Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi monet naiset väittävät olevansa yksihuoltajia...

Vierailija
17.02.2015 |

vaikka eivät oikeasti olekkaan? Kun olen tässä kuluneen vuoden aikana keskustellut työasioista usean naisen kanssa kysynyt heidän perheestään he ovat sanoneet olevansa yksinhuoltajia. Kun olen hieman enemmän kysellyt niin heillä on ollutkin yhteishuoltajuus. Tosin ovat itse ns lähivanhempi. Ihmettelen miksi naisilla ei ole yksihuoltaja käsite hallussa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meilläkin eksän kanssa yhteishuoltajuus, mutta koska käytännössä kuitenkin olen yksinhuoltaja, käytän sitä termiä.

Vierailija
2/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin käytännössä yksinhuoltaja vaikka olin vielä naimisissa. Mutta asian tajuttuani erosin kun eihän se tilanne siitä mikskään muuttunut. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin aikani samaa, kun ihmettelin, kun lehdissäkin aina puhutaan yksinhuoltajista, kun kuitenkin tietääkseni suurimmalla osalla on yhteishuoltajuus. Sitten tsekkasin, että yksinhuoltaja-nimitystä tosiaan käytetään lähivanhemmasta, joka ei ole avo-/avioliitossa. Eli yksinhuoltaja siis minäkin ja pidän sitä siinä mielessä ihan luontevanakin, koska tosiaan yksin vastaan meidän arjesta. Isä kyllä tapaa lapsiaan säännöllisesti ja aika useinkin, mutta kyllä minä kaikesta ihan yksin vastaan. 

Vierailija
4/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä käytännössä olen yksinhuoltaja.

Voidaan me halkoa hiuksia muistakin aiheista, kuten että lapseni sanovat serkkuani tädiksi, vaikkei hän olekaan siskoni. Ja kaverin lapset sanoo sen aviomiestä isäksi, vaikkei hän juridinen isä olekaan. Ja toisen adoptoitu lapsi kutsuu kaveriani äidiksi, vaikkei tämä kaverini olekaan tätä lasta synnyttänyt.

Ja arvaas mitä? Lapseni esitteli partiossa minut ja miesystäväni "vanhemmikseen" vaikka tietää hyvin, ettei miesystävä ole hänen vanhempansa millään muotoa.

Vierailija
5/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti seuraavaksi vaikka sitä miksi perseessä on reikä.

Vierailija
6/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajaa käytän minäkin vaikka meillä muodollinen yhteyshuoltajuus onkin..isä tapaa kun tapaa eikä vahingossakaan osallistu mihinkään lasten lääkäri/koulu/päiväkoti-arkeen, joten yksinhuoltajana lapsieni asiat hoidan. Allekirjoitus esim. passihakemuksessa ei minusta ihan päteväitä tasavertaiseksi huoltajaksi..

Vierailija
7/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantapainen juttu kuin se, että kahdesti eronnut kolmen lapsen isä tai äiti kutsuu itseään sinkuksi.

Vierailija
8/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se vanhempi on yksinhuoltaja, jonka luona lapsi yksin asuu. Meilläkin oli yhteishuoltajuus ensin, mutta mies ei nähnyt koskaan lasta, eikä maksanut elareita, niin sain yksinhuoltajuuden virallisiinkin papruihin, jolloin lapsen isältä ei tarvitse kysyä enää lupaa mihinkään esim. passin hakemiseentai vaikka muuttaisi ulkomaille!

Vierailija
9/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin yksi yksinhuoltaja mutta tosiasiassa meillä on lapsen isän kanssa yhteishuoltajuus mutta isä ei osallistu millään tavalla arkeen ja näkeekin lasta muutaman vuoden välein eli todellakin tunnen olevani yksinhuoltaja. Yksinhuoltajuutta isä ei halua antaa ja ei tällä hetkellä ole voimia sitä oikeudenkaan kautta hakea.

Vierailija
10/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:50"]

Täälläkin yksi yksinhuoltaja mutta tosiasiassa meillä on lapsen isän kanssa yhteishuoltajuus mutta isä ei osallistu millään tavalla arkeen ja näkeekin lasta muutaman vuoden välein eli todellakin tunnen olevani yksinhuoltaja. Yksinhuoltajuutta isä ei halua antaa ja ei tällä hetkellä ole voimia sitä oikeudenkaan kautta hakea.

Sä voit kyllä noilla perusteilla saada sen ihan helposti ilmaiseksikin vielä. Eikä siihen tarvita edes oikeudenkäyntiä, jos miestä ei kiinnosta. Meillä tuli vaan päätös postissa, eikä maksanut senttiäkään.

[/quote]

Vierailija
11/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:45"]Samantapainen juttu kuin se, että kahdesti eronnut kolmen lapsen isä tai äiti kutsuu itseään sinkuksi.
[/quote]
Eronnut on eronnut ei KOSKAAN sinkku!

Vierailija
12/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteishuoltajuus on sitä, että lapsi on vuoroviikoin molemmissa kodeissa, ja molemmat ovat vastuullisia aikuisia, kumpikaan ei ole yksinhuoltaja. Mutta jotkut vanhemmat ovat nimellisestä yhteishuoltajuudesta huolimatta yksinhuoltajia.

Vierailija
13/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:45"]Samantapainen juttu kuin se, että kahdesti eronnut kolmen lapsen isä tai äiti kutsuu itseään sinkuksi. [/quote] Eronnut on eronnut ei KOSKAAN sinkku!

[/quote]Juuri näin. Mites sellainen, joka ei ole ollut koskaan naimisissa, mutta on lapsia eikä ole heidän kanssaan tekemisissä. Onko sellainen sinkku?

Vierailija
14/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:45"]Samantapainen juttu kuin se, että kahdesti eronnut kolmen lapsen isä tai äiti kutsuu itseään sinkuksi. [/quote] Eronnut on eronnut ei KOSKAAN sinkku!

[/quote]Juuri näin. Mites sellainen, joka ei ole ollut koskaan naimisissa, mutta on lapsia eikä ole heidän kanssaan tekemisissä. Onko sellainen sinkku?

[/quote]Tai ei-naimisissa ollut ja on lastensa kanssa tekemisissä?Sinkku?

Vierailija
15/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 16:21"]

[/quote]Tai ei-naimisissa ollut ja on lastensa kanssa tekemisissä?Sinkku?

[/quote]

Naimaton / naimisissa / eronnut / leski on valittavana kaikenlaisissa lomakkeissa. Tuo ensimmäinen on sinkku, muut eivät ole.

Lapsiasiasta voi sitten vääntää kättä. Jos joku kertoo minulle olevansa sinkku, ajattelen automaattisesti, että hänellä ei myöskään ole jälkeläisiä. Mutta ehkä muut ajattelisivat eri tavalla.

Nro 8

Vierailija
16/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne tämän palstan miehetkään tiedä yksinhuoltajuudesta mitään ainakaan kommenttien perusteella.

Vierailija
17/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etävanhemmalla ei ole juuri mitään oikeuksia vaikka olisi kuinka yhteishuoltajuus. Lähivanhempi kasvattaa ja hoitaa lapsen ja päättää lapsen asioista ja siitä tämä yksinhuoltajuus. Etävanhempi ei päätä muusta kuin lapsen passin hankkimisestaa eli sillä yhteishuoltajuudella ei ole juuri mitään merkiystä. Eli jos asut yksin lapsen kanssa, niin yksin lasta huollat vaikka paperissa lukisi mitä. Ei se etä sieltä tule kanssasi auttamaan kuluissa ja hoitamaan lasta ja ruokkimaan ja nukuttamaan

Vierailija
18/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 15:25"]

On meilläkin eksän kanssa yhteishuoltajuus, mutta koska käytännössä kuitenkin olen yksinhuoltaja, käytän sitä termiä.

[/quote]Tämä on niin ärsyttävää. Ei nimittäin ole vain kerta tai kaksi kun vihainen isä soittaa tehtyjen ratkaisujen perään ja valittaa miksi häntä ei ole tiedotettu.  Lähivanhemmat siis virallisiin papereihinkin merkitsevät itsensä yksinhuoltajaksi. Kummasti se isä (yleensä se on juuri isä, eikä äiti) aktivoituu sitten kun kuulee että lapsi on siirretty erityisluokalle, jätetty luokalleen tai on aloitettu adhd-lääkitys.

Vierailija
19/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vasta ärsyttävää onkin kun vaikka isyysloman jälkeen isukki lähtee töihin, niin äiti kirjoittaa että "nyt alkoi yh-arki"

Vierailija
20/31 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoja käytetään erilaisissa merkityksissä. Arkikielessä yksinhuoltajaksi sanotaan aika yleisesti vanhempaa, jonka luona lapset pääasiassa asuvat ja perheeseen ei kuulu muita aikuisia. Tuota logiikkaa noudattaa myös lapsilisän yksinhuoltajakorotus, jonka menettää jos muuttaa yhteen kumppanin kanssa. Käytännössä mikään muu sana kuin yksinhuoltaja ei vastaavasti sisällä tietoa siitä, että elää lasten kanssa yksin, koska yhteishuoltajia ja lähivanhempia ovat yleensä kaikki lastensa kanssa asuvat vanhemmat. 

Toisaalta se, mitä on sovittu papereissa lapsen huollosta ei oikeastaan kuulu muille. Ei ole tarpeen ruveta arkikielessä määrittelemään, onko yhteis- vai yksinhuolto. Ne voivat kumpikin tarkoittaa käytännössä monenlaisia tilanteita, joita ei niitäkään ole mitään velvollisuutta alkaa selittää sen tarkemmin ihmisille.