Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoillislestadiolaisilla pitkään imetyskin on ehkäisyä!!!

Vierailija
15.02.2015 |

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13438919

Tässä kopio tekstistä:
"

Kuulin sitten naistenillassa tänä iltana olevani "väärällä tavalla" ajattelemassa ja minun piti tehdä parannusta, ei sentään väärällä tavalla uskomassa. Tämä siks kun julkisesti sanoin että minä imetän pitkään just sen vuoks että ei tulisi niin nopeesti raskaaksi.

Onko se tosiaan noin että jos sattuu asumaan paikkakunnalla jossa on tiukka henki niin pitää niitten mukaan sitten ajatella??

Kaikki minun siskoni, paitsi nuorin joka ei ole vielä naimisissakaan, ovat sitä mieltä että on ihan ok imettää pitkään jos haluaa!! Meidän suvussa se ainakin tuntuu olevan ihan ok asia eikä ole koskaan tullut mieleenkään että se olisi jotenkin ehkäisyä koska sehän on kaikkein parasta lapselle että se saa äitinsä maitoa mahdollisimman pitkään!! Nyt sitten muutama äiti tuolla naistenillassa sanoi että jos ehkäisymielellä imettää niin se on synti ja väärin. Minä yritin kysyä että mikä erottaa normaali imettämisen ehkäisymielellä imettämisestä niin sain kuulla että "Kyllä sinä sisimmässi sen tiedät millä mielellä olet!!" Niin raivostuttaa!!

Mikä ihmeen ehkäisymielellä imettäminen?? Oon silmät punasena itkeny koko illan ja yön kun minut otettiin silmätikuksi vaikka IHAN 100varmasti tiedän muidenkin imettävän pitkään ihan just sen takii ettei heti tulisi raskaaksi! Onko kellään muulla tämmösiä hirveitä kokemuksia tullut kun on jotain uskaltanu sanoa rehellisesti siionin työssä tai toiminnassa?? Minä oikeesti en taida jaksaa huomenna mennä seuroihin kun arvaan et tietyt perheen äidit siellä katsoo minua varmasti vinoon."

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin puhuttu!

Vierailija
22/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla provo. Mulla on kavereita jotka imettää 1.5v. Eikä niille oo sanottu asiasta. Kaikki imettää niin pitkään ku haluaa. Itse oon ollut sektiossa ja käytän nyt ehkäsyä. Näin tekee myös mun kaks serkkua. Kyllä vl äidit nykyään hoitaa omaa terveyttä. Tietenkin löytyy jotain sellaisia vl äitejä jotka ei hyväksy ehkäsyä edes terveyden takia. Mielestäni on kuitenkin on tärkeämpi hoitaa itseä ja hoitaa jo saadut lapset. Mitä raskautua ja kuolla. Sukuni ja ystävät tietää ehkäisystäni ja kaikki sen hyväksyy. T.vl äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ehkäsy asiasta jaksetaan jauhaa. Itse oon aina ehkäsyt ja lapsien ikä erot on lähemmäs kolme vuotta. Ja niitä on kolme. Olen synnyttänyt kaikki ehkäsyllä. Jos lääkäri sanoo et nyt kannattaisi ehkästä vuosi. Näin on parempi tehdä. Ajattelen ,et jumala antoi nämät sanat lääkärille ja ajattelee minun parasta. Vl mahtuu monenlaisia ihmisiä ja sanojia. Mut kyllähän äidin on paras lukea omaa kehoa ja käyttää järkeä näissä asioissa. Minun päätös on ainakin hyväksytty. Usein noita tekstejä kirjoittaa hieman katkeroituneet ihmiset ja jopa vl eronneet tai sitä aikoneet. Joka valittevasti antaa ihmisille väärän kuvan vl.

Vierailija
24/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunkin Jumalasi on se kristittyjen anteeksi antava Jumala. Siksi sinun ei tarvitse kantaa huolta näistä maallisista synneistä yhtään sen enempää kuin lapsia hyväksikäyttävät saarnamiehet. Kun hekin saavat syntinsä anteeksi, kyllä sinäkin saat anteeksi imetyksen, vaikka tarkoituksena olisikin ehkäisy.

Tämän kirjoittaminen ei vaadi rippikoulua kummempia teologian ja eksegetiikan ( vai mitä se raamatunselitysoppi onkaan) opintoja. Eikö lestadiolaisnaiset saa itse lukea raamattua, vaan sitä tulkitsevat maallikkosaarnaajat = oppimattomat kansanmiehet?

Vierailija
25/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, hyvin ehkäisee imetys: odotan kahdeksattani ja ensimmäistä raskautta lukuun ottamatta kaikki on alkaneet imetysaikana.

En oo ikinä missään kuullu, että pitkään imettäminen tuomittais, ja kuitenkin lähipiirissä on niitä, jotka on imettäny yli vuoden, eikä kuukautiset oo alkanu ennen yöimetyksen loppumista.

Mä ajattelen niin, että joilla imetys suojaa raskaudelta, niile Jumala on nähnyt hyväksi sen, eikä siinä ole mitään väärää.

Ja mä ajattelen monista asioista kuitenkin aika vanhakantaisesti.

Vierailija
26/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut voi noin ajatella, mutta kyllähän kaikki tietää, että raskaaksi voi tulla vaikka imettääkin. Että sinänsä typerää.

Ja itse ainakin imetän hyvällä mielellä, jos mun on tarkoitus tulla raskaaksi, tulen. Imetän tai en.

Ja ei seksiä tarvi harrastaa, jos ei haluta, kun joku sitä ihmetteli.

Vierailija
27/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Imetys ehkäisee vain sen ajan kun/jos täysimettää ensimmäiset 6 kk, muuten ei ole juuri tehoa. Itselläni aina alkaneet kuukautiset melko pian sen jälkeen kun lapsi alkanut saada joko lisämaitoa tai kiinteitä. Ja olen tullut raskaaksi pitkän imetyksen aikana (jatkoin noin raskauden puoliväliin, esikoinen oli tuolloin 1,5-v.), että se siitä. Todellakaan ei vanhoillislestadiolaisenkaan tarvitse jättää sitä ekaa puolta vuotta täysimettämättä sen takia ettei ehkäisisi. Se on suositus ja lapsen parhaaksi, kannattaa olla iloinen jos onnistuu, ei ole itselläni joka kerta imetys onnistunut niin että olisin voinut täysimettää suosituksiin asti.

Terv. vl-äiti

Vierailija
28/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Come on. Jumalahan armahtaa pedofiilisarnaajannekin. Eiköhän ehkäisymielessä imettäminen ole aika pientä sellaisiin tekoihin verrattuna. Kokeilepa seuroissanne tätä argumentaatiota.

Vierailija
29/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 00:22"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 00:14"]Haluan sanoa mielipiteeni lestat teistä! Olette aina vasta heränneen näköisiä ilman meikkiä! Siis väsyneen ja kulahtaneen näköisiä, aivan kuin juuri sängystä nousseita. Do something...   Ei ole mitään jumalia jotka teitä rankaisee jos vaikkapa meikkaatte tai ostatte telkkarin, lopettakaa satuihin uskominen. Maailmassa on niin paljon uskontoja, mutta onkohan toista yhtä vammaista kuin lestadiolaisuus, joka kieltää kaiken ja pakottaa takemään lapsia liukuhihnalla...   Olette kuin tynnyrissä kasvaneita kun ette seuraa maailman tapahtumia. [/quote] Minäkin haluan sanoa mielipiteeni kaltaisistasi! Olette aika kapeakatseisia, ja ihan harmittaa kun väen vängällä koitatte tehdä elämästäni kurjaa mm. koulukiusaamalla. Onneksi olen saanut voimia päästä sen yli ja enää en pelkää opiskeluakaan - tiedän että vaikka näyttäisin "uniselta", olen sen puhkivärjätyn kiusaajani yläpuolella.

[/quote]

Yritä päästä asiasta yli. Kiusaajilla on oikeasti paha olla. Minua koulukiusasivat lestadiolaiset, mutta olen antanut heille anteeksi.

Vierailija
30/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl-opin mukaan kaikki konstit, joilla yritetään välttyä raskaudelta, ovat syntiä. Siksi jos imettää pitkään välttyäkseen uudelta raskaudelta (tai siirtääkseen sitä), tekee vl:ien mukaan syntiä. Pitkään imettäminen sinällään ei siis ole syntiä. :)

Mitä taas tulee ehkäisymielessä imettämisen ja pedofilian synnin koon vertailuun... Vl-opin mukaan kaikki synnit ovat samanarvoisia, ei ole toinen pienempi toista.

Arkijärkeä vastaanhan nämä asiat ovat, mutta noin se menee - joko sen mukaan tai sitten uskon ulkopuolelle. (Eikä se jälkimmäinen vaihtoehto ole mikään pelottava helvetintila, vaan ihan oikeasti harkinnanarvoinen vaihtoehto.)

Vierailija
31/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 08:56"]

Mitä taas tulee ehkäisymielessä imettämisen ja pedofilian synnin koon vertailuun... Vl-opin mukaan kaikki synnit ovat samanarvoisia, ei ole toinen pienempi toista.

[/quote]

Aivan! Mutta ovatko miesten synnit kuitenkin vähän pienempiä... kun miehet ovat niitä, jotka tuomitsevat? Jos siis miehet saavat anteeksi aviorikokset, pedofilian ja ties mitä, niin ihan kuin Magdalan Maria, muutkin naiset saavat omat syntinsä anteeksi.

Tämä on tosin tavallista kristinoppia, ei lestadiolaisuutta. Vai onko itse Lars Leevi jossakin väittänyt, että syntejä lajitellaan ja osa niistä on pahempia ja anteeksiantamattomampia kuin jotkut toiset? Muistuttaisin siitäkin, että lestadiolaisuuden alkuaikoina oli naissaarnaajiakin.

Vierailija
32/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vl, mutta emme ole käyttäneet ehkäisyä sitten vuoden 2009 ja meillä on yksi lapsi ja toinen tulossa. Esikoista yritettiin vuosi ja seuraava aio heti tulla kun oli tullakseen. Imetin 2 vuotta, kuukautiset alkoivat lapsen ollessa alle vuoden, mutten silti tullut raskaaksi koska imetysaikana oli kk-kierto epäsäännöllinen. Senkin jälkeen kesti vielä vuoden ennenkuin lopulta raskauduin. Saako vl:t pahaa silmää jos heilläkin olisi samanlainen tilanne?

Vierailija
33/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta touhua. Tuollaiset lahkot harjoittavat henkistä väkivaltaa. Minusta on tyhmyyttä kuulua sellaiseen vapaaehtoisesti.

Vierailija
34/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos et halua tulla raskaaksi, niin ota ehkäisy käyttöön. Se ei kenellekään kuulu. Niin me muutkin täysjärkiset teemme.

Vierailija
35/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa ap. Jumala antaa anteeksi synnit jos tekijä katuu ja pyytää anteeksi. Osoitat katumusta, niin kyllä se siitä. Sitten voit taas tehdä saman jutun uudestaan.

Näinhän se toimii lestapedofiilienkin kohdalla, miksei sitten sinunkin, varsinkin jos kaikki synnit kerran ovat samanarvoisia.

Vierailija
36/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää ajatella että kaikki synnit ovat samanarvoisia! 

Vierailija
37/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 23:54"]

Olen itsekin vanhoillislestadiolainen ja kyllä olen sitä mieltä itsekin. Eli lapset joko otetaan vastaan tai sitten toimitaan Jumalan tahdon vastaisesti ja käytetään ehkäisyä, selibaattia, sterilointia tai vaikka pitkään imettämistä joka voi myös toimia. Ja tiedän ihan varmasti että suurin osa ajattelee samoin.

[/quote]

Hui kauheaa! Et voi olla tosissasi. Tämän täytyy olla provo. Joku haluaa vain mustamaalata vl-ihmisiä. Olen ex-vl, enkä tunnista näitä ajatuksia menneisyydestäni liikkeen jäsenenä.

Vierailija
38/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo imetys ja laihdutusjuttu alkaa olemaan samanlaista urbaanilegendaa kuin se ikkunallinen pyykkikone.. :)

Ja sekin että on pakko harrasta seksiä, ja sellaista että aina pitää panna siemenet sisään. Ei pidä.

Vierailija
39/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 09:15"]En ole vl, mutta emme ole käyttäneet ehkäisyä sitten vuoden 2009 ja meillä on yksi lapsi ja toinen tulossa. Esikoista yritettiin vuosi ja seuraava aio heti tulla kun oli tullakseen. Imetin 2 vuotta, kuukautiset alkoivat lapsen ollessa alle vuoden, mutten silti tullut raskaaksi koska imetysaikana oli kk-kierto epäsäännöllinen. Senkin jälkeen kesti vielä vuoden ennenkuin lopulta raskauduin. Saako vl:t pahaa silmää jos heilläkin olisi samanlainen tilanne?
[/quote]

Ei ainakaan mun lähipiirissäni. Enkä myöskään itse saanut/kuullut.

Vierailija
40/43 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 10:32"]Tuo imetys ja laihdutusjuttu alkaa olemaan samanlaista urbaanilegendaa kuin se ikkunallinen pyykkikone.. :)

Ja sekin että on pakko harrasta seksiä, ja sellaista että aina pitää panna siemenet sisään. Ei pidä.

[/quote]
Valitettavasti ei ole. T: ex-vl

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi