Hoi naiset, PAPA-kokeesta kyssäri
Kuinka monen vuoden välein sä käyt PAPA-kokeessa ja missä? Onko hormonikierukka tai pillerit käytössä vai ei ehkäisysysteemejä? Pitäisi varmaan mennä lähiaikoina, mutta kun nuo yksityisen hinnat kirpaisee..
Kommentit (39)
Käyn julkisella kerran vuodessa. Mulla ollut kierukka, nyt raskaana.
Kannattaa siellä käydä, mullakin löydettiin pahanlaatuinen solumuutos (5), vaikka joka vuosi kävin. Lääkäri soitti samana päivänä muistaakseni, kun aamulla olin käynyt..
Ihmettelen, miten ette halua huolehtia terveydestänne? Ettekö halua esim. lapsia? Hoitamattomana se voi edetä syöpään tai kohdunpoistoon, pieni vaiva käydä!
Ja sitten (ellet kieltäydy hoidoista) siellä käydäänkin USEIN, kun jotain löytyy tai ei ole hoidettu..
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:21"]
Ei niitä julkinen tutki vaan julkinen ja yksityinen käyttävät saman laboratorion palveluja ja molemmat maksavat siitä labralle
[/quote]
Vähän faktaa kehiin:
Kannattako osallistua kutsuttuna seulontaan, vaikka minulta on otettu Papa-näyte lähiaikoina muualla?
Seulontaan kannattaa osallistua aina, vaikka vastaava tutkimus olisikin tehty lähiaikoina muualla.
Kuntien järjestämän seulonnan laatua ja seulontatestien luotettavuutta arvioidaan säännöllisesti, tämä on edellytetty laissa. Samanlaista laadunvarmistusta ei edellytetä muulta, organisoidun seulonnan ulkopuoliselta toiminnalta. Tämän vuoksi on suositeltavinta osallistua 30–60-vuotiaana nimenomaan järjestettyyn seulontaan.
Papa-näytteen otto useammin kuin viiden vuoden välein ei ole tarpeellista, mikäli näytteiden tulokset ovat olleet normaaleja, eikä poikkeavia oireita ole (esim. kuukautisten välillä tulevaa vuotoa).
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:26"]
Käyn julkisella kerran vuodessa. Mulla ollut kierukka, nyt raskaana. Kannattaa siellä käydä, mullakin löydettiin pahanlaatuinen solumuutos (5), vaikka joka vuosi kävin. Lääkäri soitti samana päivänä muistaakseni, kun aamulla olin käynyt.. Ihmettelen, miten ette halua huolehtia terveydestänne? Ettekö halua esim. lapsia? Hoitamattomana se voi edetä syöpään tai kohdunpoistoon, pieni vaiva käydä! Ja sitten (ellet kieltäydy hoidoista) siellä käydäänkin USEIN, kun jotain löytyy tai ei ole hoidettu..
[/quote]
Ei ne tulokset kyllä samana päivänä ole valmiit.
Kyllä julkiseltakin saa jos on syytä. Vaikka vuoden välein. Tai toki useamminkin jos jotain.
Terveyskeskuksen omalääkäri tekee lähetteen ja sit vaan labraan.
Ennen kierukan laittoa pitää olla PAPA-koe otettuna (alueesta riippuen esim. alle 6 kk sisällä).
Nuorempana en käynyt säännöllisesti, ainoastaan, jos yksityinen lääkäri lähetti kiertohäiriöitä selvittääkseen, molempien raskauksien aikana neuvolalääkäri on halunnut papa-tulokset ja nykyisin käyn ainoastaan ikävuosiseulonnoissa.Aina on ollut kaikki ok.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:47"]Ennen kierukan laittoa pitää olla PAPA-koe otettuna (alueesta riippuen esim. alle 6 kk sisällä).
[/quote]
Ei tarvita.
Nyt enää kerran vuodessa. Aiemmin hoidettu vaikea muutos ja ollut high risk hpv ja silloin papa 6k välein
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:47"]Ennen kierukan laittoa pitää olla PAPA-koe otettuna (alueesta riippuen esim. alle 6 kk sisällä).
[/quote]
Ei tarvita.
[/quote]
Kyllä tarvitaan. Ainakin Oulun alueella on virallisissa säännöissä. t. Neuvolassa työskennellyt lääkäri
Käyn harvoin. Viimeksi väli venyi seitsemään vuoteen, eikä mitään ongelmaa siltikään ollut. Olen elänyt yhden ja saman miehen kanssa koko ikäni, joten sukupuolitauteja ei tarvitse pelätä. Siksi papakaan ei koskaan ole ollut mitään muuta kuin priimaa.
Mä käyn vuoden välein mutta mulla on ollut paha solumuutos. Muuten kävisin varmaan 2-3 vuoden välein. Mulla eteni papaluokitus normaalista vahvaan syövän epäilyyn kolmessa vuodessa joten en uskaltaisi venyttää viiteen vuoteen.
Mistään muualta ei löydy näin sairaita naisia kuin AV-palstalta. Nykypäivän harvinaiseen syöpään sairastuneita löyty alle tunnissa. Ihme juttu.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:26"]
Käyn julkisella kerran vuodessa. Mulla ollut kierukka, nyt raskaana. Kannattaa siellä käydä, mullakin löydettiin pahanlaatuinen solumuutos (5), vaikka joka vuosi kävin. Lääkäri soitti samana päivänä muistaakseni, kun aamulla olin käynyt.. Ihmettelen, miten ette halua huolehtia terveydestänne? Ettekö halua esim. lapsia? Hoitamattomana se voi edetä syöpään tai kohdunpoistoon, pieni vaiva käydä! Ja sitten (ellet kieltäydy hoidoista) siellä käydäänkin USEIN, kun jotain löytyy tai ei ole hoidettu..
[/quote]
Ei ne tulokset kyllä samana päivänä ole valmiit.
[/quote]
Laitoinkin MUISTAAKSENI, mutta todella nopeasti kuitenkin. Siitä jo vuosi aikaa, niin en nyt niin tarkkaa muista.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 11:26"]Mistään muualta ei löydy näin sairaita naisia kuin AV-palstalta. Nykypäivän harvinaiseen syöpään sairastuneita löyty alle tunnissa. Ihme juttu.
[/quote]
Kuka täällä on syövän saanut? Muuta kuin tämä yhden kirjoittajan kaveri?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 11:26"]
Mistään muualta ei löydy näin sairaita naisia kuin AV-palstalta. Nykypäivän harvinaiseen syöpään sairastuneita löyty alle tunnissa. Ihme juttu.
[/quote]
Eihän tässä kukaan ole kirjoittanut sairastaneensa syöpää? Sitä voi miettiä miksi ko. syöpä on harvinainen, kun se ennen oli yleisin keski-ikäisten naisten kuolinsyy. Oisko vaikka siksi, että niitä solumuutoksia löydetään paljon (ja hoidetaan ennenkuin niistä tulee syöpä)?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:43"]Kyllä julkiseltakin saa jos on syytä. Vaikka vuoden välein. Tai toki useamminkin jos jotain.
Terveyskeskuksen omalääkäri tekee lähetteen ja sit vaan labraan.
[/quote]
Labrassa papakoe? :o
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:43"]Kyllä julkiseltakin saa jos on syytä. Vaikka vuoden välein. Tai toki useamminkin jos jotain. Terveyskeskuksen omalääkäri tekee lähetteen ja sit vaan labraan. [/quote] Labrassa papakoe? :o
[/quote]
Kyllä papakoe otetaan labrassa, mitä ihmeellistä.
Viestin 31 kirjoittaja, missä muualla tk:ssa otetaan papakoe, kuin labrassa? Mitä tuossa herättää ihmetystä?
KERRO
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:21"]
Ei niitä julkinen tutki vaan julkinen ja yksityinen käyttävät saman laboratorion palveluja ja molemmat maksavat siitä labralle
[/quote]
Juuri näin, kuka kehtaa kirjoittaa omia mutu-juttuja. Siis musta tuntuu...