Aikuisen ADHD tutkimuksiin pääsy...?
Lapsillani epäillään ADHD:n yhtä alamuotoa ADD:n mahdollisuutta siis. He ovat parhaillaan aloittaneet tutkimukset.
Kävin itse yksityisellä psykiatrilla 2 kertaa, ja niiden tapaamisten aikana tehdyt tutkimukset osoitivat vahvan epäilyn että minullakin on ADHD. Nyt kuitenkin kunnalliselle puolelle pääsy on torpattu, koska minä en ole lapsenakaan ollut ylivilkas, vaan oireeni ovat painottuneet tarkkaamattomuuden puolelle. Epäilys minun kohdallani on siis se että minulla olisi ADHD:n alatyypeistä ADD-painotteinen versio.
Haluaisinkin kysellä teiltä nyt tutkimuksissa olevilta, sinne meneviltä tai jo tutkimukset päättäneiltä että miten ihmeessä olette päässeet tutkimuksiin kunnalliselle puolelle? Kun minun järkeeni ei mahdu tämä että kunnallisella puolella torpataan tutkimuksiin pääsy noilla perusteilla...?! Koska eihän ADD- painotteisessa muodossa ole näkyvää ylivilkkautta, ja kuitenkin tämä on ollut kunnallisen puolen peruste kieltää tutkimukset minulta. Tiedän toki että yksityisellä puolella on mahdollista teettää kyseiset tutkimukset, mutta ongelmana on se ettei taloudellinen tilanteeni sitä salli.
Olisi kiinnostavaa kuulla miten olette päässeet kunnalliselle puolelle tutkimuksiin? Asun pääkaupunkiseudulla, joten ehkä? täällä on enemmän ruuhkaa tutkimuksiin? Mutta silti olen hämmentynyt.
Kommentit (4)
Niinpä! Se on siksi niin vaikeaa ymmärtää miten voidaan torpata tutkimus multa. Haasteita kun niin arjessa sekä opinnoissa on aina riittänyt. Mutta tosiaan perustelut kunnallisella puolella ovat ne etten ole ollut lapsena ylivilkas, vaikka psykiatrin mukaan mulla nimenomaan ADD-painoitteiset oireet, eli en ole ylivilkas. Jumittamista, asioiden lykkäämistä etc. toki on runsaasti, mutta tuota ylivilkkautta ei. No olen toki kiitollinen että lapseni sentään ovat päässeet tutkimuksiin.
Katso esim. Terveystalo ja psykiatri Kaupinmäki. Hän on tähän spesialisoitunut psykiatri ja hänellä on nopea ja suoraviivainen prosessi. Myös etävastaanotto on hänellä mahdollinen. Labrat hoituu julkisella. Ei tule mahdottoman kalliiksi. Ei ole tarkoitus mainostaa mitään firmaa tai henkilöä, mutta laitoin nyt esimerkiksi kun monet tuntuu olevan ihan ihmeissään tämän koko prosessin kanssa ja etenkin julkisella puolella tahtoo olla hidasta ja hankalaa. Hyviä henkilöitä löytyy kyllä paljon muitakin yksityiseltä sektorilta.
Kannattaa myös tiedostaa että vaikka saisit lääkkeetkin, niin nekään eivät ole ongelmattomia. Jos tarkkaavuuden puute on vakavaa, niin silloin lääkitys voi kuitenkin olla hyvinkin paikallaan.
Kiitos vinkistä! Joo tiedostan kyllä ettei lääkitys ole ongelmaton. Tiedän että jo pelkkä diagnoosi olisi minulle helpotus.
ei sillä vilkkaudella mitään merkitystä,vaan sillä kuinka paljon adhd(mahdollinen) on vaikuttanut sun elämään.