Kuinka paljon teillä puoliso osallistui raskausajan neuvolakäynneille?
Otsikossa kysymys onkin. Meillä isä on mukana aina, kun työvuorolistassa vain on vapaata. Tärkeimpiin juttuihin, kuten vaikkapa rakenneultraan (ollut jo) ja synnytysvalmennukseen (vielä edessä, miehen työvuoroista sinä ajankohtana ei ole vielä tietoa), olemme olleet valmiita tekemään järjestelyitä työvuoroihin miehen työnantajan kanssa, jos siis työnantajalle sopii, mutta ei nyt ihan jokaisen tavallisen neuvolakäynnin vuoksi haluta kuormittaa miehen työnantajaa. Varsinkin kun raskaus on edennyt hyvin, mitään huolestuttavaa ei ole ollut missään vaiheessa.
Mieheni työ ei myöskään ole sellaista, että sieltä noin vain poistuttaisiin kesken päivän, vaan vaatii aina järjestelyjä työnantajalta. Olen vain ollut aistivinani neuvolassa, että mieskin saisi mielellään osallistua enemmän. Tämä on meidän ensimmäinen lapsi, joten en tiedä, voiko asenne vaihdella eri terveydenhoitajilla? Minulle on kyllä henk.koht. ollut tärkeämpää, miten mies todellisuudessa meidän arjessa on osallistunut raskauteen tukemalla ja huolehtimalla kaikesta mahdollisesta. Emme voisi tulevan vauvan kanssa olla enää tätä paremman huolenpidon alaisena. :)
Mutta miten teillä? Osallistuiko puoliso? Miksi/miksi ei? Otettiinko neuvolassa kantaa osallistumisen määrään? Tai harmittiko itseäsi puolison osallistumisen vähyys?
Kommentit (24)
Itsellä nyt viikko laskettuun aikaan ja mies ollut joka kerralla mukana, paitsi neuvolalääkärikäynneillä :) Mutta saapuikin intistä niillä tienoilla, kun raskaus oli alussa ja sen jälkeen ollut vaihtelevasti töissä, eli ei ole ollut syytä miksei mukaan tulisi. Joillain ystävillä taas miehet tulleet vain ultriin ja synnytysvalmennukseen, ja tietysti siihen itse synnytykseen. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee, ei sitä miehen kiinnostusta raskauteen ja lapseen nyt voi noilla tavoilla mitata. :)
Meillä ainakin neuvolassa ollaan tietysti tyytyväisiä, että mies mukana ja minäkin tykkään. Mies on ollut koko ajan hyvin perillä raskauden kulusta, samoin tulevan synnytyksen fysiologinen kulku, eri kivunlievitysmahdollisuudet ym. on sillä hyvin tiedossa. Osallistui jopa imetysneuvontaan mielellään ja on varmasti siinäkin tukena minkä pystyy :D
Rv 39+3
Kiitos vastauksesta kakkonen! :) Kysyttiinkö neuvolassa mitään isän poissaolosta?
Niin, siitä piti myöskin kysyä, että itse aion mennä perhe- ja synnytysvalmennuksiin, mutta miehen mahdollisuudesta osallistua ei ole vielä varmaa tietoa... Jännittää vähän sekin, että mitäs siihen sanotaan, jos mies ei pääsekään. Osaan kyllä toki selvittää miehelle, mitä siellä kerrotaan tai opetetaan. :D Ja mies on kiinnostunut kyllä asioista, vaikkei työn vuoksi pääsisikään paikalle.
Mulla rv29 ja mies ollut ainakin tähän asti mukana kaikilla neuvolakäynneillä, ultrissa ja perhevalmennuksessa. Liukuva työaika niin on ollut helppo päästä mukaan.
Ultrissa on aina ollut mukana ja ekaa odottaessa sillä ekalla käynnillä. Muuten ei olla nähty tarpeelliseksi että kaksi työssäkäyvää järjestää vapaata neuvolassa käydäkseen, riittää että yksi joutuu sumplimaan.
Vaimo tais muistaakseni olla joka kerta mukana.
Meillä mies oli mukana eka neuvolakäynnillä ja ultrissa. Ja myös perhevalmennuksessa käytiin yhdessä. Muuten kävin itsekseni ja se toimi meillä. Lapsen neuvolakäynneillä on ollut aina mukana, miehellä on joustavat työajat, joten on aina pääsyt mukaan.
Kolmosella on kyllä ollut hyvä tilanne. :) ap
Neuvolassa ei käynyt kertaakaan, paitsi pojan synnyttyä kun oli isyyslomalla. Ultrassa kävi kerran, rakenneultraan päässyt. Työt esti, pomolle kyllä aina sanoi, että olis nyt sitä ja sitä. Pomo sanoi vaan aina että mee vain jos siltä tuntuu, mut täällä on kyllä aika kiire... Päätettiin ettei ne ultrat ja neuvolat ole niin ihmeellisiä että sinne pitäisi päästä. Kun Synnytykseni käynnistettiin perjantaipäivänä, mies sanoi pomolle torstaina ettei tule perjantaina töihin, vaimo synnyttää.
Mun mies kävi esikoista odottaessa kerran (lomalla) kun neuvolassa siihen kehotettiin. Ihan hassua ja tarpeetonta. Onneksi aikuisena ihmisinä päätimme yhdessä että se riittää.
Toisen ja kolmannen lapsen kohdalla en ottanut miestä synnytykseenkään vaan jätin hoitamaan lapsia. Lasten hoitoon mies on osallistunut todella paljon.
Mies ollut vain ultrissa mukana. Ja ekassa raskaudessa synnytys valmennuksessa. En näe mitään järjeä miks tarvitsisi tulla sinne mukaan. Luulen että oot nyt aistinu väärin ja aistimukset perustuu johonkin sun omaan ajatteluun. En tiiä mut siis tuli mieleen. Lisäks oon parissa eri kaupungissa ollu raskaana ja yleisempää ainakin ollut näissä paikoissa et mies ei oo joka käynnillä. Toki saa tulla jos haluaa.
Ekaa lasta odottaessa tuli mukaan ekaan ultraan. Muita lapsia odottaessa ei mihinkään. Neuvolaan ei tullut koskaan mukaan.
Jokaisessa ultrassa on ollut, kaikille nla-käynneille ei ole päässyt (tykkään ottaa käynnit mahdollisimman aamuun, itse tein iltatöitä ja mies pelkkää aamuvuoroa), perhevalmennukseen osallistui aika innoissaan. Laskettuun aikaan nyt viikko, mies taitaa olla paremmin valmistautunut ja asioista tietoinen kuin minä.
Meillä kyllä noi ultrat on ollu sellanen juttu, mistä mies ei olis jääny pois millään hinnalla. Siis näin jälkikäteen ajateltuna. Musta se on siinä alussa varsinkin tosi konkretisoiva tapahtuma nähdä se lapsi siellä mahassa, kun vielä ei äidilläkään sitä raskausmahaa ole, ei tunnu liikkeet jne. :) Tietysti neuvolakäynneilläkin myös isä saa paljon tietoa, mutta ei ne nyt todellakaan niin must ole, että joka kerta olisi väen vängällä oltava mukana, jos muuten on kiinnostunut. Useesti olen vaan huomannut, että äidit ei välttämättä tajua kertoa isälle kaikkia juttuja raskaudesta ja synnytyksestä, kun isät ei osaa kysyä.
T:3
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 09:53"]
Otsikossa kysymys onkin. Meillä isä on mukana aina, kun työvuorolistassa vain on vapaata. Tärkeimpiin juttuihin, kuten vaikkapa rakenneultraan (ollut jo) ja synnytysvalmennukseen (vielä edessä, miehen työvuoroista sinä ajankohtana ei ole vielä tietoa), olemme olleet valmiita tekemään järjestelyitä työvuoroihin miehen työnantajan kanssa, jos siis työnantajalle sopii, mutta ei nyt ihan jokaisen tavallisen neuvolakäynnin vuoksi haluta kuormittaa miehen työnantajaa. Varsinkin kun raskaus on edennyt hyvin, mitään huolestuttavaa ei ole ollut missään vaiheessa.
Mieheni työ ei myöskään ole sellaista, että sieltä noin vain poistuttaisiin kesken päivän, vaan vaatii aina järjestelyjä työnantajalta. Olen vain ollut aistivinani neuvolassa, että mieskin saisi mielellään osallistua enemmän. Tämä on meidän ensimmäinen lapsi, joten en tiedä, voiko asenne vaihdella eri terveydenhoitajilla? Minulle on kyllä henk.koht. ollut tärkeämpää, miten mies todellisuudessa meidän arjessa on osallistunut raskauteen tukemalla ja huolehtimalla kaikesta mahdollisesta. Emme voisi tulevan vauvan kanssa olla enää tätä paremman huolenpidon alaisena. :)
Mutta miten teillä? Osallistuiko puoliso? Miksi/miksi ei? Otettiinko neuvolassa kantaa osallistumisen määrään? Tai harmittiko itseäsi puolison osallistumisen vähyys?
[/quote] ei kertaakaan, oli työssä ja en olisi tarvinnutkaan ja siirryin pian naistenklinikan asiakkaaksi
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:10"]
Mies ollut vain ultrissa mukana. Ja ekassa raskaudessa synnytys valmennuksessa. En näe mitään järjeä miks tarvitsisi tulla sinne mukaan. Luulen että oot nyt aistinu väärin ja aistimukset perustuu johonkin sun omaan ajatteluun. En tiiä mut siis tuli mieleen. Lisäks oon parissa eri kaupungissa ollu raskaana ja yleisempää ainakin ollut näissä paikoissa et mies ei oo joka käynnillä. Toki saa tulla jos haluaa.
[/quote]
Niin, ehkä olen vain aistinut väärin, kun tämän ketjun perusteellakin tuntuu, että mies on osallistunut ihan keskiverrosti. Ja kun ei kukaan vastanneista ole ilmeisesti kokenut, että neuvolasta olisi otettu kantaa, vaikkei mies läheskään joka käynnille pääsekään?
Seuraavaan neuvolaan mies pääsee mukaan, ja kivaahan se on vaihteeksi käydä yhdessä. :) Vähiinhän nämä äitiysneuvolakäynnit jo käykin, kun viikkoja on sen verran.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 10:03"]
Kiitos vastauksesta kakkonen! :) Kysyttiinkö neuvolassa mitään isän poissaolosta?
Niin, siitä piti myöskin kysyä, että itse aion mennä perhe- ja synnytysvalmennuksiin, mutta miehen mahdollisuudesta osallistua ei ole vielä varmaa tietoa... Jännittää vähän sekin, että mitäs siihen sanotaan, jos mies ei pääsekään. Osaan kyllä toki selvittää miehelle, mitä siellä kerrotaan tai opetetaan. :D Ja mies on kiinnostunut kyllä asioista, vaikkei työn vuoksi pääsisikään paikalle.
[/quote]Ei koskaan missään mitään kysytty, olihan hän ekalla kerralla mukana täyttämässä kaavakkeita. Tokaa ja kolmatta odottaessa otin ajat aina aamupäivälle kun se oli lasten takia paras aika ja koska mies oli toisella puolella kaupunkia töissä, ei sinne ollut järkeä lähteä. Eikä neuvolassa muutenkaan mitään järin tärkeää ole miehille. Pissanäyte, verenpaine, sf-mitta, syke ja höpinöitä - ne pystyin kertomaan kotonakin. :) t. 2
Osallistuin luonnollisesti kaikkeen.
Esikoista odottaessani mies pääsi muistaakseni kahdelle neuvolakäynnille ja toiseen ultraan - synnytysvalmennuksesta TH muisti kertoa vähän viime tipassa, ja ajankohta oli miehelle jokseenkin mahdoton. En kokenut, että olisin häntä tarvinnut paikalle yhtään sen useammin; kyllä häntä raskaus ja vauva kiinnostivat, ja synnytyksessä oli kullanarvoinen tuki ilman niitä neuvolakäyntejäkin.
Toisessa raskaudessa suunnilleen sama tilanne; tällä kertaa olin vähän aistivinani että TH epäili, ettei miestä kiinnostaisi... No, väärässä oli - hän mm. hoitaa meillä suurimman osan lasten neuvolakäynneistä :)
Vain yksi raskaus takana. Miehellä on työ josta saa helposti järjestettyä neuvolakäynnin verran vapaata niin oli useimmiten mukana. Tuli myös perhevalmennuksiin mukaan. Niissä oli kyllä melkein kaikilla mies mukana paitsi yhdellä teinillä. Sen poikkis oli sanonut ettei varmana lähe mukaan mihinkään akkojen valituskerhoon (aiheena vauvan hoito ja kehitys).
Ekassa raskaudessa tuli mukaan ensimmäiselle neuvolakäynnille, tokassa ja kolmannessa ei millekään. Ultriin tuli mukaan kyllä. Synnytysvalmennuksissa emme ole olleet. Näin oli ihan hyvä, en olisi kaivannutkaan miestä sinne. :)