Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako terapia/lääkkeet sosiaaliseen ahdistukseen?

Vierailija
16.02.2015 |

Eli mulla änkytys luo suunnattomia ongelmia puhetilanteissa. Edes sellaiset ihmiset, jotka olen tuntenut jo pitkään, eivät tiedä tästä puheviastani, koska se ei tule juuri koskaan näkyvästi esille. Ongelma onkin, että pelkään näitä puheen salpautumisia niin kamalasti, että varmaan 90% jutuista jää sanomatta. 

Ikinä melkeen en ala selittämään mitään pitkää juttua ellei ole pakko. Niitä salpautumisia ei voisi tulla, jos pystyisin puhumaan ahdistumatta, koska kotonakaan yksin puhuessa niitä ei tule. Eli onko vaikka terapian tai lääkityksen avulla mahdollisuus suoraan vaikuttaa psyykkeeseen, jolloin ahdistus lievenisi, voisin alkaa puhua enemmän ja paremmin? En vain jaksa uskoa että auttaisi.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aika pskaa terapiaa jos siellä kerrotaan että paniikkikohtaus johtuu ns. älyttömästä huolesta. No shit?? Mites sen pelon vaikka sekoamisesta saa vielä pois? Siis tämä 10.lle, en jaksanut lainata koko kertomusta terapiasta.

Vierailija
2/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 14:55"]

Joo aika pskaa terapiaa jos siellä kerrotaan että paniikkikohtaus johtuu ns. älyttömästä huolesta. No shit?? Mites sen pelon vaikka sekoamisesta saa vielä pois? Siis tämä 10.lle, en jaksanut lainata koko kertomusta terapiasta.

[/quote]

Huomaa, että et ymmärrä terapiasta mitään, saati lukemastasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia voi auttaa.

Vierailija
4/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kognitiivisesta psykoterapiasta on suuri apu sosiaaliseen ahdistukseen.

Vierailija
5/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi auttaa kumpikin. Luontaistuotteista phenibut on myös erittäin toimiva, toimii kuten bentsot mutta vasta 3 tunnin päästä ottamisesta alkaa olla suurin teho. Suomesta ei tuota saa mutta esim. iHerbistä pystyy tilaamaan Suomeenkin.

Vierailija
6/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:20"]

[/quote]

Miten sellainen voi toimia? Ja onko siitä apua,riippumatta ahdistuksen syystä?

Vierailija
7/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:23"]

Voi auttaa kumpikin. Luontaistuotteista phenibut on myös erittäin toimiva, toimii kuten bentsot mutta vasta 3 tunnin päästä ottamisesta alkaa olla suurin teho. Suomesta ei tuota saa mutta esim. iHerbistä pystyy tilaamaan Suomeenkin.

[/quote]

Mitä noi phenibut on? 

Vierailija
8/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama juttu.Minulla änkytys piilevänä ja jätän myös sanomatta hirveesti asioita.Miehen kanssa pystyn kyllä puhumaan normaalisti.Kävin psykoterapian mutta ei itse änkytykseen auttanu.Paha sanoa mutta alkoholi rentouttaa ainakin mulla muuten olen niin jännittynyt..Myös rauhoittava joskus käytössä.

Vierailija
9/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:29"]

[/quote]

Mitä noi phenibut on? 

[/quote]

Phenibut on veri-aivoesteen läpäiseväksi käsiteltyä GABAa, joka taas on aivojen luonnollinen välittäjäaine. Suomenkin luontaistuotekaupoista saa GABAa, mutta sitä ei ole käsitelty veri-aivoestettä läpäiseväksi, joten se toimii huonosti tai ei ollenkaan. Kun taas tuo phenibut-muoto GABAsta toimii ihan uskomattoman hyvin valmisteeksi, jota saa ilman reseptiä. Itse olen voinut jättää bentsot kokonaan ahdistukseeni pois tuon löydettyäni. Itse olen käyttänyt tätä valmistetta http://www.iherb.com/MRM-Relax-All-60-Veggie-Caps/4842

Vierailija
10/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:30"]

Mulla on sama juttu.Minulla änkytys piilevänä ja jätän myös sanomatta hirveesti asioita.Miehen kanssa pystyn kyllä puhumaan normaalisti.Kävin psykoterapian mutta ei itse änkytykseen auttanu.Paha sanoa mutta alkoholi rentouttaa ainakin mulla muuten olen niin jännittynyt..Myös rauhoittava joskus käytössä.

[/quote]

Auttoiko terapia sitten muilla tavoilla? Lieventikö edes ahdistusta puhetilanteissa?

Ap

Vierailija
11/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:20"]

[/quote]

Miten sellainen voi toimia? Ja onko siitä apua,riippumatta ahdistuksen syystä?

[/quote]

On apua, riippumatta ahdistuksen syystä.

"Ahdistuksen kognitiivinen psykoterapia 

Ahdistushäiriöiden kognitiivisessa terapiassa tutkitaan myös ihmisen tapaa havaita ja tulkita erilaisia kokemuksia tai tilanteita. Ahdistuneena ihminen on ylivirittynyt havaitsemaan erilaisia uhkia ja tulkitsemaan erilaisia asioita, kuten kehon tuntemuksia tai tilanteita vaarallisiksi.

Virpi, 22-vuotias opiskelija, kärsi voimakkaista ahdistuskohtauksista, joiden pelossa hän oli alkanut vältellä kaupungilla yksin liikkumista. Ihmisjoukot ja paikat, joista oli vaikea päästä nopeasti pois, tuntuivat hänestä pelottavilta. Ruuhka-aikana kaupan kassajonossa seisoessaan hän huomasi sydämensä alkavan lyödä nopeammin, huolestui siitä ja huomasi alkavansa hikoilla. Päässä tuntui oudolta, häntä huimasi, ja hän pelkäsi pyörtyvänsä. Hän ryntäsi ulos kaupasta jättäen tavarat kassalle.

Terapeutin kanssa keskustellessaan Virpi tunnisti, miten kassajonossa odottaminen laukaisi hänessä epämukavaa oloa ja sydämen lyöntien tihenemisen ja miten hän hätääntyi havaitessaan tällaisia muutoksia itsessään. Virpi ja terapeutti piirsivät paperille Virpin paniikkikohtauksen noidankehän, jossa kehon tuntemukset ja hätääntyminen niistä voimistivat toinen toisiaan. Terapeutti kertoi, että hätääntyminen lisää stressihormonien erittymistä kehossa, mistä seuraa monenlaisia ruumiillisia tuntemuksia. Terapeutti kertoi lyhyesti kognitiivisen psykoterapian tavasta ymmärtää paniikkikohtauksia: keskeistä on pelko vakavan sairauden puhkeamisesta, sekoamisesta tai kontrollin menettämisestä ja ruumiin tai mielen tuntemusten tulkitseminen merkiksi tällaisesta. Virpi alkoi pohtia, kuinka hän kiinnitti paljon huomiota omaan oloonsa ja tuntemuksiinsa ja huolestui niistä. Hän pelkäsi sairastumista. Hän huomasi ajatelleensa: ”Minussa tapahtuu jotain kamalaa. Pyörryn, jos jään tähän. On lähdettävä pois ja turvaan” (katastrofitulkinta). Virpi ja terapeutti tutkivat myös, millaisia strategioita Virpi oli kehittänyt yrittäessään välttää kokemasta ahdistusta (turvakäyttäytymiset). Hän vältti yksin kaupungille menemistä ahdistuskohtauksen pelon takia.

Ahdistushäiriöihin liittyy pelokasta huomion suuntaamista erilaisiin mahdollisiin uhkiin, korostunutta tilanteiden tulkitsemista uhkaaviksi sekä monenlaisia yrityksiä välttyä kokemasta ahdistusta. Kaikkia näitä voidaan tutkia ja muokata terapiassa. Lisäksi monet ahdistukseen taipuvaiset uskovat olevansa jollakin tavalla avuttomia tai kyvyttömiä selviytymään. Tällaista negatiivista sisäistä puhetta voidaan terapiassa muokata niin, että painopiste siirtyy huolen sijasta selviytymiseen. ”En selviä tästä”-ajatuksen tilalle voi tulla ”minua ahdistaa, mutta se ei ole vaarallista, vaikka tuntuukin ikävältä. Voin jäädä tähän tilanteeseen yhdessä ahdistukseni kanssa.”

Pelko- ja ahdistusoireita voidaan lievittää altistusharjoituksilla. Se tarkoittaa sitä, että ihminen kohtaa pelkäämänsä asian tai ahdistuksensa asteittain. Metrokammoinen voi ajaa ensin yhden pysäkinvälin ja jäädä pois, sitten kaksi ja niin edelleen. Asiakas ja terapeutti suunnittelevat yhdessä sopivasti mitoitettuja, ei liian rankkoja, altistustapoja. Kun ihminen altistuu pelkäämilleen asioille tai ahdistukselleen, alkaa pitkällä aikavälillä syntyä uudenlaista sisäistä puhetta: ”ei se niin vaarallista ollutkaan. Selvisin, vaikka minua ahdisti”.

http://www.kognitiivinenpsykoterapia.fi/?page_id=4#5

Vierailija
12/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlatkaa "sympaattinen salpaus"

Vierailija
13/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:29"]

[/quote]

Mitä noi phenibut on? 

[/quote]

Phenibut on veri-aivoesteen läpäiseväksi käsiteltyä GABAa, joka taas on aivojen luonnollinen välittäjäaine. Suomenkin luontaistuotekaupoista saa GABAa, mutta sitä ei ole käsitelty veri-aivoestettä läpäiseväksi, joten se toimii huonosti tai ei ollenkaan. Kun taas tuo phenibut-muoto GABAsta toimii ihan uskomattoman hyvin valmisteeksi, jota saa ilman reseptiä. Itse olen voinut jättää bentsot kokonaan ahdistukseeni pois tuon löydettyäni. Itse olen käyttänyt tätä valmistetta http://www.iherb.com/MRM-Relax-All-60-Veggie-Caps/4842

[/quote]

Huumehan se

Vierailija
14/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:37"]

googlatkaa "sympaattinen salpaus"

[/quote]

Ei vaikuta kuin kehon reaktioihin. Itse psyykkinen puoli on asia erikseen.

Vierailija
15/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapia lisäsi itseluottamusta valtavasti,töissäkin oli helpompi olla.Kolme vuotta kävin.
7

Vierailija
16/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä tuskin kannattaa alkaa käyttää, niihin jää kerralla koukkuun ja sitten ei hyvä heilu.

Vierailija
17/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/18 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 12:54"]

Lääkkeitä tuskin kannattaa alkaa käyttää, niihin jää kerralla koukkuun ja sitten ei hyvä heilu.

[/quote]

Ai? Minulla on ollut 10 vuotta bentsoresepti, käytän tarvittaessa, eikä mitään pahaa ole tästä käytöstä seurannut. Älytöntä tuollainen lääkepelko! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä