Kokemuksia työkokeilusta
Millaisia kokemuksia teillä on työkokeilusta? Tuntuiko teistä että olette ns. toisen luokan työntekijöitä? Miten teitä kohdeltiin? Mä oon koulussa työkokeilussa ja en saa viettää aikaa opettajanhuoneessa välituntisin, vaan mulle on määrätty oma soppi, jossa sitten hengaan yksikseni tauoilla. Ironista kyllä, tunnen itseni nyt enemmän kuin työttömänä kotona ollessani.
Kommentit (25)
Aiheena ammatinvaihtajan työkokeilu: Mulle tarjottiin mahdollisuutta työkokeiluun uudella alalla, alalla jonne tahtoisin päästä. Vaikutti innostavalta, mutta alkoi mietityttää, kun kokeilu ei olekaan 1-3 kk kuten alunperin puhuttiin vaan mahdollinen työnantaja, pienyritys, haluaisi maksimiajan eli puoli vuotta. Siis 6 kk käytännössä ilmaista työtä yritykselle, jossa on kolme ihmistä ja paljon tekemätöntä työtä. Lomaa puolelta vuodelta ei kerry, eikä eläkettä. Liittoni (työttömyyskassa) maksaisi mulle tältä ajalta ansiosidonnaista.
Jotenkin homma alkaa tuntua siltä, että yritys on vedättämässä mua. 1-3 kk työkokeilu olisi ollut ihan jees. Olisi ollut mahdollista katsoa puolin ja toisin, onko musta alalle ja sovinko juuri heidän yritykseensä. Koulutukseni ei aivan täsmälleen vastaa sitä, mitä yritys tekee, mutta läheltä liippaa. Mulla on myös pitkä työelämäkokemus ja hyvät paperit. Pelkään, että palkatonta harjoittelua tulee olemaan toi 6 kk, minkä jälkeen yritys ilmoittaa: Muuten hyvä, mutta ei meillä ole varaa palkata sinua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tämä juttu on, että työkokeilija/työharjoittelija ei saa edes tulla samaan kahvihuoneeseen muiden työntekijöiden kanssa, tai ei saa laittaa eväitään henkilökunnan jääkaappiin?
Koska opettajanhuoneessa käsitellään salassapidettäviä asioita. Oletko allekirjoittanut vaitiolovelvollisuuden?
Minulle tarjottiin työkkärin kautta työkokeilua yhteen metallifirmaan. Aluksi kerrottiin että kokeilu kestää 1kk ja sen jälkeen olisi vakkaripaikka firmassa tiedossa. Otin sen paikan vastaan työn takia. Tein ihan 8,5h per päivä (klo 7-15.30) joka arkipäivä vaikka 4-5h olisi myös kelvannut. Ensimmäinen pettymys oli se että sain aloittaa ekan päivän siivoilemalla vaikka oletin ja olisin halunnut tehdä metallitöitä. Ei tälläistä siivoustyötä ihan päivittäin tullut mutta jokin 2-3 päivää viikossa kulutin aikani siivoamiseen ja muut päivät sain tehdä oman alan töitä. Toinen ja viimeinen pettymys oli se että noin viikkoa ennen kokeilun päättymistä minulle ilmoitettiin että töitä ei ole eli kokeilun jälkeen ei ole asiaa enää firmaan. Olin sen verran vihainen ett 3 viimeistä päivää olin Oma ilmoitus -käytännöllä poissa sieltä. Eli kovin pettymys oli se että luvattiin työpaikka kokeilun päätyttyä mutta ei tullukaa. En tiiä pitikö paikkansa vai halusiko firma vaan käyttää ilmaista työvoimaa. Työkaverit ja osa pomoista oli muuten ihan mukavia eikä hommat ollu fyysisesti raskaita, siinä siis pari positiivista asiaa. Muuten päätin ett en mene enää työkokeiluun, ainakaan kyseileseen firmaan!
Onko ketään muu ollu samanlaisessa tilanteessa?
Pienenä yrittäjänä sanoisin, että siivoaminen on jotakin mitä joutuu aina tekemään, joten siitä on hyvä aloittaa mutta ennen kaikkea, ei aina löydy aikaa näyttää ja opettaa ja seurata uutta henkilöä.
Se on oikeasti todella kallista opettaa toista ja korjata virheitä.
Harva ehkä jaksaa muistaa kuinka virheissä on lumipalloeffekti... Yht'äkkiä tulee vaikkapa "vain" 50 palautusta, jokaista pitää käsitellä, maksaa korvaukset, lähetykset edes-taikaisin jne.
Monista virheistä jätän kertomatta, koska koen että se latistaa motivaatiota, varsinkin alussa kun niitä tulee paljon putkeen. Toisaalta jos niistä ei kerro, niistä ei opi ja ne vain toistuvat.
Meilläkin olisi työpaikka auki työkokeilun jälkeen mutta vaikka työkokeilijan työpanos vastaa ainoastaan pari-kolme tuntia muiden työntekijöiden työpanosta, eivät he jaksa. Eivät ainakaan ne pari kolme jotka meillä ovat olleet ja kyseessä terveitä nuoria henkilöitä.
Pöly aiheuttaakin nuhaa mistä jäädään kotiin tai sitten tullaan töihin seurustelemaan (ehkä liian yksinäistä kotona...) ja näin "siepataan" muiden tekijöiden aikaa ja keskittymistä.
En tiedä, olen saanut sen vaikutelman että jos on ollut liian pitkään pois töistä, on ehkä unohtunut kuinka normaalia on ollut alussa väsynyt, koska kaikki on uutta ja sopeutuminen on jonkinverran henkisesti raskasta mutta olennaista ja se on ohimenevää. Työrutiinit ja toistuvuus eivät myöskään vastaa mielikuvia tai elokuvia?
Sitten mietin sitä että meilläkin töissä eläkeikäinen henkilö, joka on ehdottomasti reippain ja aina hyvällä tuulella, eikä valita, valmis oppimaan uutta.
Toisinaan, en voi ymmärtää miten joku työnantaja valehtelee avoimesta työpaikasta... se on aivan törkeätä ja typerää sillä se luo työilmapiirin mistä puuttuu kunnioitus ja luotettavuus molemmin puolin.
Täällä näyttää monella olevan se käsitys, että työkokeilu liittyy vain työttömiin. Väärin. Työkokeiluun tullaan myös pitkältä sairauslomalta, kun työkyky ei vielä kokonaan ole palannut, mutta lääkäri arvioi että kevennetty työnteko edesauttaa kuntoutumista. Kokeilussa voidaan selvittää myös sitä, onnistuuko jokin muu kuin aikaisempi työ. Työkokeilijoita on hyvin monenlaisia.