Hei te työttömyys- ym. tukien käytön mestarit
Pitäkääs nyt mulle oikein ammattiloisimisen oppitunti :D
Tunnustan olevani aika kokematon näissä tukijutuissa, enkä todellakaan tiedä yhtään mitään noista työkkärin kanssa asioimisista, karensseista ym. Nyt olen kuitenkin ilmoittautunut työttömäksi, ja saan siis ansiosidonnaista päivärahaa. Minulla ei ole kuitenkaan pienintäkään aikomusta mennä töihin, vaan haluan nauttia elämästäni, matkustella ulkomailla, harrastaa, ja elää kaikella lailla vapaasti.
Olen tähänastisessa elämässäni kuitenkin sen verran väsyksiin asti opiskellut ja töitä tehnyt, ja tästä sievoisen summan verojakin maksanut. Tässä tilanteessa siis haluan kuitenkin ottaa kaikki ne rahat mitä minulle maksetaan, joten opastakaas minua nyt sitten että mitä kaikkia tukia voin saada. Asumis- ym. tukia en saa, eikä minulla ole alle kouluikäisiä lapsiakaan. Miehen tulot ovat sen verran suuret, että jos niitä mihinkään huomioidaan, tuet katoavat heti. Asun omassa omakotitalossa, sijoituksia on, ja niistä jotain tulojakin.
Kiitos jos haluatte auttaa!
Kommentit (6)
Jep, ansiosidonnaista saat nauttia, mutta muuta et tietty saa.
Eihän se loisiminen nyt noin onnistu vaan sun täytyy ottaa ero, muuttaa vuokralle, ottaa uus ukko mieluiten mamu tai sitten rikas (josta ero, lasten jälkeen ) pykätä muutama lapsi maailmaan ja kas näin saat loisia useamman vuoden.
Työttömänä ollessasi on tuo vapaana oleminen ja matkustelu ja elämästä nauttiminen vähän vaikeaa. Sinun pitää ilmottautua työkkäriin ja uusia työnhakusi silloin kun on sovittu. Ulkomaille matkustamisessa on rajoituksia.
En pidä hyvänä ideana, että jättäydytään työttömäksi ja aletaan höpistä jotain maksetuista veroista ja muista eduista, että olisi ikäänkuin oikeus alkaa haahuilemaan ja "nauttimaan" niistä työttömyyskorvauksista. Toivon, että alueesi työkkäri on aktiivinen ja laittaa sut kursseille ja mieluiten pian töihin, vaikka tukitöihin jos ei muuten.
Nykyään työttömäksi ilmoittaudutaan ja sen jälkeen jäädään odottelemaan te-toimiston yhteydenottoa. Minulle se tuli seuraavana eli ensimmäisenä arkipäivänä. Nyt saan sitten lekotella elokuuhun ja jos siihen mennessä ei kuulu yhteydenottoa, työnhaku jatkuu joka tapauksessa.'
Työnhakusuunnitelmaan kirjataan itsenäistä ja omatoimista työnhakua, eikä mitään koulutustarvetta. Ensisijaisesti haet koulustasi ja kokemustasi vastaavaa kokoaikatyötä ( jota asuinpaikkakunnallasi ei ole) . Uskottavuuden säilyttämiseksi haet kauempaakin sellaisia paikkoja, joihin olet taatusti epäpätevä tai vähintään sopimaton. Vain määräaikaisia siltä varalta, että satut olemaan ainoa hakija ja saat sen paikan. Te-toimistosta haet sitten liikkuvuusavustusta työhaastatteluihin menoon kun kutsu kuuluu. Julkiset paikat ovat siitä kiitollisia haettavia meille lusmuille, että ovat yleensä jo valmiiksi täytetty ja avoin viranhaku on vain muodollisuus. Jos kuitenkin pääset niin pitkälle, että haastattelussa kysytään palkkatoivettasi, kerro kahdella se palkka, jota alalla yleensä maksetaan. Näillä keinoilla minä olen pysytellyt ansiosidonnaisella melkein koko työikäni. Siis tietenkin olen välillä käynyt hankkimassa työssäoloehtoa.
Ulkomailla saat matkustella mielin määrin, kunhan joku tarkistaa postisi ja mahdolliset ilmoitukset avoimista työpaikoista ja muut te-postit. Sinä vastailet niihin sitten vaikka Australiasta.
5:lle tiedoksi, että harvemmin nykyään tällaista tavallista suomalaistyötöntä mihinkään kurssille laitetaan, vielä vähemmän töihin ainakaan te-toimiston kautta.
Voit pidentää työnvälttelemisaikaasi, kun keksit jotain kuntouttamisen tarvetta itsessäsi. Lääkärille valittamaan vaivoja? Sairaspäivärahalle? Esim leikkaus ja sen jälkeinen kuntoutuminen voisi tulla kyseeseen ansiosidonnaisen jälkeen. Tai vain vaivojen selvittely?
Hanki yksityinen sairauskuluvakuutus, niin säästät tulevissa hoidoissa. Pääset myös sopivasti sairaslomalle juuri silloin, kun muuten laittaisivat sinut työllisyys- eli orjatyöhön 9 euron päiväkorvausta vastaan. Yksityisellä saat hoitoa ja tutkimuksia juuri silloin kun itse tahdot. Teetä ennen vakuutuksen päättymistä vielä vanhuudenvaivojen pahenemista estävät toimenpiteet (alle 65 v?).
Noiden tietojen perusteella et ole oikeutettu tukiin ansiosidonnaisesi lisäksi, sorry.