Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä mitä puolueta tai ketä ehdokasta äänestäisin

Vierailija
18.02.2015 |

perusarvoissani sijoitun jonnekin oikeistoliberaaliin suuntaan.

Kannatan kaikkien ihmisten yhtäläisiä oikeuksia synnynnäisistä ominaisuuksista riippumatta (seksuaalisuus, sukupuoli, ikä, etnisyys)

Ympäristökysymykset ovat minulle erittäin tärkeitä ja minusta esim. talouskasvua ei saa ajaa ympäristön kustannuksella

En pidä uskonnon sekoittamisesta valtioon tai yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

Markkinoilla pitää olla vapauksia ja rajoitteita sopivassa suhteessa. Esim. kauppojen tulee minusta itse saada päättää aukioloajoistaan, eikä millekään yritykselle valtion takaama monopoli ole minusta hyväksyttävää (kuten alko, vr yms.) En kuitenkaan missään tapauksessa kannata täysin uusliberaalia talouspolitiikkaa.

Työperäistä (koulutettujen ihmisten) maahanmuuttoa tarvitaan, etenkin tulevaisuudessa huolestuttavan korkeaksi kasvavan huoltosuhteen takia. En pidä erityisesti muslimeista, enkä kauheasti toivoisi heitä maahan lisää, mutta en halua keskittyä maahanmuuttokysymyksissä pelkästään tähän ongelmaan.

En osaa sanoa, mitä tulisi tehdä valtion kasvavalle velkataakalle tai kasvavalle työttömyydelle, enkä osaa ottaa kantaa sosiaali- ja terveypalveluiden yksitys- vs. julkispuolen keskusteluun, koska en koe omaavani vielä riittävästi tietoa näistä asioista.

Ulkopolitikassa kannatan EU:ta, natoa ja muutenkin muihin länsimaihin sitoutumista, sekä maanpuolustukseen panostamista. Toisaalta en pidä sukupuolten välisestä epätasa-arvoisesta maanpuolustussyteemistä, joka perustuu pakkoon. Ihanteellisin armeija olisi kaikille vapaaehtoinen

En erityisemmin pidä ydinvoimasta, enkä yhtään maakaasun tai esim. turpeen käytöstä energiantuotannossa, mutta minusta olisi tärkeää saavuttaa Suomelle mahdollisimman omavarainen energiantuotanto, tai luottaa energiakaupoissa ennemmin muihin pohjoismaihin tai länsimaihin ja irroittautua riippuvuudesta Venäjään.

Kannatan pakkoruotsin poistamista

Kannatan sosiaaliturvaa, joka kannustaa työntekoon, ei passivoitumiseen. En hyväksy esim liiallista lasten tekemistä valtion varoilla tai maahanmuuttoa vain sosiaaliturvan perässä. Koulutukseen tulee panostaa huono-osaisuuden vähentämiseksi. 

Monella tapaa koen kytkeytyväni eniten vihreään puolueeseen, ja sieltä löytyykin yksittäisiä hyviä ehdokkaita. Nykyisen vaalijärjestelmän mukaan ääneni ei kuitenkaan mene pelkästään yhdelle ehdokkaalle, vaan koko puolueelle, jonka arvomaailman koen monilta osin liian vasemmistolaiseksi. Kaikkein etäisimmiksi puolueiksi koen kokoomuksen, KD:n ja sen itsenäisyyspuolueen tjs.

Olen valmis myös muuttamaan kaikkia näkemyksiäni hyvän argumentoinnin tai uuden informaation myötä.

Jos kellään on samoja ajatuksia, mitä olette itse ajatelleet äänestää nyt tai äänestäneet viime vuosina?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän