Miten tulkitsette vastauksen "ai"
Jos teiltä kysytään jotain ja vastaatte kysymykseen ja vastaukseenne kommentoidaan "ai", niin miten tulkitsette vastauksen. Mitä ajattelee henkilö, joka vastaa teille " ai"
Kommentit (22)
No yleensä siihen kyllä sanotaan jotain perään, kuten "ai, minä luulin..." tai "ai, en tiennytkään..." kuulija on ollut jollain tavalla väärässä käsityksessä.
Vierailija kirjoitti:
No yleensä siihen kyllä sanotaan jotain perään, kuten "ai, minä luulin..." tai "ai, en tiennytkään..." kuulija on ollut jollain tavalla väärässä käsityksessä.
Vastauksena tuli ainoastaan tuo "ai"
Se riippuu ihan sanojasta itsestään. Toiset sanoo siksi kun ei kiinnosta, toiset siksi kun ihan oikeasti yllättyvät ja toiset siksi kun ei tienneet. Joku sanoo sen ihan vittuillakseen, koska tietää jotain mitä sinä et tiedä ja odottaa mitä tuot lisää kyseiseen soppaan, eli jättää avoimeksi.
Minä käytän kun en keksi muuta, enkä viitsi toistaa jaata.
"Ai" vastauksena kuitta saadun informaation, mutta ei (tarkoituksella) kerro, vakuuttuuko saaja saamastaan tiedosta, uskooko hän siihen. Lisäksi se antaa ymmärtää, että vastaaja ei välttämättä sitoudu sen luomiin odotuksiin:
- "sovittiin kokouksessa Pirjon kanssa, että sinä Sari teet tämän homman ensi viikoksi."
-"Ai."
Yllä "ai" tarkoittaa käytännössä, että "en nyt jaksa alkaa teille siitä jauhamaan, mutta ootte ennenkin työntäneet hommianne mulle vaikka teillä ei ole siihen mitään oikeutta. Teen jos kerkiän ja jollen tuskin ooon ainoa jota pomo tästä tulee syyttämään".
Ei halua sanoa olevansa samaa mieltä tai tienneensä asiasta. Eli irrottautuu vastauksestasi.
Se voi tarkoittaa myös niinkö. Tai noinko.
AI ihan tosi. Oliiko vielä jotain muutakin sydämellä.
Ei ollut tarpeeksi kontekstia. Ei voi vastata.
Mä näen asian niin, että kyseinen "ai" kommentoija ei pidä vastauksestasi, eli ei halua suoraa sitä sulle sanoa, mutta ei myöskään halua osoittaa, että asian on täysin ok. Eli tiivistettynä: neutraali vastaus tarkoituksella.
No se on vähän semmoinen epämääräinen, ei myöntävä eikä kieltävä vastaus. Juurikin niin, ettei sanoja ole täysin samaa mieltä kanssasi, on ehkä yllättynyt tai kysyvä (sen kuulee äänensävystä), voi olla ettei ole oikein tyytyväinen, mutta ei halua kuitenkaan suoraan kieltää tai sanoa vastaan. Tai ehkä tarvitsee aikaa miettiä asiaa ja sanoo noin ns voittaakseen aikaa. Ei siis positiivinen, mutta ei suoraan negatiivinenkaan vastaus.
Riippuu tilanteesta. Jos aihe on positiivinen ja vastaus on ai niin yleensä ai sanan käyttäjä on negatiivisesti yllättynyt.
Tyyppi ei kuunnellut, eikä siksi oikein osaa sanoa mitään järkevää. Tai ei muuten vaan osaa/halua sanoa asiasta sen enempää (ainakaan juuri silloin).
"Niinkö?"