Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No jo on älytöntä: tupakointi omassa asunnossa voidaan kieltää!

Vierailija
23.11.2021 |

Mihin tässä armaassa Suomessamme vielä päädytäänkään?!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan, taloyhtiön pitää vaan kokouksessa päättää asiasta yksimielisesti. 

Ei hyvänen aika, ei onnistu, tarvittaisiin kaikkien asukkaiden suostumus. 

Vierailija
42/49 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt sotke.

Mikäli tupakansavun kulkeutumista asunnosta tai parvekkeelta toiseen ei voida muuten estää, terveydensuojeluviranomainen voi määrätä taloyhtiön kieltämään tupakoinnin vaikka vain yhdessä ainoassa asunnossa. Määräys on velvoittava, eikä siinä ole taloyhtiöllä mitään äänestettävää: se on viranomaismääräys.

Tämä laki on ollut voimassa vuosia ja siitä on ennakkotapauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hyvänen aika, ei onnistu, tarvittaisiin kaikkien asukkaiden suostumus. 

Nyt ei ollut yhtiöjärjestyksen muuttamisesta kyse vaan terveysviranomaisen toteaman terveyshaitan poistomääräyksestä.

Vierailija
44/49 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas sen kieltää jos asuu yksin omakotitalossaan?

Vierailija
45/49 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktaa ihmettelijöille:

https://www.valvira.fi/ymparistoterveys/terveydensuojelu/asumisterveys/…

"Jos taloyhtiön rakenteissa tai ilmanvaihtojärjestelmässä on todettu vikoja, joiden kautta tupakansavu kulkeutuu sisälle, niin taloyhtiöllä on korjausvastuu haitan poistamisesta. Jos taloyhtiön rakenteissa ei ole todettu vikoja, parvekkeella tupakoiva on velvollinen huolehtimaan siitä, ettei tupakansavua pääse kulkeutumaan naapurihuoneistoon. Tällainen tilanne syntyy silloin, kun tupakansavua kulkeutuu parvekkeelta esimerkiksi korvausilmaventtiileiden kautta sisälle asuntoon. Tällöin terveydensuojeluviranomaisen toimenpidemääräys annetaan haittaa aiheuttavan huoneiston haltijalle."

Määräyksen rikkoja voidaan häätää.

Vierailija
46/49 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et omista asuntoa, vain osakkeet, jotka oikeuttavat hallitsemaan kyseistä asuntoa. Asunnon omistaa taloyhtiö. Olet taloyhtiölle vastuussa siitä, että asunto ja esimerkiksi pintamateriaalit pysyvät hyvässä kunnossa. Normaali kuluminen sallitaan. Sisällä tupakointi vaurioittaa pintamateriaaleja, voi jopa tuhota asunnon. Eli tietenkään ei saa polttaa sisällä. Se on selvä jopa ilman erillistä kieltoa.

Terveisin isännöitsijä

En omista asuntoa enkä tupakoi, mutta luoja mikä pannupää olet. Tottakai asunnossa saa polttaa ellei sitä ole erikseen kielletty. Asuin juuri 11v tupakoijan yläkerrassa - koko suuri taloyhtiö oli tupakointikiellossa paitsi tämä yksi asunto jossa oli niin vanha vuokrasopimus että siinä ei oltu polttamista kielletty. Tällaisia asuntoja ja tilanteita on Suomessa edelleen tuhansia. Vaikka yksittäinen vuokrasopimus kieltäisi tupakoinnin, se ei auta mitään jos kielto ei koske koko taloyhtiötä. Yksittäisen vuokrasopimuksen voima voi olla melkoinen.

Vierailija
47/49 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savut ei pysy millään asunnossasi vaan tulevat jotain kautta aina naapuriin ja käytävään. Tupakoija tätä tietenkään ei haista. Asuin työttömän sisällä polttavan ketjupolttajan vieressä ja se oli todella raskasta, kun koko omaisuutesi haisi tuhkakupille. Töihin piti mennä röökinhajuisissa vaatteissa ja kyllä hävetti. 

Vierailija
48/49 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkertalainen tupakoi parvekkeellaan. Koska raitisilmaputket  ovat parvekkeella, niin ne imaisevat parveketupakoitsijan tupakansavun muihin asuntoihin.  IMyös tekstiilit parvekkeela alkavat haista savulle. sännöitsijä ja hallitus ei usko, että tupakansavu voi kulkeutua alempana oleviin asuntoihin.  Minua pidetään vainoharhaisena, koska olen pyytänyt tupakointikieltoa asunnoissa ja parvekkeilla ja tupakoinnin siirtämistä muualle. 

Vierailija
49/49 |
23.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomihan on holhousyhteiskunta.  On se kiva, että muut tietää, miten meidän pitää elää, jopa paremmin kuin me itse.

Mielestäsi minä tupakoitsija voin siis päättää että n. 20 naapuriani pitää elää tupakan savuhaittoja haistellen? Minä tiedän heitä paremmin, ettei savuhaitat heitä häiritse? Wau, on se kiva että saan päättää muiden puolesta, miten heidän kuuluu elää, eli hiljaa kärsien tupakoinnistani.

Ei ole koskaan tullut mieleen polttaa sisällä, eikä edes kenenkään asunnon lähellä. Koulujen tupakkapaikoilla ja joillain parkkipaikkojen perimmäisessä nurkassa olen aina polttanut, kun en ole koskaan aikaisemmin käsittänyt, ettei minun tarvitse ottaa muita huomioon. V*tut muista tai demokratiasta, karmeaa holhoamista, mulla on oikeus olla kusipää!