kuinka helppoa saad häätö meluavalle naapurille?
Olen itsekin nuori ja tiedostan normaalin elämisen äänet enkä tietenkään ajattele, että jos kerrostalossa kuuluu hiiskaustakaan niin pääsen syyttämään heti kotirauhan häirinnästä. MUTTA tämä kyseinen naapuri bilettää joka ikinen viikonloppu pitkälle yli yhden, joskus jopa pidempään (hiljaisuus klo 22) ja muina iltoina soittelevat sähkökitaraa ja RUMPUJA, kuten tälläkin hetkellä.
Kello ei ole vielä 22, mutta en siltikään koe, että kerrostalossa saisi soittaa rumpuja ja kitaraa vahvistimella niin kovaa, että se kuuluu ulko-ovelle asti (kyllä, kävin kuuntelemassa). Mitä mieltä olette?
Asukkaalle on jätetty useampi lappu, mutta mitään vaikutusta ei ole ollut. Kysynkin siis, kuinka helppoa on saada naapurille häätö? Voin vain kuvitella, kuinka mukavaa taloyhtiön lapsiperheillä on iltaisin... Jos joku tamperelainen palstamamma tunnistaa niin täältä tulee virtuaalihalaus!
Kommentit (26)
Kiitos paljon vastauksista!
6, tarkoitin siis kerrostalon ulko-ovea :-)
10, 14 ja 16, täytynee alkaa lähestyä muita naapureita tämän asian tiimoilta. Laitoin aiemmin ilmoitustaululle lapun, jossa kerroin että jatkuva yöllinen biletys häiritsee ja seuraavasta kerrasta otan yhteyttä isännöitsijään. Muut asukkaat olivat kirjoittaneet lappuun olevansa samaa mieltä.
11, toivotaan ettei mene vuosia! Lupasin nimittäin asua tässä vielä vuoden, ja ihan hirveästi ei tampereellakaan ole kohtuuhintaisia asuntoja. Ei varsinkaan nuorille, kiitos naapurini kaltaisten tyyppien jotka vaikeuttavat entisestään nuorten asunnonsaantia....
12, sanoinkin että asukkaalle on useita lappuja ja varoituksia jätetty. Eli ei pitäisi ihan yllätyksenä tulla, että on meitä muita häirinnyt (tosin en ole ihan varma kuinka tosissasi viestisi kanssa edes olit). Sinänsä harmi, koska naapuri on taitava soittamaan ja laulamaan, mutta tämä kun ei mikään bändikämppä ole...
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 21:52"]
Miksi tehdä asiat NOIN helposti, että keräätte yhteisen nootin naapurustolta ja hankitte häädön? Mitäs jos sen sijaan etsisit tälle 'muusikolle' harjoittelukämpän, jonne se vois mennä sitä vitun skebaansa skulaan? Ei muuten olekaan niin helppoa kuin luulisi...ja varmaan siltikin muusikko ei ottaisi tarjousta vastaan, koska liian kaukana/liian kallis/etc. ...mutta olisit ainakin antanut mahdollisuuden korjata tilanne niin, ettei tyyppi lennä samantien ulos kämpästään.
[/quote]
Voi lol. Mun muusikkokaverini hommaa kyllä itse harjoitustilansa. Miksi ihmeessä se olisi naapurien vastuulla hommata harjoitustila. Lopettakoon musisoinnin jos ei tuon vertaa viitsi nähdä vaivaa harrastuksensa vuoksi.
Vaikeaa se on. Helpompi varmaan muuttaa itse.
Kun hoidat asian fiksusti ja isännöitsijä tekee työnsä, ei siinä välttämättä mene kuin muutama kuukausi.
- Kirjaa ylös metelöinti. Milloin metelöity (päivämäärä, kellonajat), millaista meteli oli ja kuinka kovaa.
- Jos mitenkään mahdollista pyydä naapureita tekemään sama tai käy pyytämässä myös naapureilta allekirjoitus valitukseesi, jossa edellä mainitut on kirjattu. (Tee tämä viimeistään seuraavana päivänä, jotta kaikki varmasti muistavat melun ajankohdan oikein.)
- TÄRKEÄ: Varmista aina, että tiedät varmaksi mistä asunnosta meteli kuuluu. Kerrostalossa äänen suuntaa on usein vaikea päätellä, joten metelöijiä voi olla kaksikin. Käy vaikka rappukäytävässä tarkastamassa minkä oven takaa ääni kuuluu. Jos osa valituksista kohdistuukin väärään asuntoon ja asukas pystyy todistamaan, ettei ole ollut valitusten aikaan kotona, aiheellisiltakin valituksilta putoaa helposti pohja.
- Toimita valitus isännöitsijälle.
- Jatka häiriöiden kirjaamista lisätodisteita varten.
- Varmista isännöitsijältä, että hän on ryhtynyt toimiin/asukas on saanut varoituksen.
- Kahden varoituksen jälkeen asukas voidaan häätää, ja omistusasunnon ollessa kyseessä asunto voidaan jopa ottaa taloyhtiön haltuun. (Vaatii jonkin verran työtä isännöitsijältä, mutta yleensä jo tämän uhka riittää lopettamaan häiriön.)
Näillä tiedän pari ihmistä lentäneen pihalle asunnostaan, eikä siihen mennyt kummallakaan kerralla kuin muutama kuukausi. Toisella kertaa kyseessä oli sijoitusasunto, jolloin ilmoitus meni tietenkin myös asunnon omistajalle, joka suivaantui asiasta niin, että irtisanoi asukkaan vuokrasopimuksen jo ekasta varoituksesta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 21:05"]
Olen tamperelainen. Edellisessä asunnossa meidän naapurit piti samaa jyskettä ne kolmisen vuotta kun siinä asuttiin. Poliisit kävi välillä tyhkentämässä kämppää, isännöitsijä oli asiasta tietoinen, mikään vaan ei auttanut. Vuokralaiset vaihtuivat siinä usein. Asunnon omistaja vaan voivotteli. Onneksi saatiin omamme myytyä ja päästiin pois sieltä diskosta.
[/quote] Talonyhtiöhän voi joissain tapauksissa ottaa huoneiston haltuun. Yleensä tämä tulee kyseeseen, jos on vastikkeita maksamatta, mutta joissain tapauksissa myös meluamisen ja asunnon turmelemisen vuoksi. Tästä pitää vaan olla helevetin hyvät näytöt ja näistä useammin tapellaan sitten oikeudessa. Kai ihan viimeinen keino.
Voi olla helppoakin. Meillä entinen alakerran naapuri mm. pisti seinän paskaksi, hakkasi vaimoaan, vaimo hakkasi koiria. Riitelu jatkui joskus rappukäytävään asti. Bileitä pidettiin yömyöhään ja parhaimmillaan musiikki sammui vasta seuraavana aamuna klo 7. Tärkeää on ilmoittaa isännöitsijälle JOKA KERTA, metelöinnin jatkuessa soittaa poliisit paikalle (tämä kannattaa mainita myös isännöitsijälle, että on todisteita melusta) ja mitä useamman naapurin saat valittamaan, sitä parempi.
Hah hah voi herranjestas! Puhelimella kirjoitin ja kappaejaot näkyivät, nyt koneella huomaan asian olevan toisin... Vähän hävettää tuo ensimmäinen kommenttini. :D
Ap
Alan kyllä tästä lähtien kirjaamaan kaiken melun ylös paperille. Eilen videokuvasin jonkin aikaa rapussa ja olohuoneessani, jotta saisin todisteen melusta. Viikonloppuna soitan varmasti poliisit, jos taas biletetään. Toivotaan, että kämppä on täynnä alaikäisiä, saattaa homma hoitua vieläkin nopeammin...
Ap
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 21:26"]
Tämä asukas ei ainakaan vaikuta miltään nistiltä, lähinnä työttömältä väliinputoajalta joka istuskelee päivät pitkät kotona soittelemassa kitaraa ja juomassa kaljaa. Siltikään en ole menossa itse koputtelemaan, eihän sitä ikinä tiedä mikä siellä on vastassa... Ap
[/quote]
Mistä tiedät, että juo kaljaa ? Onko joku oletus, että työttömät aina juovat kaljaa pitkin päivää ?
Kirjoitinkin, että vaikuttaa siltä. Älä ota henkilökohtaisesti. Tietenkään jatkuvat ryyppyfestit eivät auta muuttamaan mielikuvaa...
Isännöitsijältä tuli viesti, on laittanut asian etenemään. Jee!
Plussa kappalejaoista, miinuspiste kirjoitusvirheestä otsikossa...
Ap
Turpaan veto on ainoa mikä auttaa.
Olen tamperelainen. Edellisessä asunnossa meidän naapurit piti samaa jyskettä ne kolmisen vuotta kun siinä asuttiin. Poliisit kävi välillä tyhkentämässä kämppää, isännöitsijä oli asiasta tietoinen, mikään vaan ei auttanut. Vuokralaiset vaihtuivat siinä usein. Asunnon omistaja vaan voivotteli. Onneksi saatiin omamme myytyä ja päästiin pois sieltä diskosta.
Yksin asuvana naisena ei houkuta lähteä yöllä antamaan turpaan tuntemattomalle miehelle :D kiitos kuitenkin vinkistä 3!
Ap
Ulko-ovelle nyt kuuluu puhekin sisältä asunnosta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 21:07"]
Yksin asuvana naisena ei houkuta lähteä yöllä antamaan turpaan tuntemattomalle miehelle :D kiitos kuitenkin vinkistä 3! Ap
[/quote]
Olen tuo nelosen kirjoittaja. Poliisilta sain pyyhkeitä kun olin mennyt häirikköjä kovistelemaan. Kielsivät ehdottomasti menemästä itse sinne rauhoittelemaan. Voipi tulla pahaa jälkeä.
Täällä meni ainakin 3 vuotta päästä riehuvista nisteistä eroon, kunnan kämppä.. Itse laitoin valituksia lähes joka vkl ja poliisit kävivät viikottain, pari kertaa kuussa veivät asukkaan putkaan yöksi.
Tämä asukas ei ainakaan vaikuta miltään nistiltä, lähinnä työttömältä väliinputoajalta joka istuskelee päivät pitkät kotona soittelemassa kitaraa ja juomassa kaljaa. Siltikään en ole menossa itse koputtelemaan, eihän sitä ikinä tiedä mikä siellä on vastassa...
Ap
Eihän kerrostalossa saa päiväsaikaankaan aiheuttaa häiriötä muille asukkaille metelöimällä, vaikka hiljaisuusaika onkin se 7-22 vai mitä nyt missäkin paikassa on. Jos haluat, että tuo meno rauhoittuu, niin otat kuule yhteyttä muihin naapureihisi, ymmärsin että muitakin siellä tuo haittaa. Sovitte naapureiden kesken, että otatte jokainen yhteyttä isännöitsijään ja teette valituksen tuosta. Ihan varmasti alkaa asia etenemään jos useampi tekee asialle jotain.
Meidän talossa se on se lapsiperhe, josta pahin meteli lähtee.