Ikealla, Prismalla, Hesellä.. EI, EI, EI!
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:11"]Se on ihan eri asia onko prismalla vai Prismassa. Prismassa tarkoittaa sisällä kaupassa, prismalla taas sen ulkopuolella. Täälläpäin teinit hengaa keskustorin mäkillä, eli siinä mäkin nurkalla ulkopuolella, eivät mäkissä sisällä
[/quote]
Olin tulossa sanomaan aivan samaa. Kielipoliisi voi miettiä missä asiayhteydessä nuo sanotaan.
Ihan vain ap:n kiusaksi puhun tästä lähin lla-päätteellä. Menkää kielikellon sivuille itkemään kieliopista.
Hesessä menee nykyään hyvin.
Hesellä menee nykyään hyvin.
.
Prismassa on pakko olla jokin bisnessalaisuus.
Prismalla on pakko olla jokin bisnessalaisuus.
.
En käytä suuraakkosia korotustarkoituksessa.
Hesellä se on, ei Hesessä. Hesessä voisi ehkä ehkä ehkä sanoa jos puhuu ketjusta, "hesessä on tarjouksessa juustohampurilainen". T. turkulainen
Jos ostan hampurilaiseni Hesburgerin luukulta, käyn Hesellä, en Hesessä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:17"]Hesessä menee nykyään hyvin.
Hesellä menee nykyään hyvin.
.
Prismassa on pakko olla jokin bisnessalaisuus.
Prismalla on pakko olla jokin bisnessalaisuus.
.
En käytä suuraakkosia korotustarkoituksessa.
[/quote]
Mutta IKEA on IKEA.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:17"]Hesessä menee nykyään hyvin. Hesellä menee nykyään hyvin. . Prismassa on pakko olla jokin bisnessalaisuus. Prismalla on pakko olla jokin bisnessalaisuus. . En käytä suuraakkosia korotustarkoituksessa. [/quote] Mutta IKEA on IKEA.
[/quote]
Joo, logossa mutta ei oikeinkirjoitettuna.
Paikkakunta Rusko esimerkiksi: Vakiintunut tapa on sanoa "asun Ruskolla". Samoin: Mökkimme on Paraisilla.
Kotus:
"Omilla verkkosivuillaan yritys puhuu muun muassa IKEA-tavarataloista ja IKEA-kuvastosta. Yritykselle on annettu emoyhtiöstä Ruotsista ohje, jonka mukaan Ikea-nimeä ei saa taivuttaa. Yritys käyttääkin Suomessa muotoa, jossa taipumattomaan nimeen liitetään yhdysmerkki: IKEA-tavaratalo. Tällöin Ikea säilyy perusmuodossa, mutta kokonaisuus ei silti ole suomen kielen vastainen. Kielenkäyttäjillä on toki lupa taivuttaa Ikean : Ikeaa : Ikeassa."
Ikea on siis ihan niin kuin mikä tahansa nimi, sillä ei ole merkitystä oikeakielisyyden kanssa mitä muotoa firma itse käyttää.
No onhan se nyt ihan eri asia onko kakalla vai kakassa...
Minä käyn Ikeassa ja Prismassa, ja toisinaan myös Hesellä.
Ap ei kyllä taida olla mikään äikän ope.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:42"]
No onhan se nyt ihan eri asia onko kakalla vai kakassa...
[/quote]
Ei se nyt noin yksinkertaista ole, vrt. Kempeleessä/Tampereella.
Monet maalaiset taitaa puhua juurikin "kävin ikealla /cittarilla " tms. kun käyvät ostoksilla siellä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:29"]
Paikkakunta Rusko esimerkiksi: Vakiintunut tapa on sanoa "asun Ruskolla". Samoin: Mökkimme on Paraisilla.
[/quote] Mutta Mynämäellä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:32"]
[/quote] Siis Mynämäessä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:32"]
[/quote] Siis Mynämäessä.
[/quote]
Mynämäestä kuulee käytettävän molempia. Samoin esim. Virolahdesta.
Mä käyn prismas,ikeas ja heses.Mä oon ikeas,prismas,hesel.Olen turkulainen.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:32"] [quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:29"] Paikkakunta Rusko esimerkiksi: Vakiintunut tapa on sanoa "asun Ruskolla". Samoin: Mökkimme on Paraisilla. [/quote] Mutta Mynämäellä. [/quote] Siis Mynämäessä. [/quote] Mynämäestä kuulee käytettävän molempia. Samoin esim. Virolahdesta.
[/quote]
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=461
löytyy molemmat Kotuksen listastakin
Rovaniemellä, Ranualla, Simossa, Posiolla, Kuusamossa, Oulussa, Ivalossa, Kittilässä, Muoniossa, Tampereella, Nokialla, Jyväskylässä, Helsingissä, Paraisilla, Korppoossa.
Näin ihmeellisesti taipuu kielemme.
Se on ihan eri asia onko prismalla vai Prismassa. Prismassa tarkoittaa sisällä kaupassa, prismalla taas sen ulkopuolella. Täälläpäin teinit hengaa keskustorin mäkillä, eli siinä mäkin nurkalla ulkopuolella, eivät mäkissä sisällä