Miksi monet ovat susipareja?
Monilla on lapsia ja yhteinen asuntokin mutta eivät ole naimisissa. Tunnen useita tälläisiä pareja enkä voi ymmärtää heitä. Miksi se on niin vaikeaa ilmoittua avioliiton esteiden tutkimukeen ja marssia sen jälkeen kirkkoon? Miksi he eivät halua elää kunniallisessa avioliitossa vaan elävät halveksittavana susiparina!
Kommentit (20)
Avioliitto on nykyisin parisuhteen pelastamisyritys. Jotain puuttuu vielä, mennään naimisiin. Tyytyväisimmät parit on avoliitossa.
Ihana vanha sana tuo susipari. Eikö niin, että susiparin harjoittama salavuoteus loukkaa sukupuolikuria?
"Susipari." I can almost smell the 1980s. Sinne Ap on jämähtänyt.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:54"]
Monilla on lapsia ja yhteinen asuntokin mutta eivät ole naimisissa. Tunnen useita tälläisiä pareja enkä voi ymmärtää heitä. Miksi se on niin vaikeaa ilmoittua avioliiton esteiden tutkimukeen ja marssia sen jälkeen kirkkoon? Miksi he eivät halua elää kunniallisessa avioliitossa vaan elävät halveksittavana susiparina!
[/quote]
En kuulu Ev.lut kirkkoon ja omalla uskollani ei täällä ole temppeleitä.
Minä myönnän että olisin halunnut mennä naimisiin, miehillä ei vain jostain syystä ole kanssani ollut haluja mennä. Eli minulta on turha kysyä miksi, eikä minulla ole antaa mitään perusteluja tyyliin "rakastimme yhtä paljon ilmankin, ja talo ja lapset ovat riittävän sitovia muutenkin".
Minua naurattaa nää tämmöset.
Voin kuvitella sen kihinän joka ap:n pääkopassa on nähdessään vaikkapa minut ja mieheni; kolme lasta, asunto, yhdessä 20 vuotta, ei kirkkohäitä. Ne, jotka eivät meitä tunne, luulevat meidän olevan susipari, millä ei silläkään olisi mitään merkitystä meille. Mutta me olemme naimisissa, menimme eräänä arkipäivänä maistraatissa kahdestaan naimisiin. Pidin oman sukunimeni emmekä käytä sormuksia.
On ihanaa olla edes jollain tavoin paheellinen eläessään muuten keskiluokkaista unelmaa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:54"]
[/quote]
Vaikka tämä oli niin läpinäkyvä porvoolainen...
Oletteko milloinkaan miettineet sitä, että susilla on todella tiivis perheyhteisö. Alfayksilöt pariutuvat eliniäksi, vanhemmat poikaset toimivat nuorempien lapsenvahteina jne.
Aivan ihailtavaa! Kunpa me ihmisetkin osaisimme elää noin.
Minulle oli aina jostain syystä itsestään selvää, että haluan naimisiin "elämäni miehen" kanssa, mutta vihkiminen hoidettiin ihan arkipäivänä maistraatissa ilman sen kummempia juhlallisuuksia. Eikä muuten kiinnosta ovatko toiset naimisissa vai "pelkästään" avoliitossa.
Susiparit eivät uskalla ottaa sitä viimeistä askelta sitoutumiseen. Selitetään silmät kirkkaina, ettei ole mitään syytä avioitua, koska elämä sujuu ihan yhtä hyvin ilmankin. Niin sujuukin juuri niin kauan, että tulee ongelmia. Siinä jää toinen puolisko usein puille paljaille, kun avoero tulee. Avioliitto olisi tuonut lain suojan, mutta kun ei sitä tarvittu.
Jotkut väittävät olevansa avoliitossa taloudellisista syistä eli raha ym. omaisuus halutaa säilyttää suvussa myös eron sattuessa. Miksi ei tehdä avioehtoa, jos halutaan, että puolisolla ei ole avio-oikeutta toisen puolison omaisuuteen?
Emme kuulu kirkkoon emmekä usko Jumalaan. Meistä sinä olet jotenkin häiriintynyt jos halveksut meitä. Jos tuntisimme, olisi varmasti paljon asioita joista voisin halveksua sinua, pillupulla.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 15:23"]
Susiparit eivät uskalla ottaa sitä viimeistä askelta sitoutumiseen. Selitetään silmät kirkkaina, ettei ole mitään syytä avioitua, koska elämä sujuu ihan yhtä hyvin ilmankin. Niin sujuukin juuri niin kauan, että tulee ongelmia. Siinä jää toinen puolisko usein puille paljaille, kun avoero tulee. Avioliitto olisi tuonut lain suojan, mutta kun ei sitä tarvittu.
Jotkut väittävät olevansa avoliitossa taloudellisista syistä eli raha ym. omaisuus halutaa säilyttää suvussa myös eron sattuessa. Miksi ei tehdä avioehtoa, jos halutaan, että puolisolla ei ole avio-oikeutta toisen puolison omaisuuteen?
[/quote]
Mutsis ois voinukin jäädä puille paljaille. Mutta jo vuosia on ollut avoero... http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110026
Miksi tehdä avioliitto ja avioehto, jos nykyinen systeemi toimii? Miksi oli hirveä haloo homojen avioliitosta, olisi suoraan voitu vaan muuttaa lakia siten, että avioliitto on kahden henkilön välinen liitto ja sillä sipuli, ei tarvii erotella sukupuolia?
Tyytyväisimmät parit asuvat erillään.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 16:12"]Tyytyväisimmät parit asuvat erillään.
[/quote]
Totta. Avioerostani on nyt kulunut kolme vuotta ja elän elämäni parasta aikaa :)
Minä ihmettelen, miksi avioliitto on joillekin ihme mörkö? Ihan kuin avoliitossa oltaisiin onnellisia, ja sinä päivänä kun se muuttuu avioliitoksi, niin alkaa ongelmat... Ihan kuin paperi toisi mukanaan huonon karman.... Niin, taikauskosta lienee kyse?
Mille vuosituhannelle olet jämähtänyt? Tervetuloa nykyaikaan!! Jokainen tavallaan! Itse olen naimisissa, vanhempani ei. Ovat olleet yhdessä yli 35 vuotta.
Koska avoliitossa olevat ovat ihan yhtä tosissaan kuin avioliitossakin.
Mitä kunniallista on elää kirkon siunaamassa liitossa? Se sama vanhanaikainen instanssi kehottaa ihmisiä "sankoin joukoin" avioitumaan tiettynä päivämääränä, esim 10.10.10. Ja mitä muita joukkonaimapäiviä näitä nyt männä vuosina oli. Tai jos pastori (joka on käsittääkseni kirkon työläinen) on mukana ohjelmassa, jossa kannatetaan ja rohkaistaan avioitumaan täysin tuntemattoman ihmisen kanssa jonka tapaa vasta alttarilla, niin kuinka uskottava kirkko ja koko käsite avioliitto enää on???
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 14:56"]
Mille vuosituhannelle olet jämähtänyt? Tervetuloa nykyaikaan!! Jokainen tavallaan! Itse olen naimisissa, vanhempani ei. Ovat olleet yhdessä yli 35 vuotta.
[/quote]
Totta, kukin taaplatkoon tavallaan. Ja ihmettelen suuresti, miksi ap. viittaa siihen, että pitäisi mennä kirkkoon vihittäväksi. Maistraatissakin pääsee halutessaan naimisiin ja ilman mitään hörhöhäitä.