Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela ja toimeentulotuki

Vierailija
25.11.2021 |

Siis onko tosiaan niin että jos asuu jossain pikkukunnassa missä hyväksyttävä asumismeno 1hlölle on 353e/kk josta asumistuki korvaa 80% eli 282,4e, ja perustoimeentulotuki on 506e, niin Kela maksaa kuukaudessa tasan sen 788,e/kk josta menee vuokrat ja kaikki elämisen kulut?

Tiedän kyllä että varmaan maksaa sähkön ja veden myös mutta ahdistavan pieni summa kuitenkin ja todennäköisesti joutuu asumaan hometalossa mitä luin kokemuksia kaupungin vuokrakämpistä (eikä siltikään löytynyt asuntoja jotka mahtuisi tuohon annettuun 350e/kk rajaan...).

Ja töissäkäyvät valittaa vielä liian korkeaa sosiaaliturvaa.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseinen tuki on tarkoitettu alunperin lyhytaikaiseen käyttöön viimeiseksi tukimuodoksi. Ei ole tarkoitettu siihen että kotona makoileva saisi vuosikaudet "tonnin" käteen puhtaana. Sen on tarkoitus pitää ihminen hengissä ettei kuole nälkään ja saa katon pään päälle mutta ei sitä ole tarkoitettu siihen että ostat vaikkapa merkkivaatteita ja biletät baareissa. Toki voit niitä tuolla rahalla ostaa jos haluat mutta ei pidä valittaa jollei raha riitä vaikkapa ruokaan. 

Vierailija
2/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on viimesijainen. Ensisijaisesti maksetaan yleensä Kelan peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea ja sitten asumistukea. Jos ne jää alle toimeentulotuen perusosan, silloin se puuttuva osa maksetaan toimeentulotukena. Lopputulos yleensä rahallisesti sama, mutta termit kuntoon. Asumistuen rajojen ei ole tarkoituskaan kattaa koko vuokraa. Se kannustaa hakemaan halvempaa asuntoa, jos varat ei riitä. Velaton omistusasunto jää yleensä aina alle asumistuen ylärajan. 

Kelan etuuksilla eläminen ei ole mitään juhlaa. Kannattaa tehdä töitä sen verran että on aina työttömyyden sattuessa ansiosidonnaisella. Minullakin jää tällä hetkellä vähintään 500 euroa/kk säästöön. Kohta pitää taas katsella joku puolen vuoden työpätkä, sitten 1,5v voi taas levätä ja joku toinen työtön käy töissä sen ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen tuki on tarkoitettu alunperin lyhytaikaiseen käyttöön viimeiseksi tukimuodoksi. Ei ole tarkoitettu siihen että kotona makoileva saisi vuosikaudet "tonnin" käteen puhtaana. Sen on tarkoitus pitää ihminen hengissä ettei kuole nälkään ja saa katon pään päälle mutta ei sitä ole tarkoitettu siihen että ostat vaikkapa merkkivaatteita ja biletät baareissa. Toki voit niitä tuolla rahalla ostaa jos haluat mutta ei pidä valittaa jollei raha riitä vaikkapa ruokaan. 

Tässä on jo vuosikausia haettu kuntoutustukea, ei myönnetä, olen työkkärin asiakas mutta vain osatyökykyinen - en ole oikeutettu työttömyysetuuksiin.

Että mitäs tässä pitäisi tehdä? Nyt viimeisenä keinona yritän pärjätä sillä että muutan jonnekin korpeen mutta eihän tuolla summalla pärjää.

Vierailija
4/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oletko oikeasti sitä mieltä että alle 800e/kk pääsee rilluttelemaan, shoppailemaan ja ryyppäämään sen lisäksi että saa maksettua vuokran? :D

Vierailija
5/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae johonkin kurssille tai työkokeiluun. Siitä saat 200 tai 300 euroa/kk ylimääräistä, jota ei lasketa toimeentulotuessa tuloksi. Korpeen muuttamalla saat asumismenoja pienemmäksi, mutta työllistymismahdollisuudet pienenee olemattomiin. Lisäksi muuttotappiopaikkakunnilla ei välttämättä ole mitään joukkoliikennettä, joten ruokakaupassa käyntikin pitää hoitaa pahimmassa tapauksessa aina taksilla.

Vierailija
6/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on jo vuosikausia haettu kuntoutustukea, ei myönnetä, olen työkkärin asiakas mutta vain osatyökykyinen - en ole oikeutettu työttömyysetuuksiin.

Että mitäs tässä pitäisi tehdä? Nyt viimeisenä keinona yritän pärjätä sillä että muutan jonnekin korpeen mutta eihän tuolla summalla pärjää.

Juu ei ollut tarkoitus saarnata vaan kerroin vaan faktana yleisellä tasolla että miksi se tuki on niin "pieni" kuin se on ja että elämä ylipäätään on valintoja mihin vaikka vähäiset roposet käyttää. Tuo oli vain esimerkki kun toimeentulotukea pidetään automaationa, sen varaan olisi helppo "heittäytyä" mutta todellisuudessa tuki on siis pieni ja sillä on tarkoitus vain pysyä hengissä. 

Valitettavasti asunnot voivat korvessakin olla kalliita tukee nähden. Toki joskus voi tärpätä että saa hyvin halvalla jonkun asunnon esim.syrjemmästä. Kumppani maksoi syrjemmässä ja tinkien asunnon laadusta aikoinaan 114€/kk 20 neliön yksiöstä. Hänellä kävi tuuri ja todella tinki tietyistä vaatimuksista (ei ollut hometalo ja oli suihku asunnossa jne). Hän eli toimeentulotuella tuolloin joten oli juuri etsinyt mahdollisimman halvan vuokra-asunnon.

Lykkyä tykö sinulle! Kuten sanoin tarkoitus ei ollut saarnata vaan muistuttaa se tuen idea mieliin ja miksi se on niin pieni jne. Koska on viimeinen tukimuoto.

Vierailija
7/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaiseen kysymykseen ei tullut vastausta, eli onko tuo 788e/kk se todellinen summa jonka Kela maksaa minimitoimeentulotukena? -ap

Vierailija
8/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikael Kosola kirjoitti:

Mene töihin.

Kerropa, mihin "mennään" töihin tuosta noin vaan; Moi! Mä tulin nyt teille töihin.

Vierailija
9/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikael Kosola kirjoitti:

Mene töihin.

Kerropa, mihin "mennään" töihin tuosta noin vaan; Moi! Mä tulin nyt teille töihin.

Nuorilla maistereillakin on hankaluuksia saada töitä niin mitenköhän tällainen monisairas pitkäaikaistyötön. :( -ap

Vierailija
10/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikael Kosola kirjoitti:

Mene töihin.

Nuorilla maistereillakin on hankaluuksia saada töitä niin mitenköhän tällainen monisairas pitkäaikaistyötön. :( -ap

Älä huoli, tämä on vakiohuuto näillä älykääpiöillä. Mulla tuli just 300 pv sairauspäivärahaa täyteen (maksimi) ja nyt lähti työkyvyttömyyseläkepaperit hakuun. Kaikista vaivoista on röntgenit ja labrat sun muut, mutta pitäis varmaan minunkin "mennä töihin", asenteista päätellen. Viimeksi Kelan täti kysyi noita eläkepapereita täytettäessä "mitä töitä voisit tehdä"? No en niin mitään, siksi haen tätä eläkettä. Ja siis 1,5v aikaa työeläkeikään. Helvettiä on nykymeno.

Vierailija
11/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinaiseen kysymykseen ei tullut vastausta, eli onko tuo 788e/kk se todellinen summa jonka Kela maksaa minimitoimeentulotukena? -ap

Ei, vaan toimeentulotukea maksetaan sen verran mitä ne enimmäisasumiskulut on, perusosan lisäksi. Ei 80% vaan 100%.

Mä asun Helsingissä ja saan toimeentulotukea 1080€ + asumistuen 400€ 🥴

Vierailija
12/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälle yhä odottelen vastausta kun se oli koko ketjun pointti.

Vierailija
13/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan toimeentulotukea maksetaan sen verran mitä ne enimmäisasumiskulut on, perusosan lisäksi. Ei 80% vaan 100%.

Jaa? Minä asun Helsingissä enkä ole tuollaisesta kuullutkaan. :I

Vierailija
14/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälle yhä odottelen vastausta kun se oli koko ketjun pointti.

Vastasin jo, mutta selvennän sen verran, että jos saat asumistukea, toimeentulotukeen lisätään sitten se 20%, niin että 100% hyväksyttävistä asumismenoista korvataan. Eli saat n. 860€.

Vierailija
15/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi lapsi (ei tosin asu mun luona, olen etävanhempi, mutta on silloin tällöin yötä joten asumismenot lasketaan kahden ihmisen mukaan). Ja vähän liian kallis kämppä, ylittää kahdenkin ihmisen asumismenot, mutta luottotiedottomana ei ole realistisia mahdollisuuksia saada halvempaa.

Kela maksaa koko vuokran 900€ 75m² kolmiosta jossa asun yksin, mitä nyt lapsi on joskus yötä. Kyllä kelpaa. 🥴

Vierailija
16/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo näin se on paitsi että maksavat kohtuullisen sähkölaskun ei mitä tahansa. eikä myöskään siinä olevia maksullisia lisäpalveluja kuten vaihtoturva, sen joutuu itse maksamaan.  

Vierailija
17/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alle 35 vuotiaat naiset joutuvat mielenterveys syistä syrjään työelämästä?

Vierailija
18/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä pärjää kun on pärjättävä.  Itse olen pärjännyt jo yli 10 vuotta.

Vierailija
19/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki ei kuulu toimeentulotukeen.

Vierailija
20/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi lapsi (ei tosin asu mun luona, olen etävanhempi, mutta on silloin tällöin yötä joten asumismenot lasketaan kahden ihmisen mukaan). Ja vähän liian kallis kämppä, ylittää kahdenkin ihmisen asumismenot, mutta luottotiedottomana ei ole realistisia mahdollisuuksia saada halvempaa.

Kela maksaa koko vuokran 900€ 75m² kolmiosta jossa asun yksin, mitä nyt lapsi on joskus yötä. Kyllä kelpaa. 🥴

Kyllä kelpaa olla elättinä ilman omaa käyttörahaa? :D No mikäs siinä jos tyytyy vähään.