäseuduille halvemman elämän toivossa, kun siellä tuet ovat pienemmät, julkinen liikenne ei pelaa, ja töitä ei ole.
Pääkaupunkiseudulla on ihan kohtuuhintaista asua jos on valmis tinkimään alueesta (kun Kela maksaa paljon kalliimman kämpän mitä böndellä). Julkiset pelaa ja töihin on mahdollista päästä.