Vanhoillislestadiolaisilla pitkään imetyskin on ehkäisyä!!!
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13438919
Tässä kopio tekstistä:
"
Kuulin sitten naistenillassa tänä iltana olevani "väärällä tavalla" ajattelemassa ja minun piti tehdä parannusta, ei sentään väärällä tavalla uskomassa. Tämä siks kun julkisesti sanoin että minä imetän pitkään just sen vuoks että ei tulisi niin nopeesti raskaaksi.
Onko se tosiaan noin että jos sattuu asumaan paikkakunnalla jossa on tiukka henki niin pitää niitten mukaan sitten ajatella??
Kaikki minun siskoni, paitsi nuorin joka ei ole vielä naimisissakaan, ovat sitä mieltä että on ihan ok imettää pitkään jos haluaa!! Meidän suvussa se ainakin tuntuu olevan ihan ok asia eikä ole koskaan tullut mieleenkään että se olisi jotenkin ehkäisyä koska sehän on kaikkein parasta lapselle että se saa äitinsä maitoa mahdollisimman pitkään!! Nyt sitten muutama äiti tuolla naistenillassa sanoi että jos ehkäisymielellä imettää niin se on synti ja väärin. Minä yritin kysyä että mikä erottaa normaali imettämisen ehkäisymielellä imettämisestä niin sain kuulla että "Kyllä sinä sisimmässi sen tiedät millä mielellä olet!!" Niin raivostuttaa!!
Mikä ihmeen ehkäisymielellä imettäminen?? Oon silmät punasena itkeny koko illan ja yön kun minut otettiin silmätikuksi vaikka IHAN 100varmasti tiedän muidenkin imettävän pitkään ihan just sen takii ettei heti tulisi raskaaksi! Onko kellään muulla tämmösiä hirveitä kokemuksia tullut kun on jotain uskaltanu sanoa rehellisesti siionin työssä tai toiminnassa?? Minä oikeesti en taida jaksaa huomenna mennä seuroihin kun arvaan et tietyt perheen äidit siellä katsoo minua varmasti vinoon."
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:15"]En ole vl, mutta emme ole käyttäneet ehkäisyä sitten vuoden 2009 ja meillä on yksi lapsi ja toinen tulossa. Esikoista yritettiin vuosi ja seuraava aio heti tulla kun oli tullakseen. Imetin 2 vuotta, kuukautiset alkoivat lapsen ollessa alle vuoden, mutten silti tullut raskaaksi koska imetysaikana oli kk-kierto epäsäännöllinen. Senkin jälkeen kesti vielä vuoden ennenkuin lopulta raskauduin. Saako vl:t pahaa silmää jos heilläkin olisi samanlainen tilanne?
[/quote]
Ei ainakaan mun lähipiirissäni. Enkä myöskään itse saanut/kuullut.
[/quote]
Naisen mahaan lestadiolaisilla katse hakeutuu tavatessa, jos on hedelmällisessä iässä oleva nainen ja edellisestä raskaudesta aikaa. Toivottavasti nykyisin rupeaisi nainen saamaan muutakin arvostusta liikkeessä, kuin uusien jäsenten tekijä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 10:50"]
Raamatussa on tarina Martasta ja Mariasta.
Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua." Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois." Martta siis tekee sen minkä ajatellaan automaattisesti kuuluvain naiselle, eli kotityöt ja palvelemisen. Maria taas tekee jotain mikä ei ollut tyypillistä naisille, menee kuuntelemaan opetusta. Mutta Jeesus on sitä mieltä, että Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois. Marian paikka ei ole automaattisesti keittiössä vain, koska hän on nainen. Samoin nykypäivänä, en usko että Jeesus olisi sitä mieltä, että jokaisen naisen paikka on automaattisesti olla suurperheen äiti. Nainen voi valita paikkansa. [/quote]
Jos Marttakin olisi tullut sinne Marian viereen istumaan ja kuuntelemaan opetusta, niin kuka sitten olisi tehnyt ruuat? Ja mitähän Jeesus olisi ajatellut kun ruoka ei olisikaan ilmestynyt pöytään? No, ehkä se olisi tehnyt jonkun "ihmeen" ja taikonut sen sinne, joo, mutta tämä tarina on aina ärsyttänyt minua suuresti. Helppo se on lässyttää, että älä hössötä keittiössä, mutta sitten ihmetellään, että eikö ruoka ilmestykään pöytään itsestään. Sori, tämä oli off topic.
Raamatussa on tarina Martasta ja Mariasta.
Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen.
Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan.
Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: "Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua."
Mutta Herra vastasi: "Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista.
Vain yksi on tarpeen.* Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois."
Martta siis tekee sen minkä ajatellaan automaattisesti kuuluvain naiselle, eli kotityöt ja palvelemisen. Maria taas tekee jotain mikä ei ollut tyypillistä naisille, menee kuuntelemaan opetusta. Mutta Jeesus on sitä mieltä, että Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois. Marian paikka ei ole automaattisesti keittiössä vain, koska hän on nainen. Samoin nykypäivänä, en usko että Jeesus olisi sitä mieltä, että jokaisen naisen paikka on automaattisesti olla suurperheen äiti. Nainen voi valita paikkansa.