Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sääntöjä lapsillanne on kyläillessä?

Vierailija
23.11.2021 |

Tajusin jälleen kerran kaverin lapsen rasvaisia sormenjälkiä tapetissani ihmetellessä, että taidan pitää omalle muksulleni aika kovaa jöötä, kun käydään kylässä. Mahdanko olla nipo, kun katson asiakseni pitää huolta, ettei kyläpaikassa omaisuus tai lemmikit vahingoitu minun kupeitteni hedelmän toimesta. Vaadin mm.

- tavaroita ei heitellä
- mitään ei saa rikkoa
- kädet pestään tullessa, pöytään käydessä ja ruokailun jälkeen
- eläimiä kohdellaan kauniisti ja kunnioittavasti
- ruoalla ei sotketa huvikseen
- pienikin lapsi jaksaa istua pöydässä jonkin aikaa
- huonekaluilla ei hypitä
- verhoissa ei roikuta
- omaa vuoroa odotetaan, ei saa huutaa päälle
- metelillä on rajansa

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sääntö:

1. olkaa kuin kotonanne

Kotonako saa pyyhkiä rasvaiset kädet seinään ja sohvaan?

Vierailija
22/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun mulla ei ollut vielä itsellä lapsia, olin tosi arka komentamaan muiden muksuja. Ajattelin aina, etten tiedä mikä on normaalia, ja ehkä sille vaan ei voi mitään, että lapset kiipeilevät ikkunalaudalla, repivät verhot alas, piirtävät sohvaan ja sotkevat ketsuppia seinään. Koiran kiusaamista en sentään suvainnut. Nyt kun mulla on lapsi, tiedän, että lapset ihan todellakin voi opettaa käyttäytymään, eikä tuollainen ole normaalia. Onhan se silti aikamoinen konfliktitilanne alkaa ystävien läsnäollessa komentaa heidän lapsiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummipoika 3 v oli vartin kylässä vanhempineen, ja tässä lopputulos: Naarmuja tv:ssä, yksi revitty kirja, suklaata sohvassa ja matossa, hajonnut kynttilätuikku, kauhuissaan vaatekomeroon paennut koira. Seuraavan kerran tavataan ulkona. Ja aika montakin seuraavaa kertaa.

Vierailija
24/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suututteko, jos joku muu komentaa lastanne?

Vierailija
25/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
26/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummipoika 3 v oli vartin kylässä vanhempineen, ja tässä lopputulos: Naarmuja tv:ssä, yksi revitty kirja, suklaata sohvassa ja matossa, hajonnut kynttilätuikku, kauhuissaan vaatekomeroon paennut koira. Seuraavan kerran tavataan ulkona. Ja aika montakin seuraavaa kertaa.

Olit itsekin tuolloin vielä lapsi?

Vierailija
27/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Me kaikki aikuiset olemme samassa veneessä ja meillä on kaikilla ne aikuisen velvollisuudet puuttua.

Vierailija
28/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sääntö:

1. olkaa kuin kotonanne

Kotonako saa pyyhkiä rasvaiset kädet seinään ja sohvaan?

Tavattoman monelta lapselta puuttuu se kodin turva, kuri ja hoiva kokonaan.

Vierailija
29/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Me kaikki aikuiset olemme samassa veneessä ja meillä on kaikilla ne aikuisen velvollisuudet puuttua.

Mutta jos kaveri ei itse kiellä lastaan esimerkiksi pyyhkimästä käsiään seinään, vaan ainoastaan katsoo vierestä... ei varmaan sitten ymmärrä sitäkään, että joku muu komentaa.

Vierailija
30/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos kaveri ei itse kiellä lastaan esimerkiksi pyyhkimästä käsiään seinään, vaan ainoastaan katsoo vierestä... ei varmaan sitten ymmärrä sitäkään, että joku muu komentaa.

Lapsella on sinun kodissa lupa hyppiä pitkin seiniä, kun joku vanhempi ei ehkä ymmärrä?

Vierailija
31/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon koulussa töissä, ja se kyllä näkyy ikävä kyllä, että on paljon lapsia, joita ei ole koskaan oikein kielletty ja/tai ohjattu käyttäytymään. Näitä kun on sitten vaikka 5 kappaletta tällaisia ekaluokassa, niin kyllä ollaan helisemässä. Opettakaa hyvät ihmiset lapsenne käyttäytymään! Lapselta pitää vaatia normaalin verran käytöstapoja, mm. sitä, että kylässä ei hajoteta eikä sotketa paikkoja.

Vierailija
32/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella on sinun kodissa lupa hyppiä pitkin seiniä, kun joku vanhempi ei ehkä ymmärrä?

Ei, mutta ymmärrät varmaan, että on aika inhottavaa komentaa, kun lapsen vanhempi seisoo vieressä, eikä sano tai tee mitään.

Vierailija
33/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi sääntö:

1. olkaa kuin kotonanne

Hyvin pitkälti näin meilläkin. Eli samat säännöt kotona ja kylässä. Paitsi jääkaapille ei saa mennä.

Olen aina ihmetellyt mitä kummallisimpia sääntöjä, joita perheillä on. Ei meidän lapsilla ole koskaan tarvinnut olla sääntöä, että mitään ei saa rikkoa tai verhoissa ei roikuta yms. Joskus sen sijaan on meillä olleita sukulaislapsia kieltää asioista, joita omat eivät ole koskaan keksineet kokeilla. Tietenkään ei sotketa, rikota, tongita, meluta jne.

Kylään mennessä muistutan joskus, että ole kohtelias, muista kiittää (tästä tulee lapsilta aina sellainen joo-joo-mulkaisu) ja älä juo alkoholia ainakaan paljon ja huumeita ei pidä käyttää. Ja jos kuitenkin juo alkoholia liikaa tai käyttää huumeita, niin pitää soittaa minulle, jos ongelmia.

Vierailija
34/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sääntö:

1. olkaa kuin kotonanne

Hyvin pitkälti näin meilläkin. Eli samat säännöt kotona ja kylässä. Paitsi jääkaapille ei saa mennä.

Olen aina ihmetellyt mitä kummallisimpia sääntöjä, joita perheillä on. Ei meidän lapsilla ole koskaan tarvinnut olla sääntöä, että mitään ei saa rikkoa tai verhoissa ei roikuta yms. Joskus sen sijaan on meillä olleita sukulaislapsia kieltää asioista, joita omat eivät ole koskaan keksineet kokeilla. Tietenkään ei sotketa, rikota, tongita, meluta jne.

Kylään mennessä muistutan joskus, että ole kohtelias, muista kiittää (tästä tulee lapsilta aina sellainen joo-joo-mulkaisu) ja älä juo alkoholia ainakaan paljon ja huumeita ei pidä käyttää. Ja jos kuitenkin juo alkoholia liikaa tai käyttää huumeita, niin pitää soittaa minulle, jos ongelmia.

Joillain lapsilla on pakko olla sääntö, ettei saa rikkoa mitään, koska muuten jostain kumman syystä rikkovat.

Vierailija
35/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylässä ei riehuta, ei syödä muualla kuin keittiön pöydän ääressä ellei kyläpaikan aikuinen erikseen ehdota että lapset voi syödä esim. sohvalla leffaa katsoessa tmv., kylässä kiitetään ruoasta, ollaan muutenkin siististi ja kiltisti, lemmikkejä EI jahdata ja niiden annetaan muutenkin olla rauhassa jos näyttää siltä että haluavat olla. Jos lapsi käyttäytyy huonosti niin vien kahdenkeskiseen jutteluun rauhalliseen paikkaan ja sanon että jos ei lopu niin meidän pitää lähteä kotiin harjoittelemaan kuinka kylässä käyttäydytään. Meillä lapset 3v & 5v ja muun muassa näillä säännöillä pärjätty erinomaisesti, ja on ilo heidän kanssa kyläillä.

Vierailija
36/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi sääntö:

1. olkaa kuin kotonanne

Joillain lapsilla on pakko olla sääntö, ettei saa rikkoa mitään, koska muuten jostain kumman syystä rikkovat.

Kyllä meilläkin on ohjeena, että tavaroista pitää pitää hyvää huolta. Silti joskus jotain menee rikki, ei voi mitään.

Miksi ihmeessä joillain on tuhoamisvimma? Miksi joku haluaa rikkoa, jos sitä ei erityisesti ole kielletty ja valvottu?

T. 33

Vierailija
37/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylässä ei riehuta, ei syödä muualla kuin keittiön pöydän ääressä ellei kyläpaikan aikuinen erikseen ehdota että lapset voi syödä esim. sohvalla leffaa katsoessa tmv., kylässä kiitetään ruoasta, ollaan muutenkin siististi ja kiltisti, lemmikkejä EI jahdata ja niiden annetaan muutenkin olla rauhassa jos näyttää siltä että haluavat olla. Jos lapsi käyttäytyy huonosti niin vien kahdenkeskiseen jutteluun rauhalliseen paikkaan ja sanon että jos ei lopu niin meidän pitää lähteä kotiin harjoittelemaan kuinka kylässä käyttäydytään. Meillä lapset 3v & 5v ja muun muassa näillä säännöillä pärjätty erinomaisesti, ja on ilo heidän kanssa kyläillä.

Oon aina ennen luullut, että tää on normaalia. Ap

Vierailija
38/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sääntö: kyläily loppuu, kun käytöstavat loppuu, ja lapset tietävät, että meillä myös tarkoitetaan sitä, mitä sanotaan, ja kyläily loppuu, jos käytös on huonoa.

Vierailija
39/39 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa meille kylään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi