Kuinka paljon teillä puoliso osallistui raskausajan neuvolakäynneille?
Otsikossa kysymys onkin. Meillä isä on mukana aina, kun työvuorolistassa vain on vapaata. Tärkeimpiin juttuihin, kuten vaikkapa rakenneultraan (ollut jo) ja synnytysvalmennukseen (vielä edessä, miehen työvuoroista sinä ajankohtana ei ole vielä tietoa), olemme olleet valmiita tekemään järjestelyitä työvuoroihin miehen työnantajan kanssa, jos siis työnantajalle sopii, mutta ei nyt ihan jokaisen tavallisen neuvolakäynnin vuoksi haluta kuormittaa miehen työnantajaa. Varsinkin kun raskaus on edennyt hyvin, mitään huolestuttavaa ei ole ollut missään vaiheessa.
Mieheni työ ei myöskään ole sellaista, että sieltä noin vain poistuttaisiin kesken päivän, vaan vaatii aina järjestelyjä työnantajalta. Olen vain ollut aistivinani neuvolassa, että mieskin saisi mielellään osallistua enemmän. Tämä on meidän ensimmäinen lapsi, joten en tiedä, voiko asenne vaihdella eri terveydenhoitajilla? Minulle on kyllä henk.koht. ollut tärkeämpää, miten mies todellisuudessa meidän arjessa on osallistunut raskauteen tukemalla ja huolehtimalla kaikesta mahdollisesta. Emme voisi tulevan vauvan kanssa olla enää tätä paremman huolenpidon alaisena. :)
Mutta miten teillä? Osallistuiko puoliso? Miksi/miksi ei? Otettiinko neuvolassa kantaa osallistumisen määrään? Tai harmittiko itseäsi puolison osallistumisen vähyys?
Kommentit (24)
Mies on kahden raskauden aikana ollut mukana ultrissa ja valmennuksessa. Ei ole tullut neuvolakäynneille, eikä sitä neuvolassa ole ihmetelty tai kyseenalaistettu. Olisi tarvittaessa kyllä päässyt, mutta ei kumpikaan pidetty sitä tarpeellisena. Enemmän se tuntui olevan kummassakin raskaudessa sellaista äidin painon, verenpaineen jne seurantaa. Neuvolasta saadut lappuset on täytetty kotona. Lasten hoitoon on osallistunut kuitenkin äärimmäisen aktiivisesti ja vauvojen synnyttyä ollut mahdollisuuksien mukaan mukana neuvolassa. Ja nyt lasten ollessa vanhempia neuvolakäynnit meistä hoitaa se, kumman työjärjestelyihin se kulloinkin sopii paremmin.
Meillä nyt rv 22. Osallistunut ensimmäiseen neuvollaan ja ultriin. Tokaan neuvolaan ei päässyt eikä tule pääsemään seuraavaan. Perhevalmennus aikaa siirrettiin että mies pääsee sinne mukaan. Koin sen tärkeäksi itselle, että hän on niissä mukana. Neuvolassa eikä neuvolalääkäreissä käynnit miehelle ehkä tarpeellisia. Katsotaan tuleeko loppuihin neuvoloihin jos saa työt järkättyä niin..
Oli kerran mukana ultrassa (1.lapsen toinen ultra) ja kahdessa ekassa synnytyksessä. Muutoin ei missään. Minusta ihan hyvä näin.
t.kolme raskautta kolme synnytystä
Mun mies on ollut tähän mennessä kaikilla neuvolakäynneillä mukana, ollaan varattu ajat aina niin, että hänkin pääsee tulemaan. Rakenneultran missasi työkiireiden takia, joka kieltämättä harmitti ihan hemmetisti. Mun mielestä on ollut tosi kiva, että mies on ollut mukana, onhan tää meidän molempien juttu ja molempien esikoislapsi.