Etelä-Euroopassa kuten vaikkapa Italiassa kunnanlääkäri tulee monesti kotivierailulle kun Suomessa mietitään siirtymistä yhä enemmän videovastaanottoihin
Perusteluina mainitaan mm. kiristyvä talous, pula keskeisistä ammattilaisista ja pandemian kasvattama massiivinen hoitovelka.
Mitä mieltä tällaisesta kehityksestä? Onko valtion rahat loppu vai mistä on kyse?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montakohan potilasta se terveyskeskuksen ainoa lääkäri ehti päivän aikana hoitamaan, jos lääkäri menee potilaan luokse eikä päinvastoin?
10-15 tiukalla aikataululla. Entä moniko lääkäri haluaa tehdä tuollaista kotihoitotyylistä työtä? Siirtyillä pakkasessa paikasta toiseen, etsiä parkkipaikkaa, raahata hoitolaukkua mukana...
Riippuu toki vaivasta, mutta kyllä mä potilaana mieluummin olen etävastaanotolla kuin kutsuisin lääkärin käymään.
Samaa mieltä. Toki jos on esim. liikuntarajoitteinen, niin kotikäynnit ovat perusteltuja ja niistä olisi oikeasti jotain hyötyä. Mutta varmaan aika harva meistä oikeasti edes haluaisi tuntematonta ihmistä kotiin, minulle ainakin tulisi vain epämukava olo ja haluaisin olla varma, että on sitten tarpeeksi siistiä jne. Ja lääkärillekin todella paljon turhaa työtä. Paljon mieluummin menen itse vastaanotolle tai joissain tapauksissa voisin aivan hyvin hoitaa asian myös etänä.
Tuollaisessa etäsysteemissä jää keuhkokuumeet ja muut vastaavat toteamatta. EI jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos iskee joku hyppykuppa, lähetän k¤rvästä kuvan ja kysyn mikä tätä vaivaa.
Dickpickien lähettäminen ei ole soveliasta
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa etäsysteemissä jää keuhkokuumeet ja muut vastaavat toteamatta. EI jatkoon.
Etätapaaminen sopii toisiin tapauksiin ja toisiin ei. Omista lääkärikäynneistä tuolla olisi muutaman keikan hoitanut helpommin.
No aivan turhaa on jo kun oksutaudin takia raahautua lääkäriin saamaan saikkulappu ja matkalla tartuttaa muita, kun saman voi hoitaa digivastaanotollakin. Esim. gynelle ja hammaslääkärille haluan kyllä vastaanotolle paikan päälle.
Italiassa on perhelääkäri, joka hoitaa ilmaiseksi koko perheen. Myös lääkkeet ovat lähes kaikki ilmaisia.
Kun perhelääkäri jää esim eläkkeelle, hänen luokseen mennään käymään ja tuodaan kukkia tai makeisia tms. Kyseessä voi olla koko elämän kestänyt potilas-lääkäri -suhde.
Naurattaisi jos ei itkettäisi, kun täällä tilannetta hallitus kurjistaa ja samaan aikaan lähettää etelään kuusi miljardia euroa!
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on perhelääkäri, joka hoitaa ilmaiseksi koko perheen. Myös lääkkeet ovat lähes kaikki ilmaisia.
Kun perhelääkäri jää esim eläkkeelle, hänen luokseen mennään käymään ja tuodaan kukkia tai makeisia tms. Kyseessä voi olla koko elämän kestänyt potilas-lääkäri -suhde.
Naurattaisi jos ei itkettäisi, kun täällä tilannetta hallitus kurjistaa ja samaan aikaan lähettää etelään kuusi miljardia euroa!
Lääkkeet tosiaan halpoja ja aina saa lähetteen erikoislääkärälle.
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa maissa on mahdollista saada ainakin joku hoitohenkilökunnan edustaja kotikäynnille. Me vaan ollaan Suomessa totuttu kaikessa itsepalveluun tai olemattomaan palveluun.
Juuri näin. Esim. ihan jossain Saksassakin on joka kirkonkylässä useampi pankkikonttori, jotka palvelevat asiakkaitaan, sinne vain menet sisään. Suomessa toimii propaganda, jonka mukaan on jotenkin coolia, ettei ole palveluja ja kaikki mikä on jotenkin digi, on kova juttu, vaikkei toimisikaan. Toki minustakin on hienoa, että on asioita, jotka voi HALUTESSAAN hoitaa netissä, mutta Suomessa ajetaan kaikkia väkipakolla siihen ja jos ei halua, se johtuu mukamas vain siitä, ettei osaa. Odotanpa sitä, että yritykset ym. ymmärtävät millainen valtti palvelu voi kilpailussa olla. Olin ihan järkyttynyt, kun täällä avasi eläinlääkäri, joka tekee myös kotikäyntejä. Minulla on kissa, joka menee täysin hysteeriseksi kantokopassa (on löytökissa, kai loukutettu kiinni) ja kun ikää alkaa olla, ehdottomasti soitan tällaisen eläinlääkärin kotikäynnille, kun on asiaa. Siinähän nuolevat näppejään nämä nykyaikaiset eläinlääkärit, jotka ei tod. vaivaudu kotikäynnille, kun se on niin vanhanaikaista.
Vierailija kirjoitti:
Loppuiko tuo koronan alkuaikoina, vai nää lääkäritkö sitä koronaa talosta toiseen veivät ?
Sukulaiset itseasiassa asuivatkin vielä tuolloin Italiassa, pitääpä heidänkin kanssaan jutella . Aina ovat kyllä juuri tuota Italian omalääkärisysteemiä hehkuttaneet.
Italialaisista lehdistä luin noita lääkäreiden kertomuksia. Eräskin bergamolainen lääkäri tilitti (corrieressa muistaakseni), että oli ihan mahdotonta ehtiä potilaiden luokse ja odotusajat venyivät pariinkin päivään. Siinä ajassa jo jokunen potilas ehti kuolla.
Asun Italiassa. Omalääkärillä on sekä vastaanotto että kotikäyntejä. Täällä on myös ospedale di comunità, eli sairaala jatkohoitoa tarvitseville (ei akuutti potilaille) jossa omalääkäri käy tarvittaessa (normaalisti siellä on vain sairaanhoitajat)
Sitten on myös päivystävä lääkäri. Jos soittaa hätänumeroon niin he, oireiden perusteella, lähettävät joko ambulanssin tai päivystävän lääkärin kotikäynnille.
Kun koronaa oli paljon lääkärit vähensivät kotikäyntejä ja päivystävät kävivät suojavarusteet päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa maissa on mahdollista saada ainakin joku hoitohenkilökunnan edustaja kotikäynnille. Me vaan ollaan Suomessa totuttu kaikessa itsepalveluun tai olemattomaan palveluun.
Juuri näin. Esim. ihan jossain Saksassakin on joka kirkonkylässä useampi pankkikonttori, jotka palvelevat asiakkaitaan, sinne vain menet sisään. Suomessa toimii propaganda, jonka mukaan on jotenkin coolia, ettei ole palveluja ja kaikki mikä on jotenkin digi, on kova juttu, vaikkei toimisikaan. Toki minustakin on hienoa, että on asioita, jotka voi HALUTESSAAN hoitaa netissä, mutta Suomessa ajetaan kaikkia väkipakolla siihen ja jos ei halua, se johtuu mukamas vain siitä, ettei osaa. Odotanpa sitä, että yritykset ym. ymmärtävät millainen valtti palvelu voi kilpailussa olla. Olin ihan järkyttynyt, kun täällä avasi eläinlääkäri, joka tekee myös kotikäyntejä. Minulla on kissa, joka menee täysin hysteeriseksi kantokopassa (on löytökissa, kai loukutettu kiinni) ja kun ikää alkaa olla, ehdottomasti soitan tällaisen eläinlääkärin kotikäynnille, kun on asiaa. Siinähän nuolevat näppejään nämä nykyaikaiset eläinlääkärit, jotka ei tod. vaivaudu kotikäynnille, kun se on niin vanhanaikaista.
Toisaalta sitten Suomen yhteiskunta pärjäsi tietyissä asioissa suhteellisen hyvin koronan keskellä juuri digitalisaation takia. Saksassa yhteiskunnan digitalisaatio on vielä yllättävän alussa, ja esim. etäopetusta heillä ei tainnut olla ensimmäisen koronakevään aikana ollenkaan, vaikka koulut suljettiin. Asioilla on aina kaksi puolta.
On hienoa, että eläinlääkärisi tekee kotikäyntejä! Tällaiset erilaiset palvelut palvelevat eri ihmisiä, ja on hyvä että vaihtoehtoja on. Ei silti tarvitse teeskennellä, että kotikäynnit olisi mikään kaikkia ihmisiä palveleva tai yleisesti paras tapa hoitaa terveydenhuoltoa. Kyllähän meillä Suomessakin on olemassa kotisairaanhoitoa sitä tarvitseville. Varmasti on myös paljon tilanteita, joissa etävastaanotto on aivan riittävä ja lisäksi kustannustehokas tapa järjestää hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Asun Italiassa. Omalääkärillä on sekä vastaanotto että kotikäyntejä. Täällä on myös ospedale di comunità, eli sairaala jatkohoitoa tarvitseville (ei akuutti potilaille) jossa omalääkäri käy tarvittaessa (normaalisti siellä on vain sairaanhoitajat)
Sitten on myös päivystävä lääkäri. Jos soittaa hätänumeroon niin he, oireiden perusteella, lähettävät joko ambulanssin tai päivystävän lääkärin kotikäynnille.
Kun koronaa oli paljon lääkärit vähensivät kotikäyntejä ja päivystävät kävivät suojavarusteet päällä.
Tuntuu kyllä hassulta ajatella, että tuo todella olisi se pääasiallinen tapa hoitaa terveydenhuolto. En mä ainakaan haluaisi ketään lääkäriä kotiini, en halua muitakaan tuntemattomia ihmisiä. Tuntuu myös todella tehottomalta, että ne lääkärit kiertää ympäriinsä - kuinkakohan monta työtuntia ylimääräistä menee vuodessa tuohon paikasta toiseen liikkumiseen. Monia asioita muuttaisin meidän terveydenhoitojärjestelmässä jos voisin, mutta en kyllä todellakaan tekisi siitä sellaista, että lääkärit kiertelee pitkin kyliä jokaisen apua tarvitsevan luona.
Mä olen hoidattanut krooniset sairauteni jo muutaman vuoden ajan etävastaanottoina. Siis jo ennen pandemiaa. Mun pitää käydä tietyin välein verikokeissa ja sen jälkeen keskustelen lääkärin kanssa jatkosta. Ihan älytöntä mun olisi lähteä lääkärikeskukseen tai - kuten Italiassa - lääkärin tulla meille, kun sama asia hoituu etävastaanotollakin.