Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertoisitteko tästä esimiehelle? Selän takana pahaa puhumista työpaikalla.

Vierailija
23.11.2021 |

Huomasin, että kaksi työyhteisön jäsenistä ihmettelee / naureskelee toisten työyhteisön jäsenien tekemille caseille. "Mitä se oikein ajatteli, katso näin pahasti hänen logiikka petti tässä analyysissä!" tyylisesti. Tätä ei siis sanota sille kenelle (tai kenen tekemää työtä kohtaan) naureskellaan, vaan häntä kohtaan ollaan neutraaleja. Kaiken kukkuraksi kyseisen kahden ihmisen ei pitäisi missään työhön liittyvässä kontekstissa edes koskaan keskustella keskenään kenenkään toisen tekemästä työstä, eli tuon kyseisen keskustelun ainoa tarkoitus on ihmetellä yhdessä miten kollegan logiikka petti täysin ja naureskella toiselle. Naureskelun kohteena on ennemminkin työn sisältä, eikä niinkään sen tekijä, mutta silti naureskellaan yhdessä sille miten huonon työn kyseinen henkilö teki.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ko. henkilö tähtää korkealle. Johtoportaassa epäloogisiin analyyseihin kykeneminen kun tuntuu olevan pääsyvaatimus.

Esim.

"Ai liian kuormittavaa työtä osastolla A vai? Ei voi olla, koska muiden osastojen virkistyspäivässä oli hyvä meininki. Miksette te olleet siellä? Ai, että ehtineet töiltä. No ensi kerralla sitten teette ne etukäteen valmiiksi niin pääsette mukaan."

Vierailija
22/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse yrittäisin lähentyä ja ystävystyä tuon puheiden kohteen kanssa.

Esimiehelle en kertoisi yksityiskohtia, mutta sen voisin mainita, että olisin havainnut ikävää käytöstä.

Entä jos olisit itse se kenestä puhutaan pahaa? Kertoisitko esimiehelle?

Miten ne puheet kantautuivat sinun tietoosi?

Onko sillä todella merkitystä?

On, koska jos joku kertoi näistä puheista niiden kohteelle, hän ei ole yksin.

Mikään ei ole kamalampaa kuin se, kun yhteisössä yksi toisensa jälkeen kääntää sinulle selkänsä ja huomaat olevasi täysin ulkopuolinen. Siitä huolimatta heräät joka aamu töiden huonojen yöunien jälkeen ja menet toimentulosi vuoksi niiden ihmisten joukkoon, jotka eivät silminnähden halua olla tekemissä kanssasi.

Joten kyllä, sillä on merkitystä, jos yhteisössä on edes yksi ihminen, joka ei lähde paskamyllyyn mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on juuri sellaista puhetta, mikä on sallittua vain tietyille tyypeille.

Eli siihen ei puututa.

Jep juuri näin. Yleensä ovat niitä, jotka ovat työskennelleet firmassa kauemmin, kuin itse esimies ja asiaan ei oteta kantaa tai sitten vaan yleisesti jossain voidaan ohi mennen mainita.

Vierailija
24/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanteleminen on lapsellista. Tilanteeseen voi itsekin puuttua, että onko teidän mielestänne tuo käytös nyt ihan asiallista ja tarpeellista.

Jos sinun pitää juosta esimiehen selän taakse, niin jätä puuttumatta kokonaan.

Kiusattu itse voi mennä esimiehelle kertomaan, mutta muiden ei pidä minun mielestäni puuttua jos hän ei itse sitä asiaa halua esille nostaa. (Tässä casessa tuskin edes tietää)

Eli jos olisit itse kiusattu, menisitkö kertomaan esimiehelle vai sanomaan itse suoraan pahaa puhujille?

ap

Vierailija
25/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävysty sen työpaikkakiusatun kanssa

Vierailija
26/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiatonta käytöstä ja kiusaamistahan tuo on. Kyllä siihen pitäisi puuttua jotenkin, mutta valitettavasti siitä ei aina ole hyötyä. Viestinviejä ammutaan aina. Kiusaajat osaavat pahanpuhumisen lisäksi selittelyn ja uhriutumisen taidon. Asiat voivat kääntyä kummasti ihan toisin päin. Kaiken hyvän lisäksi esimiehissäkin on kiusaajatyyppejä, jotka mieluusti seuraavat työpaikan juoruja, kenties osallistuvat niihin itsekin. Joissakin työyhteisöissä toimintakulttuuri vain on tuommoinen, ilmankos on paljon uupumusta ja muuta pahaa oloa.

Tämä on nyt tällainen inhorealistinen, pitkään työkokemukseen perustuva mielipide. Toki voi olla niinkin, että esimiehellä on kanttia puuttua epäkohtiin. On kai niitäkin terveitä työyhteisöjä olemassa. Hyvä kun reagoit pahanpuhumiseen ja huonoon käytökseen, etkä itse lähde sellaiseen mukaan.

Vierailija
27/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanteleminen on lapsellista. Tilanteeseen voi itsekin puuttua, että onko teidän mielestänne tuo käytös nyt ihan asiallista ja tarpeellista.

Kiusattu itse voi mennä esimiehelle kertomaan, mutta muiden ei pidä minun mielestäni puuttua jos hän ei itse sitä asiaa halua esille nostaa. (Tässä casessa tuskin edes tietää)

Eli jos olisit itse kiusattu, menisitkö kertomaan esimiehelle vai sanomaan itse suoraan pahaa puhujille?

ap

Jos olet jo joutunut tuohon, et voi enää kuin hävitä. Kannattaa katsella uutta työtä.

Jos esimiehellä on järkeä päässään, voit yrittää hakea tolkkua sitä kautta. Se vaan vaatii pomoltakin rohkeutta ja harvalla sitä on riittävästi.

Vierailija
28/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisit siis kertomaan esimiehelle, että työpaikalla puhutaan pahaa selän takana, mutta tekisit sen näiden pahanpuhujien selän takana? Suoraselkäisempää olisi puuttua ko. henkilöiden käytökseen suoraan siinä hetkessä.

Vierailija
29/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eihän tuossa edes ole mitään kiusaamista, kun eivät vinoile sille ihmiselle itselleen. Vain huonoa käytöstä.

Vierailija
30/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen jo iso tyttö ja osaan huolehtia itsestäni.

Vierailija
31/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Totta hitossa yritän ensin selvittää tilanteen itse.

Vierailija
32/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja tämän lisäksi vaikka näpäytä noita työpaikkakiusaajia seuraavassa työpalaverissa kertomalla miten satuit kuulemaan miten "anneli ja adalmiina" juttelivat tästä ja tästä tapauskesta ja miten annelilla ja adalmiinalla oli tarjota siihen toisenlainen logiikka, että jos he tahtoisivat kertoa tästä asiasta enemmän, varmasti me kaikki kuuntelisimme sitä mielellään.

Vierailija
33/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitenkähän se tilanne sitten etenisi kun olisit kertonut.

Vierailija
34/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasit, mutta et toiminut? Jälkikäteen on aika vaikea näyttää toteen kuka kiusaa ketäkin. Avatkaa se suunne. Jälkikäteen selän takana puhuminen on rumaa käytöstä.

Vierailija
35/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö pomon ole hyvä tietää, mitä ryhmässä on meneillään? Hänhän vastaa koko karusellista.

Vierailija
36/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän asti olisit sivuuttanut työkaverin täysin?

Vierailija
37/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen jo iso tyttö ja osaan huolehtia itsestäni.

Jolloin he sanoisivat, etteivät ymmärrä, mistä puhut ja etteivät he ole koskaan puhuneet mitään sellaista. Sitten he alkaisivat kertoa muille, että olet outo ja syytät heitä olemattomista asioista.

Vierailija
38/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja tämän lisäksi vaikka näpäytä noita työpaikkakiusaajia seuraavassa työpalaverissa kertomalla miten satuit kuulemaan miten "anneli ja adalmiina" juttelivat tästä ja tästä tapauskesta ja miten annelilla ja adalmiinalla oli tarjota siihen toisenlainen logiikka, että jos he tahtoisivat kertoa tästä asiasta enemmän, varmasti me kaikki kuuntelisimme sitä mielellään.

Satuit kuulemaan, mutta et puuttunut? Nyt sinulla on oikeus olla se kiusaaja ja nolata muut kaikkien kuullen? Eikö kaikki ansaitse ensin mahdollisuuden muuttaa käytöstään ja pyytää anteeksi?

Vierailija
39/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö pomon ole hyvä tietää, mitä ryhmässä on meneillään? Hänhän vastaa koko karusellista.

Joo, jos aikuiset ei saa välejään selvitetyksi omin avuin.

Vierailija
40/40 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eihän tuossa edes ole mitään kiusaamista, kun eivät vinoile sille ihmiselle itselleen. Vain huonoa käytöstä.

Kyllä se on kiusaamista, selän takana käärmepesä kuhisee, kyllä kuhinan kohdekin sen tiedostaa. Ja kuhinalla on ikävä taito lisääntyä salakavalasti ja näin nakerretaan kohteen itsetunto täysin. 

Miten ei voi muka nostaa asiaa esiin, kyse on kuitenkin pelkästään (?) työsuorituksesta, jos siinä on parannettavaa, niin eikö ole koko työpaikan etu, että homma hoidetaan fiksummin jatkossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä