Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut tukkii koko kulkuväylän eikä edes väistä?

Vierailija
16.02.2015 |

Taas kun on talvi ja paljon lunta, monet kävelytiet on melko kapeita kun lumivallit vie leveyttä. Mikä ihme siinä on, että jotkut ihmiset kävelee keskellä muutenkin kapeaa tietä ja kun joku tulee vastaan, eivät siirry senttiäkään kumpaakaan laitaan, jotta vastaantulijakin mahtuisi tielle ilman että loikkaa penkkaan tai ajotielle? Tai kävellään rinnakkain ja sama ilmiö, ei voida sitä hetkeä kulkea peräkkäin että vastaantulija(t) mahtuisi ohittamaan. Tähän vielä kävelysauvoilla huitominen niin onko itsekkäämpää minäminä-asennetta olemassakaan.

Samanlainen ilmiö on yleinen kaupassa; jäädään johonkin hyllyn väliin arpomaan, otetaanko sitä vai tätä ja räpelletään tuotteita ja kärryt on keskellä käytävää poikittain, niin että ohi ei mahdu kärryjen kanssa eikä oikein ilmankaan. Kun sitten siirtää niitä kärryjä sivuun päästäkseen ohi, saa kauhean mulkaisun ja mahdollisesti tiuskaisun kera ne poikittain olleet kärryt tempaistaan sivummalle. Olisiko ne ehkä voinut alunalkaenkin ottaa siihen viereensä sivuun kun kaupassa yleensä kuitenkin on muitakin?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"4) JOS edessäsi on tällainen läpitunkematon ihmisrivi, on kohteliaampaa avata suunsa kuin alkaa mitään puhumatta väkisin raivaamaan kyynärpäilään tietään ihmisten läpi."

Vastaantulija voi myös pysähtyä paikalleen. Pyydelköön rinnakkainkävelijät tietä jos eivät osaa väistää tai siirtyä peräkkäin.

Vierailija
2/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkyyttään tai epähuomiossa. Mikä tuohon jälkimmäiseen vaikuttaa? Syitä voi olla monia, kuten valvottava vauva, läheisen kuolema, aistivamma jne.

Olennaisinta olisi että oli syy mikä tahansa, opettelet pyytämään tietä. Ehkä tästä valpastuu tämä tukkija ja ensi kerralla osaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 13:28"]

Kävelytien tukkijoissa on enemmistönä varttuneemmat rouvashenkilöt. Sivuaskeleen ottaminen on jostakin syystä mahdotonta.

Kesällähän nämä kävelytien tukkijat kävelevät samalla tavalla keskellä tietä. En pyöräile, mutta pyöräilijät eivät varmasti ole innoissaan. Ja tokihan pyöräilijät "kaahaavat liian läheltä", kun tukkijat eivät voi itse kulkea reunassa jolloin sivulle jäisi tilaa ohittaa.

[/quote]

On sitä kuule moni nuorikin mamma vaunuineen keskellä pyörätietä ja lapsi juoksee missä sattuu. Sitten kun takaa tullessa soitat kelloa niin käännytään suu auki toljottamaan ja pahimmillaan jämähdetään paikalleen.

Vierailija
4/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa kaupassa usein asioivana huomaa, että siellä käy paljon muitakin samoja asiakkaita. Ja yleensä ne on aina ja jatkuvasti samat, jotka tukkivat käytäviä kärryillä ja jäävät juoruilemaan aivan hyllyn eteen. En usko, että heillä olisi jatkuvasti jokin "ongelma", ellei sellaiseksi katsota täydellistä itsekkyyttä tai tyhmyyttä. Enkä kyllä minäkään ymmärrä, miksi näiltä pitäisi olla pyytelemässä tietä että anteeksi nyt kun minäkin haluan mennä tästä ja asioin tässä samassa kaupassa mutta pääsisinkö nöyrimmästi ohitse.

Taannoin olin viereisellä hyllyllä kun tällainen juoruilijamamma tuttavansa kanssa oli tuotteiden edessä kovalla äänellä kiekumassa, mitä sejase oli sanonut että ajattele nyt ja voikunkauheeta. Siihen meni joku tyttö ottamaan haluamansa hyllystä niin eikö mamma alkanut marttyyriäänellä kailottaa "Voi anteeksi kauheasti kun olen tässä".

Vierailija
5/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:22"]

Kävelytien tukkijoissa on enemmistönä varttuneemmat rouvashenkilöt. Sivuaskeleen ottaminen on jostakin syystä mahdotonta.

Kesällähän nämä kävelytien tukkijat kävelevät samalla tavalla keskellä tietä. En pyöräile, mutta pyöräilijät eivät varmasti ole innoissaan. Ja tokihan pyöräilijät "kaahaavat liian läheltä", kun tukkijat eivät voi itse kulkea reunassa jolloin sivulle jäisi tilaa ohittaa.

[/quote]

On sitä kuule moni nuorikin mamma vaunuineen keskellä pyörätietä ja lapsi juoksee missä sattuu. Sitten kun takaa tullessa soitat kelloa niin käännytään suu auki toljottamaan ja pahimmillaan jämähdetään paikalleen.

[/quote]

On muuten paljon ihmisiä, jotka oikeasti toljottavat suu auki ns. yllättävissä tilanteissa. Ei kovin älykkään näköistä :D

Vierailija
6/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti kyseessä ovat samat henkilöt, jotka autolla ajaessaan ja vasemmalle kääntyessään jäävät väistämään vastaantulijaa keskelle ajokaistaansa, eivät keskiviivan viereen, koska muutenhan joku suoraanajava voisi päästä takaa ohitse, mutta itsekäs ihminenhän ei voi sellaista sallia vaan kaikki sitten seisovat kunnes minäminä pääsen kääntymään.

Vierailija
7/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:02"]

Oletettavasti kyseessä ovat samat henkilöt, jotka autolla ajaessaan ja vasemmalle kääntyessään jäävät väistämään vastaantulijaa keskelle ajokaistaansa, eivät keskiviivan viereen, koska muutenhan joku suoraanajava voisi päästä takaa ohitse, mutta itsekäs ihminenhän ei voi sellaista sallia vaan kaikki sitten seisovat kunnes minäminä pääsen kääntymään.

[/quote]

Offtopic, jotkut tyhmät kääntävät renkaat valmiiksi linkkuun vasemmalle seistessään odottamassa kääntymistä, tosi fiksua ja ennenkaikkea turvallista. Mutta tämä(kin) on liikaa vaadittu joiltakin.

Vierailija
8/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väistäminen on peruskohteliaisuutta, sen nyönnän.

Joskus kumminkin kyse on siitä, ettei HUOMAA olevansa tien tukkeena. Tätä sattuu vahingossa varmaan jokaiselle meistä. Mietit siinä kuumeisesti, että mitä laittaisi ruoaksi ja mitä siihen yhteen reseptiin nyt taas kuuluikaan, ja pysähdyt ajatuksissasi hetkeksi - etkä huomaa takaa tulijaa.

Yhtä lailla käytöstapoihin kuuluu kohteliaasti sanoa siinä tilanteessa, että "anteeksi pääsisinkö tästä ohitse?" Mihin minä ainakin vastaan hymyllä ja anteeksipyynnöllä, kun olen huomaattani jäänyt tientukkeeksi.

Ei ole mitään järkeä tuollaisista arkisista asioista pahoittaa mieltään. Kannattaa avata suu!

Vierailija
9/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:31"]Samassa kaupassa usein asioivana huomaa, että siellä käy paljon muitakin samoja asiakkaita. Ja yleensä ne on aina ja jatkuvasti samat, jotka tukkivat käytäviä kärryillä ja jäävät juoruilemaan aivan hyllyn eteen. En usko, että heillä olisi jatkuvasti jokin "ongelma", ellei sellaiseksi katsota täydellistä itsekkyyttä tai tyhmyyttä. Enkä kyllä minäkään ymmärrä, miksi näiltä pitäisi olla pyytelemässä tietä että anteeksi nyt kun minäkin haluan mennä tästä ja asioin tässä samassa kaupassa mutta pääsisinkö nöyrimmästi ohitse.

Taannoin olin viereisellä hyllyllä kun tällainen juoruilijamamma tuttavansa kanssa oli tuotteiden edessä kovalla äänellä kiekumassa, mitä sejase oli sanonut että ajattele nyt ja voikunkauheeta. Siihen meni joku tyttö ottamaan haluamansa hyllystä niin eikö mamma alkanut marttyyriäänellä kailottaa "Voi anteeksi kauheasti kun olen tässä".
[/quote]

Itsetunto-ongelmia sillä akalla.

Vierailija
10/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Täysin päinvastaiset kokemukset. Nämä maailmanomistajat ovat yleensä parikymppisiä naisia ja miehiä. Asenne on, että muut väistäkööt, minä minä minä kuljen missä haluan. Kai ymmärtävät väistämisen jotenkin nöyryyden osoitukseksi. Vanhemmat naiset ja miehet on opetettu käytöstavoille, nuoremmissa on niitä, joita ei ole...

Vierailija
11/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:13"]

[/quote]

Täysin päinvastaiset kokemukset. Nämä maailmanomistajat ovat yleensä parikymppisiä naisia ja miehiä. Asenne on, että muut väistäkööt, minä minä minä kuljen missä haluan. Kai ymmärtävät väistämisen jotenkin nöyryyden osoitukseksi. Vanhemmat naiset ja miehet on opetettu käytöstavoille, nuoremmissa on niitä, joita ei ole...

[/quote]

Samaa mieltä. Parikymppiset, muotibloggarin näköiset "oman elämänsä supermalli" -tyyppiset naiset on niitä pahimpia. Kuvittelevat kai olevansa catwalkilla?

Vierailija
12/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tien reunukset ovat koiran paskassa enkä niihin halua astua. Lisäksi viime päivinä ollut niin vetistä, että menee helposti vedet kenkien läpi. Kävelen siis kuivalla puhtaalla maalla.

Vierailija
13/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:22"]

Koska tien reunukset ovat koiran paskassa enkä niihin halua astua. Lisäksi viime päivinä ollut niin vetistä, että menee helposti vedet kenkien läpi. Kävelen siis kuivalla puhtaalla maalla.

[/quote]

Niin minäkin, mutta yleensä siinä auratullakin osuudella mahtuu väistämään, JOS haluaa. Ei tarvitse vallata koko väylää. Ap tuskin nyt tarkoittikaan tilanteita, joissa polulle mahtuu kerralla vain yksi.

Vierailija
14/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vastaantulijalla on samat oikeudet, ei hänellä sen enempää ole velvollisuutta hyppiä reunaan tai vesilammikoihin tai väistellä. Ja ellei asu jossakin auraamattomalla alueella takahikiällä, kävelytiet on kyllä leveämpiä kuin yhden kuljettavia.

Vierailija
15/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:29"]

[/quote]

Vastaantulijalla on samat oikeudet, ei hänellä sen enempää ole velvollisuutta hyppiä reunaan tai vesilammikoihin tai väistellä. Ja ellei asu jossakin auraamattomalla alueella takahikiällä, kävelytiet on kyllä leveämpiä kuin yhden kuljettavia.

[/quote]

siinä tapauksessa törmäämme. Minä en paskaan kuitenkaan kävele.

Vierailija
16/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:29"]

[/quote]

[/quote]

siinä tapauksessa törmäämme. Minä en paskaan kuitenkaan kävele.

[/quote]

Missä oikein asut, jos jokaisessa kohdassa tienpiennarta on p-kaa?????? Ja vielä molemmin puolin, kun et voi mitenkään muuten kuin keskellä kävellä?

Vierailija
17/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kaaduin pyörällä tuollaisen käytöksen takia. Kaksi n. 50 v naista käveli vierekkäin eikä voinut yhtään väistää. Kuralammikkoon suoraan valkosella takilla kaaduin ja kouluun olin menossa. Kyllä vitutti ja naiset eivät edes vilkaisseet vaikka näkivät tilanteet juoruivat vaan keskenään jotain.
Että pistää viäkin vihaksi

Vierailija
18/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:44"]Itse kaaduin pyörällä tuollaisen käytöksen takia. Kaksi n. 50 v naista käveli vierekkäin eikä voinut yhtään väistää. Kuralammikkoon suoraan valkosella takilla kaaduin ja kouluun olin menossa. Kyllä vitutti ja naiset eivät edes vilkaisseet vaikka näkivät tilanteet juoruivat vaan keskenään jotain.
Että pistää viäkin vihaksi
[/quote]
Ja viä jatkan että tilaa heillä oli väistää. Tie oli leveä, mutta onnistuivat valtaamaan koko tien. Olen nähnyt muutaman kerran heidät tapahtuneen jälkeen ja mulkaissut heihin päin. Samanikäiset kehtaavat valittaa minun ikäisille kyllä kuinka hirveitä nuoret ovat mutta eivät ainakaan täälläpäin ole sen parempia käytökseltään >:(

Vierailija
19/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:44"]Itse kaaduin pyörällä tuollaisen käytöksen takia. Kaksi n. 50 v naista käveli vierekkäin eikä voinut yhtään väistää. Kuralammikkoon suoraan valkosella takilla kaaduin ja kouluun olin menossa. Kyllä vitutti ja naiset eivät edes vilkaisseet vaikka näkivät tilanteet juoruivat vaan keskenään jotain. Että pistää viäkin vihaksi [/quote] Ja viä jatkan että tilaa heillä oli väistää. Tie oli leveä, mutta onnistuivat valtaamaan koko tien. Olen nähnyt muutaman kerran heidät tapahtuneen jälkeen ja mulkaissut heihin päin. Samanikäiset kehtaavat valittaa minun ikäisille kyllä kuinka hirveitä nuoret ovat mutta eivät ainakaan täälläpäin ole sen parempia käytökseltään >:(

[/quote]

Miksi et noussut pyörän selästä ja taluttanut?

Vierailija
20/36 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:44"]Itse kaaduin pyörällä tuollaisen käytöksen takia. Kaksi n. 50 v naista käveli vierekkäin eikä voinut yhtään väistää. Kuralammikkoon suoraan valkosella takilla kaaduin ja kouluun olin menossa. Kyllä vitutti ja naiset eivät edes vilkaisseet vaikka näkivät tilanteet juoruivat vaan keskenään jotain. Että pistää viäkin vihaksi [/quote] Ja viä jatkan että tilaa heillä oli väistää. Tie oli leveä, mutta onnistuivat valtaamaan koko tien. Olen nähnyt muutaman kerran heidät tapahtuneen jälkeen ja mulkaissut heihin päin. Samanikäiset kehtaavat valittaa minun ikäisille kyllä kuinka hirveitä nuoret ovat mutta eivät ainakaan täälläpäin ole sen parempia käytökseltään >:(

[/quote]

Miksi et noussut pyörän selästä ja taluttanut?

[/quote]

Olettaen, että tuo tapahtui kevyenliikenteenväylällä, jolla saa sekä ajaa fillarilla että kävellä, miksi ihmeessä olisi pitänyt taluttaa? Siinä saa ihan ajaa pyörällä siinä missä kävelläkin. Kelloa tosin olisi kannattanut soittaa tai huutaa että sivummalle kun on muitakin tiellä.