Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela ja toimeentulotuki

Vierailija
25.11.2021 |

Siis onko tosiaan niin että jos asuu jossain pikkukunnassa missä hyväksyttävä asumismeno 1hlölle on 353e/kk josta asumistuki korvaa 80% eli 282,4e, ja perustoimeentulotuki on 506e, niin Kela maksaa kuukaudessa tasan sen 788,e/kk josta menee vuokrat ja kaikki elämisen kulut?

Tiedän kyllä että varmaan maksaa sähkön ja veden myös mutta ahdistavan pieni summa kuitenkin ja todennäköisesti joutuu asumaan hometalossa mitä luin kokemuksia kaupungin vuokrakämpistä (eikä siltikään löytynyt asuntoja jotka mahtuisi tuohon annettuun 350e/kk rajaan...).

Ja töissäkäyvät valittaa vielä liian korkeaa sosiaaliturvaa.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseinen tuki on tarkoitettu alunperin lyhytaikaiseen käyttöön viimeiseksi tukimuodoksi. Ei ole tarkoitettu siihen että kotona makoileva saisi vuosikaudet "tonnin" käteen puhtaana. Sen on tarkoitus pitää ihminen hengissä ettei kuole nälkään ja saa katon pään päälle mutta ei sitä ole tarkoitettu siihen että ostat vaikkapa merkkivaatteita ja biletät baareissa. Toki voit niitä tuolla rahalla ostaa jos haluat mutta ei pidä valittaa jollei raha riitä vaikkapa ruokaan. 

Tässä on jo vuosikausia haettu kuntoutustukea, ei myönnetä, olen työkkärin asiakas mutta vain osatyökykyinen - en ole oikeutettu työttömyysetuuksiin.

Että mitäs tässä pitäisi tehdä? Nyt viimeisenä keinona yritän pärjätä sillä että muutan jonnekin korpeen mutta eihän tuolla summalla pärjää.

Juu ei ollut tarkoitus saarnata vaan kerroin vaan faktana yleisellä tasolla että miksi se tuki on niin "pieni" kuin se on ja että elämä ylipäätään on valintoja mihin vaikka vähäiset roposet käyttää. Tuo oli vain esimerkki kun toimeentulotukea pidetään automaationa, sen varaan olisi helppo "heittäytyä" mutta todellisuudessa tuki on siis pieni ja sillä on tarkoitus vain pysyä hengissä. 

Valitettavasti asunnot voivat korvessakin olla kalliita tukee nähden. Toki joskus voi tärpätä että saa hyvin halvalla jonkun asunnon esim.syrjemmästä. Kumppani maksoi syrjemmässä ja tinkien asunnon laadusta aikoinaan 114€/kk 20 neliön yksiöstä. Hänellä kävi tuuri ja todella tinki tietyistä vaatimuksista (ei ollut hometalo ja oli suihku asunnossa jne). Hän eli toimeentulotuella tuolloin joten oli juuri etsinyt mahdollisimman halvan vuokra-asunnon.

Lykkyä tykö sinulle! Kuten sanoin tarkoitus ei ollut saarnata vaan muistuttaa se tuen idea mieliin ja miksi se on niin pieni jne. Koska on viimeinen tukimuoto.

Ei toimeentulotuella kannata etsiä mahdollisimman halpaa vuokra-asuntoa, vaan mielellään mahdollisimman lähellä kunnan hyväksyttäviä asumismenoja. Jos hyväksyttävä on vaikka 500€ /kk niin ottamalla 400€ kämpän sinä et säästä siinä yhtään, Kela säästää. Sen ylittävän osuuden joutuu maksamaan itse, mutta sen alittavaa osuutta ei hyvitetä.

Toki monella paikkakunnalla on miltei mahdotonta saada reilusti sitä hyväksyttävää rajaa halvempi kämppä, mutta jos Kela maksaa vaikka neljään sataan asti niin ei mitään järkeä kiduttaa itseään ottamalla kahden sadan luukku.

Vierailija
22/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinaiseen kysymykseen ei tullut vastausta, eli onko tuo 788e/kk se todellinen summa jonka Kela maksaa minimitoimeentulotukena? -ap

Ei, vaan toimeentulotukea maksetaan sen verran mitä ne enimmäisasumiskulut on, perusosan lisäksi. Ei 80% vaan 100%.

Mä asun Helsingissä ja saan toimeentulotukea 1080€ + asumistuen 400€ 🥴

Jaa? Minä asun Helsingissä enkä ole tuollaisesta kuullutkaan. :I

Mulla on yksi lapsi (ei tosin asu mun luona, olen etävanhempi, mutta on silloin tällöin yötä joten asumismenot lasketaan kahden ihmisen mukaan). Ja vähän liian kallis kämppä, ylittää kahdenkin ihmisen asumismenot, mutta luottotiedottomana ei ole realistisia mahdollisuuksia saada halvempaa.

Kela maksaa koko vuokran 900€ 75m² kolmiosta jossa asun yksin, mitä nyt lapsi on joskus yötä. Kyllä kelpaa. 🥴

Kyllä kelpaa olla elättinä ilman omaa käyttörahaa? :D No mikäs siinä jos tyytyy vähään. 

Kyllä mulla on käyttörahaa ihan riittävästi, nuuskan myynnillä tienaa kivasti sen toimeentulotuen päälle eikä mene verojakaan.

Kyllä reilulla tonnilla kuussa humputtelee jo, kun se on pelkkää käyttörahaa, vuokrat ja sähköt, lääkkeet ja lääkärit maksetaan erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se toimeentulotuki jää siihen n. 500e  kun vuokrat vähennetään.  Ja kun saat vuosittain 13 kertaa työm.tuen  maksat siitä  500e  vielä  itse vuokraa  n.40e.

Vierailija
24/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinaiseen kysymykseen ei tullut vastausta, eli onko tuo 788e/kk se todellinen summa jonka Kela maksaa minimitoimeentulotukena? -ap

Ei, vaan toimeentulotukea maksetaan sen verran mitä ne enimmäisasumiskulut on, perusosan lisäksi. Ei 80% vaan 100%.

Mulla on yksi lapsi (ei tosin asu mun luona, olen etävanhempi, mutta on silloin tällöin yötä joten asumismenot lasketaan kahden ihmisen mukaan). Ja vähän liian kallis kämppä, ylittää kahdenkin ihmisen asumismenot, mutta luottotiedottomana ei ole realistisia mahdollisuuksia saada halvempaa.

Kela maksaa koko vuokran 900€ 75m² kolmiosta jossa asun yksin, mitä nyt lapsi on joskus yötä. Kyllä kelpaa. 🥴

Joko valehtelet, tai olet äärimmäinen poikkeustapaus. Kela ei myönnä toimeentulotukea kolmioon edes silloin kun lapsi asuu lähivanhemman kanssa. Tiedän myös tapauksia, joissa perheessä on erityislapsia, joilla välillä myös yöhoitaja, eikä Kela myönnä asumis/toimeentulotukea siten, että vanhemmilla olisi oma makuuhuone. Eli vanhemmat nukkuu olohuoneessa, tai lapsilla on yhteinen makuuhuone. Tämä ei käytännössä onnistu jos vammainen lapsi tarvitsee avustajaa yöllä. Silloin olohuoneessa nukkuvilla vanhemmilla ei ole yörauhaa, tai yhteisessä makkarissa nukkuvilla lapsilla ei ole yörauhaa, jos vammaisen lapsen avustaja on paljon huoneessa.

Itselläni on myös vammainen lapsi, joka muutti alaikäisenä palveluasuntoon. Kela ei myöntänyt asumis-ja toimeentulotukea kolmioon, vaikka alaikäinen vammainen lapseni oli paljon luonani yötä. Kaksioon täytyi ahtautua, vaikka oli ahdasta ja hankalaalapsen yövalvomisen vuoksi.

Vierailija
25/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko valehtelet, tai olet äärimmäinen poikkeustapaus. Kela ei myönnä toimeentulotukea kolmioon edes silloin kun lapsi asuu lähivanhemman kanssa. Tiedän myös tapauksia, joissa perheessä on erityislapsia, joilla välillä myös yöhoitaja, eikä Kela myönnä asumis/toimeentulotukea siten, että vanhemmilla olisi oma makuuhuone. Eli vanhemmat nukkuu olohuoneessa, tai lapsilla on yhteinen makuuhuone. Tämä ei käytännössä onnistu jos vammainen lapsi tarvitsee avustajaa yöllä. Silloin olohuoneessa nukkuvilla vanhemmilla ei ole yörauhaa, tai yhteisessä makkarissa nukkuvilla lapsilla ei ole yörauhaa, jos vammaisen lapsen avustaja on paljon huoneessa.

Itselläni on myös vammainen lapsi, joka muutti alaikäisenä palveluasuntoon. Kela ei myöntänyt asumis-ja toimeentulotukea kolmioon, vaikka alaikäinen vammainen lapseni oli paljon luonani yötä. Kaksioon täytyi ahtautua, vaikka oli ahdasta ja hankalaalapsen yövalvomisen vuoksi.

Mulle sosiaalityöntekijä sanoi että ei sillä ole sinänsä väliä onko kaksio vai kolmio, hinnalla on väliä. Kahden ihmisen asumismenot on päälle 800, mutta mulle suostuivat maksamaan koko vuokran koska realistisesti vaikea saada halvempaa (yksiö se ei voi kuitenkaan olla, tarvitaan vähintään yksi makuuhuone joka on vanhemman ja lapsen yhteinen).

En tiedä onko aivan tavallista mutta en nyt usko että mikään ÄÄRIMMÄINEN poikkeustapaus.

Vierailija
26/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sosiaalityöntekijä sanoi että ei sillä ole sinänsä väliä onko kaksio vai kolmio, hinnalla on väliä. Kahden ihmisen asumismenot on päälle 800, mutta mulle suostuivat maksamaan koko vuokran koska realistisesti vaikea saada halvempaa (yksiö se ei voi kuitenkaan olla, tarvitaan vähintään yksi makuuhuone joka on vanhemman ja lapsen yhteinen).

En tiedä onko aivan tavallista mutta en nyt usko että mikään ÄÄRIMMÄINEN poikkeustapaus.

900€ saa Helsingistä todennäköisemmin kaksion kuin kolmion, ei sillä ole Kelalle väliä minkä kokoinen asunto on vaan sillä paljonko se maksaa. Jos myöntävät tuon hintaiseen kaksioon toimeentulotukea niin myöntävät kyllä kolmioonkin.

Vierailija
27/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kelpaa olla elättinä ilman omaa käyttörahaa? :D No mikäs siinä jos tyytyy vähään. 

Kyllä mulla on käyttörahaa ihan riittävästi, nuuskan myynnillä tienaa kivasti sen toimeentulotuen päälle eikä mene verojakaan.

Kyllä reilulla tonnilla kuussa humputtelee jo, kun se on pelkkää käyttörahaa, vuokrat ja sähköt, lääkkeet ja lääkärit maksetaan erikseen.

Mulle ei kyllä tonni riittäisi mihinkään mut mikäs siinä jos on niukkuuteen tottunut. Aika köyhä loppuelämä tiedossa. 

Vierailija
28/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brovo. En usko.

Vierailija
29/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat ajan sosiaalineuvojalle. Se kertoo mitä voit hakea ja miten. Jos sosiaalitoimella ei ole osoittaa sinulle halvempaa asuntoa, kuin missä asut, niin tällöin myös korkeammat asumiskulut hyväksytään. Toimeentulon lisäksi voit hakea täydentävää tukea suoraan kunnalta. Myös monia ostoksia korvataan jos perustelet niitä. Esim lastentarvikkeisiin saa hyvin maksusitoumuksia. Jos pieni vilppi ei haittaa, niin voit pitää kahta pankkitiliä joista vain toisesta kerrot. Voit kuitenkin jäädä kiinni jos pistotarkistus suoritetaan. Lisää rahaa saa helposti myös vakuutuksista. Hankit esim rikkinäisiä elektroniikka laitteita halvalla/ tuttavilta ja haet niistä vakuutusrahoja. Tämäkin tosin on rikollista, mutta yllättävän helppoa

Vierailija
30/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toimeentulotuella pärjää ihan hyvin. Asumistuki kustantaa osan vuokrasta, tt-tuki loput. Myös kaikki laskut maksetaan ja sulle jää käteen joka kuukausi vähän yli 500€, jonka käytät ruokaan, vaatteisiin, hygieniatuotteisiin ja näin. 

Jos on kysyttävää niin soita Kelaan ja kysy. Tt-tuelle taitaa olla oma numeronsa, johon soittaa. Kelan sivuilta löytyy.

Vierailija
31/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä nimensä mukaisesti tulee toimeen. On mulla ainakin varaa kohtuudella ryypiskellä, Woltittaa joskus safkaa, tehdä heräteostoksia.

Jos ei oikeasti riitä tt-tuki edes ruokaan ja vaatteisiin niin sitten on talouden hallinta ihan päin bärcettä, ostaa liian kallista safkaa ja heittää siitä suuren osan roskiin tms. Enkä mä todellakaan elä millään tonnikalalla ja makaronilla.

Vierailija
32/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyrsii, nämä eri tukimuodot ja elämäntapa sohvalla makoilijat, jotka optimoivat eri tukimuotojen maksimaalisen käytön ja jakavat ohjeita täällä miten toimia.

Itse olen todellinen nettomaksaja, joka maksaa pelkästään valtion tuloveroa peruskansalaisen mediaanitulon verran.

Nyppii aika tavalla painaa niska limassa pitkää päivää, jotta te voitte jatkaa optimointia. Kyllä olisi aika todelliselle sotu-ja verouudistukselle. Paljon pitäisi yksinkertaistaa ja suoraviivaistaa.

Pitäen kirkkaana mielessä, että työnteko missä muodossa hyvänsä on aina kannattavaa.

Vierailija
33/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kyrsii, nämä eri tukimuodot ja elämäntapa sohvalla makoilijat, jotka optimoivat eri tukimuotojen maksimaalisen käytön ja jakavat ohjeita täällä miten toimia.

Itse olen todellinen nettomaksaja, joka maksaa pelkästään valtion tuloveroa peruskansalaisen mediaanitulon verran.

Nyppii aika tavalla painaa niska limassa pitkää päivää, jotta te voitte jatkaa optimointia. Kyllä olisi aika todelliselle sotu-ja verouudistukselle. Paljon pitäisi yksinkertaistaa ja suoraviivaistaa.

Pitäen kirkkaana mielessä, että työnteko missä muodossa hyvänsä on aina kannattavaa.

Kohdista vihasi systeemiin äläkä ihmisiin. Sikäli kun työnteko ei aina ole kannattavaa, niin moni tällainen tukien optimoija on rationaalinen toimija. Moni heistä kyllä tekisi töitä jos se kannattaisi. Mutta jos saman saa istuksimalla himassa niin aika hullu antaa työpanoksensa ilmaiseksi, ellei siitä työstä ole muuta hyötyä.

Vierailija
34/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulispa korona oikein kunnolla ja harventaisi tätä tukilusmujen joukkoa, kun tutkimusten mukaan ottavat harvemmin myös rokotteen, kuin työssä käyvät ja enemmän koulutetut.

Vierailija
35/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tämä järjestelmä ajaa meitä kansalaisia toisiamme vastaan. Helpompi hallita meitä kun jaottelemme toisemme loisiin ja nettomaksajiin... ja kinastelemme keskenämme. Ilman sosiaalitukijärjestelmää meillä olisi turvatonta kaikilla. Kansalaispalkka olisi hyvä ratkaisu, mutta oikeisto ei sitä halua, vaan ne haluaa suurten omistajien omaisuuksien kerryttämistä. Äänestän vasemmistoa, koska haluan asua inhimillisessä Suomessa.

Älä vihaa yksilöä vaan järjestelmää.

Vierailija
36/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alle 35 vuotiaat naiset joutuvat mielenterveys syistä syrjään työelämästä?

Koska todellisuus ei vastaakaan sitä mitä heille on uskoteltu.

Vierailija
37/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulispa korona oikein kunnolla ja harventaisi tätä tukilusmujen joukkoa, kun tutkimusten mukaan ottavat harvemmin myös rokotteen, kuin työssä käyvät ja enemmän koulutetut.

Ja pysyvät myös hengissä..

Vierailija
38/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä positiivisemmista kommenteista ja etenkin neuvoista. :) Kävin juuri lenkillä aika allapäin ja mietin jo pitäisikö koittaa vammautua ja hankkiutua hoitokotiin mutta enää ei näytä asiat ihan niin synkiltä.

Töihin mielelläni menisin jos vaan otetaan ja saisi aika robottina tehdä hommia, olen suunnittelemassa muuttoa pk-seudun kupeesta muutaman sata kilometriä pohjoisempaan kun siellä on sukua. -ap

Vierailija
39/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian voit ihan itse netti tarkistaa KELA TOIMENTULO TUKI LASKURI!

Vierailija
40/57 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian voit ihan itse netti tarkistaa KELA TOIMENTULO TUKI LASKURI!

Vähän hankala kun ei vielä tiedä tulevan asunnon vesi-lämpö-jne kustannuksia ja niitä kysytään myös. -ap