Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaa vauvan iso koko! :(

Vierailija
17.02.2015 |

Viikolla 39 mennään joten vauvan tulo on väistämättä lähellä. Mitään ennakoivia tuntemuksia ei tosin ole joten asennoitunut olen että yli mennään :/ Ahdistaa vaan suunnattomasti vauvan koko! Tuntuu erityisesti viimeisen parin viikon aikana että maha on paisunut jäätävän kokoiseksi. Arpia on tullut vasta ihan viime aikoina ja nahka on kipeä venymisestä. Sf mitta mennyt keski ja yläkäyrän välissä ja kasvanut edelleen vaikka vauva kai laskeutunutkin.

Nyt olo on jo tosi raskas ja tuntuu että tämä valtava pallo on aivan ääriään myöten täynnä vauvaa! joka kohtaa painellessa tuntuu kovaa ja liikkeetkin on lähinnä vauvan punkeamista joka suuntaa, ei mahdu enää potkaisemaan. Tuntuu että vauva on samaan aikaan todella alhaalla, häpyluuta jomottaa sietämättömästi! mutta samalla myös hänen peppu on ihan kiinni kylkiluissani. En saa edes sormia kylkiluiden ja vauvan pehvan väliin ja närästys on sietämätön. Pakkohan tuon on olla ihan jätti että voi murskata sekä lantioluuni että kylkiluuni samaan aikaan!?

Maha on oudon kulmikkaan mallinen ylhäältä, vähän kuin neliskulmainen ja työntyy eteenpäin siten etten näe edes varpaitani. Mahan yläosa kulmikkaana muodostaa tuohon "kivan" tason jossa voisi vaikka lautasta pitää syödessään! Välillä vauva punkeaa peppuaan niin että tuohon ylös tulee ihan mieletön möykky ja tuntuu että nahka repeää. Puhumattakaan miten raskaalta tuo pötsi tuntuu. Sängystä ylösnouseminen on kuin nousisi halkokasa sylissä ja luita särkee vauvan painosta.

Auttakaa nyt hyvänen aika, voiko tämä olla normaalia?? :( Neuvolan täti on mulla vähän semmonen "hällä väliä" tyylinen, mistään ei ikinä ole huolissaan eikä ole koskaan kommentoinut mitään oikein mitenkään vaikka olen kysynytkin. Kaikki on aina hänestä ihan ok. Mitään arviota koosta ei viime kerralla osannut sanoa, sanoi vaan että katsovat sitten sairaalassa jos yliaikakontrolliin asti menee. Vikassa neuvolalääkärissäkään ei kummempia tullut ilmi, lääkäri sanoi että tiivis paketti on ja eiköhän tuo paina syntyessään noin 3-4kg. Eli mitään kunnollista arviota ei koosta ole ja siksi ahdistaa ja pelottaa. Onko muista tuntunut näin täydeltä viimeisillä viikoilla vai ihanko oikeasti synnytän jonkun 5kg mörssärin! :(

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:01"]

Se, miten kuvasit vatsasi mallia, sai minut heti ajattelemaan perätilaa. Kun pää painaa kylkikaaria, on olo tukalampi ja vatsa ylhäältä päin kookkaampi. Onko sua ultrattu viime päivinä?

[/quote]

No tuota en olekaan tullut ajatelleeksi :( Neuvolantädin mielestä on aina ollut raivotarjonnassa, tosin kuten sanoin ei ole ehkä kaikista innostunein työstään... Aika pikaisesti siis on tunnustellut. Viimeksi ultrattiin pikaisesti rv 36 tuo asento ja silloin oli pää alaspäin mutta ei laskeutunut eikä kiinnittynyt joten periaatteessa kai tuo voisi olla kääntynyt :O

Apua, no onko kokemuksia miltä perätila masu on tuntunut?

[/quote]

Mulla oli perätila vauvasta just tuommonen iso patti ylämahalla vaikka piti hänenkin olla rt neukkutädin mukaan. pyydä päästä ultraan!

Vierailija
2/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan jollain vielä kokemuksia tähän? :/

T. Edelleen ahdistunut ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli eka raskaudessa jäätävän iso maha. Kasvoi koko ajan keski- ja yläkäyrän puolivälissä. Kilojakin tuli yli 20, ja vauva painoi syntyessään yli viisi kiloa...

Vierailija
4/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ ei helpottanut :(

ap

Vierailija
5/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:44"]

Ekaa kertaa raskaana? Sellaista se on, ilman että vauva on mikään erityisen iso. Ja ei ne ultran kokoarviotkaan pidä välttämättä paikkaansa, virhemarginaali on 15%, eli kyse voi olla puolenkin kilon heitosta.

[/quote]

Juu voip heittää enemmänkin, arvio 3 kg, vauva 4,5 kg ja näiden välillä aikaa 1 vrk. Yliaikainen tosin. 

Vierailija
6/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha apupöytä masu :D voi ap, koita kestää!

Vierailija
7/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 16:43"]

Hahaha apupöytä masu :D voi ap, koita kestää!

[/quote]

no joo, sanos muuta :D tää vaan oikeati muodostaa tommosen nelikulmaisen tason tuohon johon vois vaikka laskea tarjottimen ja hyvin pysyis ellei vauva satu just punkeemaan pehvaansa ylöspäin.

Kellään muulla tämmöstä masua? :(

ap

Vierailija
8/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viimesillä viikoilla kummassaki raskaudessa samat fiilikset, vauvat oli sitte syntyessään 2900g&3250g. Ja ne tuntui JÄTTILÄISMÄISILTÄ mahassa ja maha oli kummallakin kerralla oikeasti iso.

Joten voi olla ettei sunkaan vauva ole kovin suuri. Tai sitten voi olla että on. Murehtimalla se ei kumminkaan miksikään muutu :)

Vierailija
9/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on välillä neliskanttinen, mutta muuttaa taas pian asentoa. Nyt tuntuu potkut siellä missä nosteli takapuolta. Mitenköhän päin se siellä vehtaa.

Vierailija
10/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, miten kuvasit vatsasi mallia, sai minut heti ajattelemaan perätilaa. Kun pää painaa kylkikaaria, on olo tukalampi ja vatsa ylhäältä päin kookkaampi. Onko sua ultrattu viime päivinä?

Vierailija
11/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en viimeiseen kahteen kuukauteen pystynyt istumaan kuin aivan selkä suorana, ja vauvan jalat tuntuivat tulevan ulos kylkikaaresta. Pelkäsin isoa vauvaa, mutta vielä kolme vuorokautta synnytystä ennen painoarvioksi annettiin 3,8 kg. No, vauvan mitat olivat 4325 g / 53 cm/ pää 37 cm. Kolmen tunnin synnytys oli aika mielenkiintoinen kokemus... Lääkäri ei voinut uskoa, että vauva oli tosiaan tullut minusta, ja vieläpä ilman repeämiä.

Vierailija
12/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli esikoisen kohdalla aivan valtava vatsa, melkein sellainen kaksosmasu.. Ihan vatsan koon vuoksi synnytystapa-arvioon ja siellä arveltiin kolme ja puoli kiloiseksi. Vauva syntyi neljä päivää arvion jälkeen, oli 3620g ja 52cm. Pitkä, muttei mikään erityisen iso muuten. Että ei se vatsan koko välttämättä kerro vauvan koosta :) Ja oli tukala olo itsellä loppuraskaudesta! Hyvä kun henki kulki, kun niin painoi vauva masussa..

Vierailija
13/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kärsinyt juurikin tuollaisesta jättivatsasta, tuntui että on pakko työntää aina vähän kädellä vastaan kun vauva yritti survoa jalkansa kyljestä ulos. Uskomattoman kipeä voi olla tuollainen pinkeä vatsa. Tuli hurjat arvet loppuvaiheessa, nahka repeili leveille railoille.

Eka lapsi oli 4,4kg ja seuraava reilu 4kg, viimeisin 4,8kg. Ja tästä viimeisestä sanottiin yliaikaisultrassa että enintään 3kg, ei voi olla yli sen :D Lapsi on sirorakenteinen, pienipäinen ja keijuvartaloinen joten ehkä se luuston koko hämää kun mittaavat. Tuollainen siroluinen myös syntyy helpommin vaikka olisi sitä rasvaa vähän ympärillä, mulla synnytykset oli ekaa lukuunottamatta helppoja ja kevyitä.

Ponnistin tuon vajaa 5kg lapsen jo kun kohdunsuu oli 8cm auki eikä mikään revennyt. Eli pullukat posket tulee helposti ulos, ei kannata pelätä. Jos puoliso tai itse olet harteikas ja ns. isoluinen niin kevyeksikin arvioitu lapsi voi varmaan olla hankalampi synnyttää, ne hartiathan on se vaikea vaihe.

Vierailija
14/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:01"]

[/quote]

No tuota en olekaan tullut ajatelleeksi :( Neuvolantädin mielestä on aina ollut raivotarjonnassa, tosin kuten sanoin ei ole ehkä kaikista innostunein työstään... Aika pikaisesti siis on tunnustellut. Viimeksi ultrattiin pikaisesti rv 36 tuo asento ja silloin oli pää alaspäin mutta ei laskeutunut eikä kiinnittynyt joten periaatteessa kai tuo voisi olla kääntynyt :O

Apua, no onko kokemuksia miltä perätila masu on tuntunut?

Vierailija
15/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:57"]Mä olen 157cm ja 54kg, vauva syntyi rv41+1, syntymämitat 4120g ja 52cm. Vaikea synnytys, vauvalta murtui solisluu kun oli niin ahdas ulostulo, imukuppisynnytykseen päädyttiin yli tunnin ponnistaminen jälkeen. Repesin melko pahasti. Mulle tehtiin kokoarvio rv37, painoarvio sillon 3400g. Silloin sanottiin vain että on ihan normaalikokoinen, ei syytä huoleen. Sairaalassa sitten syntymän jälkeen vauvaa tutkittaessa sanottiin että seuraavan lapsen kohdalla täytyy seurata vauvan kokoa. Jos tältä vauvalta ei olisi napsahtanut solisluu poikki, olisi mahdollisesti tullut olkahermopunosvaurio, josta voi jäädä pysyvä haitta. Solisluun murtuminen suojasi siltä.

Vauva nyt 1kk ja molemmat voimme hyvin, mutta kyllä se synnytys oli aivan infernaalisen kamala kokemus!
[/quote]

Mä olen 154cm ja 51kg, mun poika syntyi viikolla 38+0, mutta oli käynnistetty kun oon ykköstyypin diabeetikko, pojalla siis oli taipumusta makrosomiaan ja viikolla 36+5 arvioitsivat jo noin 3700g kokoiseksi.

Synnytys kesti sit peräti alle kaksi tuntia ja siitä ponnistusvaihe 14 minuuttia, poika oli 4010g ja 53cm.
Sitä ennen oon synnyttänyt viikoilla 40+2 4290g 52cm kokoisen tytön, hänen kohdalla mulla tuli kolmannen asteen repeämät, mutta se johtui ihan omasta itsestä kun nostin vikan ponnistuksen aikana takapuolta ylös. Pojasta ei tullut mitään repeämiä, onneksi!
Tytön ponnistusvaihe kesti sen 20 minuuttia, eli mun lantio on sisäpuolelta todennäköisesti melko tilava. :D

Itsellä ei oo onneksi mitään imukuppeja tarvittu. :)

Vierailija
16/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 13:57"]

Mä olen 157cm ja 54kg, vauva syntyi rv41+1, syntymämitat 4120g ja 52cm. Vaikea synnytys, vauvalta murtui solisluu kun oli niin ahdas ulostulo, imukuppisynnytykseen päädyttiin yli tunnin ponnistaminen jälkeen. Repesin melko pahasti. Mulle tehtiin kokoarvio rv37, painoarvio sillon 3400g. Silloin sanottiin vain että on ihan normaalikokoinen, ei syytä huoleen. Sairaalassa sitten syntymän jälkeen vauvaa tutkittaessa sanottiin että seuraavan lapsen kohdalla täytyy seurata vauvan kokoa. Jos tältä vauvalta ei olisi napsahtanut solisluu poikki, olisi mahdollisesti tullut olkahermopunosvaurio, josta voi jäädä pysyvä haitta. Solisluun murtuminen suojasi siltä.

Vauva nyt 1kk ja molemmat voimme hyvin, mutta kyllä se synnytys oli aivan infernaalisen kamala kokemus!

[/quote]

Ou nou kuulostaa ikävältä :( hyvä että voitte nyt hyvin. Tässä kyllä taas tuli lisää syitä ahdistua tän mahdollisen isokokoisuuden vuoksi. Tuntuiko sulla vauva erityisen isolta mahassa ollessaan?

[/quote]

No ainakin mittasuhteisiinni nähden vatsa oli iso, kokoarvio tehtiin lähinnä yläkäyrällä menneen sf-mitan takia (viikolla 37 oli 36cm, kasvoi sitä vielä sentin). Vatsa oli koko raskauden ajan pinkeä ja kova, mutta toisaalta minussa ei ollut "ylimääräistä". Aavistelin, että vauva on isohko, mutta toivoin silti että olisi ollut ennemmin 3500-3800g luokkaa. Noh, siitäkin selvittiin ja aika kuulemma kultaa muistot! ;)

Vierailija
17/42 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitänpä tähän siltä varalta että joku muu kamppailee saman "ongelman" kanssa ja päätyy tähän keskusteluun vaikka googlen kautta :)

Eli ihana tyttö tuli päivää ennen laskettua aikaa mitoin 3330g ja 50cm <3 :) eli ei tullut jättiläistä noista mun valastuntemuksista huolimatta :)

T. Onnellinen ap

Vierailija
18/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikilla on jossain määrin tukala olo tuossa vaiheessa raskautta :) Minkä kokoinen itse olet ja onko tullut minkä verran painoa raskauden aikana?

Vierailija
19/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se normaalia... Itselläni oli ihan yhtä tukalaa molempien raskausiakojen viimeiset viikot. Olen ihan keskimittainen nainen, mutta minulla on todella lyhyt keskivartalo, eli siillä vatsalla oli tilaa kasvaa vain "eteenpäin" loppuaika. Ja joo, vauva painoi sietämättömästi yhtä aikaa virtsarakkoa, lantioluita ja palleaakin puristi niin että hengittäminenkin tuntui kauhean raskaalta. Pallea ei vaan mahtunut laajentumaan kunnolla kuten hengittäessä pitäisi, kun vauvan paine litisti sen kasaan. 

Täytyy sanoa että kyllä on synnytyspelot kadonneet noita viimeisinä viikkoina aina, sitä on toivonut ja rukoillut että synnytys alkaisi jo, että pääsisi siitä kamalasta tukalasta olosta. Ja minun vauvani ei ole olleet edes isoja, eka tytär 2800 g ja toinen poika 3500 grammaa, ja silti tuollaiset oireet. 

Vierailija
20/42 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllää tuo ihan normaalilta olotilalta kuulostaa. :) Mä olen läpikäynyt tuota samaa hellekesinä.. :) Kolme lasta olen synnyttänyt, kaikki nelikiloisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi