Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huuliherpes ja uusi suhde; miten olette toimineet?

Vierailija
13.02.2015 |

Eli itselläni tuo maanvaiva oireilee aina silloin tällöin... Te, jotka kyseisen vitsauksen kanssa elätte tai puoliskollanne on niin miten olette toimineet? Onko tämä este koko uuden suhteen muodostamiselle? Uskallatteko pussailla oireettomana ihan normaalisti? Käytättekö suuseksissä aina kondomia ollessanne "antavana" osapuolena?

Itseäni tämä vaiva todella ahdistaa! Hävettää siitä kertoa uudelle tuttavuudelle, mutta siitä huolimatta toki kerron. Voiko suhdetta edes aloittaa tämän vaivan kanssa...?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:36"]

Mielenkiintoista että väitetään, ettei huuliherpes tartu muulloin kuin rakkulavaiheessa. Pakko sen on tarttua myös lepovaiheessa. Itsellä todettiin genitaalialueen herpes, jonka aiheuttajana HS1 virus, eli huuliherpeksen kanta. Noh, ei ole ollut kuin yksi kumppani joka on suuseksiä tai seksiä antanut. Joten virus voi olla vain häneltä peräisin. Missään vaiheessa ei ole ollut herpes rakkuloita hänellä suussa tai huulissa, mutta silti jotenkin se mulle tuonne alakertaan on tarttunut. Ensimmäisen rakkulan mies sai huuleen 2kk sen jälkeen kun olin jo toisen kerran kärsinyt genitaalialueen rakkula vaivasta. Joten miehellä ollut koko ajan vain piilevänä kyseinen virus ruumiissaan. Ja itsellä ei tätä ennen ole koskaan ollut herpes rakkuloita, ei ylä eikä alapäässä. Että selittäkää joku mulle, miten tää sitten on tarttunu jos ei viruksen piilevässä vaiheessa? Kiinnostais muakin. Ja tosiaan, vain yksi kumppani ollut joten miettikääs sitten muita vaihtoehtoja. Ja ei suhde herpekseen kaadu. Kysyin mieheltä että sitten varmaan käytetään aina kumia jos hän ei tartuntaa halua. Mies sanoi ettei tarvi käyttää kun ei aikaisemminkaan oltu käytetty (muutakuin suhteen alkuvaiheesaa). Totesi että tartunta joko on jo tai saattaa tulla kuminkin kanssa. Se kun ei täysin suojaa kaikelta kontaktilta. Hän sanoi, ettei rakkaus herpekseen kaadu ja kumin käyttö kun ei ole ollut mieluisaa kummallekaan. Joten jatkettiin normaalisti pillereiden käyttöä. Että ei se herpes maailmaa kaada vaikka välillä voi olla ikävä vaiva. T. Nuori naknen jolla on hiton paska tuuri

[/quote]

Mulle kävi aikanaan ihan samalla tavalla. No ei se suhde siihen kaatunut ja genitaaliherpeksen kanssakin oppinut elämään. Stressitön elämä on oireeton elämä :)

Vierailija
2/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuliherpes eli yskänrokko ei ole mitään mitä pitäisi hävetä. Senhän moni on saanut jo pikkulapsena! Ei se ole mikään sukupuolitauti vaikka voikin alakertaan tarttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuliherpes eli tyypillisesti Herpes simplex 1 tarttuu vain rakkulavaiheessa. Muuten virus piileksii syvällä hermogangliossa. Tuo virushan on yli 80% aikuisista. Sulla on varmaan jotain asikloviiri-hoitovoidetta? Levitä sitä rakkulalle heti oireiden alettua ja välttele pussailua ja samasta lasista juomista rakkulavaiheen ajan. Älä lainaa huulirasvaasi koskaan kenellekään.

Vierailija
4/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:11"]

Huuliherpes eli tyypillisesti Herpes simplex 1 tarttuu vain rakkulavaiheessa. Muuten virus piileksii syvällä hermogangliossa. Tuo virushan on yli 80% aikuisista. Sulla on varmaan jotain asikloviiri-hoitovoidetta? Levitä sitä rakkulalle heti oireiden alettua ja välttele pussailua ja samasta lasista juomista rakkulavaiheen ajan. Älä lainaa huulirasvaasi koskaan kenellekään.

[/quote]

No nämä nyt on enemmän kuin itsestäänselvyyksiä minulle, kun muutenkin varon lähes hysteerisesti tartuttamatta tätä riesaa kehenkään toiseen!

Vierailija
5/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:36"]

Mielenkiintoista että väitetään, ettei huuliherpes tartu muulloin kuin rakkulavaiheessa. Pakko sen on tarttua myös lepovaiheessa. Itsellä todettiin genitaalialueen herpes, jonka aiheuttajana HS1 virus, eli huuliherpeksen kanta. Noh, ei ole ollut kuin yksi kumppani joka on suuseksiä tai seksiä antanut. Joten virus voi olla vain häneltä peräisin. Missään vaiheessa ei ole ollut herpes rakkuloita hänellä suussa tai huulissa, mutta silti jotenkin se mulle tuonne alakertaan on tarttunut. Ensimmäisen rakkulan mies sai huuleen 2kk sen jälkeen kun olin jo toisen kerran kärsinyt genitaalialueen rakkula vaivasta. Joten miehellä ollut koko ajan vain piilevänä kyseinen virus ruumiissaan. Ja itsellä ei tätä ennen ole koskaan ollut herpes rakkuloita, ei ylä eikä alapäässä. Että selittäkää joku mulle, miten tää sitten on tarttunu jos ei viruksen piilevässä vaiheessa? Kiinnostais muakin. Ja tosiaan, vain yksi kumppani ollut joten miettikääs sitten muita vaihtoehtoja. Ja ei suhde herpekseen kaadu. Kysyin mieheltä että sitten varmaan käytetään aina kumia jos hän ei tartuntaa halua. Mies sanoi ettei tarvi käyttää kun ei aikaisemminkaan oltu käytetty (muutakuin suhteen alkuvaiheesaa). Totesi että tartunta joko on jo tai saattaa tulla kuminkin kanssa. Se kun ei täysin suojaa kaikelta kontaktilta. Hän sanoi, ettei rakkaus herpekseen kaadu ja kumin käyttö kun ei ole ollut mieluisaa kummallekaan. Joten jatkettiin normaalisti pillereiden käyttöä. Että ei se herpes maailmaa kaada vaikka välillä voi olla ikävä vaiva. T. Nuori naknen jolla on hiton paska tuuri

[/quote]

Mistä tiedät, ettet saanut genitaaliherpestä yhdynnästä? Lisäksi on hyvinkin mahdollista, että olet itse saanut herpeksen jo lapsena esim. äidiltäsi tai teininä pussailun seurauksena (myös ns. huuliherpesvirus eli 1-tyyppi voi aiheuttaa genitaalirakkuloita, koska herpes voi olla oireeton vuosikausia tartunnan jälkeen. On siis mahdollista, että olet itse tartuttanut herpeksen mieheen. Kaikki viittaa pikemminkin juuri tähän, koska mieshän sai rakkuloita vasta sinun jälkeesi. 

Vierailija
6/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:45"]

No ei tasan tartu oireettomana!!! Exän kanssa seurustelin 10vuotta ja suudeltiin ja suuseksiä harrastettiin ahkerasti, eikä exä saanut tartuntaa. Nykyisen kanssa olen ollut pian 8v ja sama tilanne, myöskään lapsemme ei ole tartuntaa saanut vaikka pussailemme ahkerasti. Tiedän monia muitakin pariskuntia (joissa toisella on), vanhempia yms, joilla huuliherpes on ja kehenkään eivät sitä ole tartuttaneet. 

[/quote]

Miksi levität väärää tietoa? Virusta voi erittyä vaikka oireita ei olisikaan. Miehesi ja lapsesi ovat voineet saada tartunnan mutta heillä se ei vaan oireile. Riippuu geeneistä ja elämäntavoista miten usein herpes oireilee. Esim. vain noin 10% niistä joilla on genitaaliherpes ovat tietoisia tartunnastaan. 

Vierailija
7/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:13"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:11"]

[/quote]

No nämä nyt on enemmän kuin itsestäänselvyyksiä minulle, kun muutenkin varon lähes hysteerisesti tartuttamatta tätä riesaa kehenkään toiseen!

[/quote]

Hysteerisyyteen ei ole tarvetta, koska tartunta on lähes kaikilla aikuisilla jo valmiiksi. Kaikki eivät kuitenkaan saa koskaan rakkuloita, vaan ovat ainoastaan viruksen kantajia. Alttiutta saada rakkuloita taas et voi tartuttaa, koska se riippuu perimästä. 

Vierailija
8/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikilla on se jo. Joko oireilla tai ilman. Miksi siitä sressaat?
.
Mun ex:llä oli. Oltiin yhdessä 10 vuotta ennen kuin mulle tuli eka rakkula. Oletan, että se oli mulla oireettomana jo aikaisemmin.
.
Nyt uudessa suhteessa 2 vuotta, eikä rakkulaa ole tullut vielä kertaakaan tänä aikana. Vuoden yhdessäolon jälkeen ekan kerran "kihelmöi", silloin oltiin pussaamatta. Miksi tehdä asioista noin vaikeita?

Vierailija
9/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, yhdellä lapsista on ollut kerran rakkuloita, reidessä! Ja herpekseksi se diagnosoitiin. Mutta vain kerran, 4-vuotiaana. Nyt on 8v. Eiköhän kaikki lapset kuitenkin kanna, kun molemmilla vanhemmilla on. Ja suurella todennäköisyydellä tuolla uudella miehelläkin on, ei vain oireile.
.
t.21

Vierailija
10/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Compeed huuliherpeslaastari on hyvä apu!Suosittelen lämpimästi, lyhentää rakkulavaihetta ja sitä kautta myös kipu häviää. Estää myös tartuntaa, eli tautikammoisten läheisten stressiä helpottaa:)

Vierailija
11/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin sekä huuli- että genitaaliherpesvirus voivat tarttua myös oireettomina, vaikkakaan todennäköisyys ei sille kai ole kovin suuri. Miten muuten huuliherpestä kantaisi niin suuri osa väestöstä ellei se oireettomana tarttuisi? Itselläni on molemmat virustyypit, tämä on todettu testaamalla verestä vasta-aineet. Huulissa ei koskaan ole ollut aktiivisena, alapäässä kylläkin sitten sen edestä. Tästä huolimatta olen saanut rinnalleni ihanan aviomiehen, jonka kanssa odotamme esikoistamme syntyväksi. Hän siis otti tartuntariskin. Häneltäkin testattiin vasta-aineet ennen kuin päätimme jättää kondomin pois ja hän kuuluu siihen pieneen joukkoon, joka ei huuliherpesvirustakaan kanna. Raskauden yrityksen ajan söin estolääkitystä tartuntariskin pienentämiseksi. 

Edellisen suhteen päättymisen jälkeen pelkäsin, etten koskaan löydä ketään kuka haluaisi olla kanssani. Kieltämättä genitaaliherpeksen takia pari orastavaa suhdetta kariutuikin ja toki se sillä hetkellä kirpaisi. Kynnys kertoa asiasta miehelleni tapailun alkuvaiheessa oli korkea ja olin aika paniikissa, koska tiesin että siinä on mies, jonka kanssa todella haluan katsoa mihin suhde voi johtaa. Kaikeksi onneksi mieheni laittoi asiat oikeaan tärkeysjärjestykseen :)

Vierailija
12/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:36"]

[/quote]

Mistä tiedät, ettet saanut genitaaliherpestä yhdynnästä? Lisäksi on hyvinkin mahdollista, että olet itse saanut herpeksen jo lapsena esim. äidiltäsi tai teininä pussailun seurauksena (myös ns. huuliherpesvirus eli 1-tyyppi voi aiheuttaa genitaalirakkuloita, koska herpes voi olla oireeton vuosikausia tartunnan jälkeen. On siis mahdollista, että olet itse tartuttanut herpeksen mieheen. Kaikki viittaa pikemminkin juuri tähän, koska mieshän sai rakkuloita vasta sinun jälkeesi. 
[/quote]

Noniin. En ole tyhmä, tiedän että huuliherpes ja genitaaliherpes ovat eri asioita. Mutta itsellä genitaaliherpeksen aiheuttaja on huuliherpes virus! Ei genitaaliherpes HS2. Huuliherpes on lääkärinkin mukaan "aiheuttanut oireilun vähän väärälle alueelle, eiköhän ole suuseksistä tarttunut". Ja kyllä, siis on voinut tulla yhdynnästäkin. Mutta silloinhan mun miehellä pitäisi olla sama virus itsellä ggenitaalialueella. Kun mies on ainut kumppanini eikä rakkuloita ole ollut kummallakaan koskaan aiemmin. Joten piilevänä se on tarttunut. Ja lääketieteen julkaisuissa sanotaan, että voi tarttua piilevänä vaikka onkin erityisen epätodennäköistä. Sillä virus pesii hermosolussa mutta voi erittyä silti. Otin selvää. Melkein kaikissa tapauksissa tarttuu rakkulavaiheessa, mutta on siis mahdollinen myös piilevänä. Lisäksi, on mahdollista että huuliherpes on minulla piilevänä, vaikkei rakkuloita ole koskaan ollut. Mutta siltikin, sittenhän minun olisi pitänyt ensin tartuttaa se omaan alapäähäni, jotta olisin genitaalialueen herpeksen saanut. Luultavampaa on, että tuli kumppanilta sillä seksiä oltiin harrastettu vasta 2kk ja sitten tuli ensimmäiset rakkulat minulle. Olisi aika outo yhteensattuma jos olisin sen itse oireettomasta huuliherpeksesta tartuttanut alakertaan, harrastanut seksiä ja sitten alkaa oireilu. Lääkäri sanoi myös, että eiköhän kumppanilta ole tullut vaikka rakkuloita ei ole ollut. Tai sitten on ollut joskus lapsena muttei itse muista. Mutta anyways...
Tärkeintä on se, että vaiva ei muuta elämänlaatua miksikään. Oli se sitten ylä tai alapäässä. Rakkulavaihe ei ainakaan itsellä ole ollut tosi paha ja ollut vain kahdesti. Ja menee pian ohi. Tietenkin kumppanin kanssa kannattaa jutella, että ollaan samalla sivulla siitä miten parisuhde voi :) Lisäksi, ainakin 80% on huuliherpes virus ja noin 20-25% kantaa genitaaliherpes virusta. Että aika yleisiä ovat näköjään.

Vierailija
13/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis edellinen vastaaja oli Nuori nainen jolla on paska tuuri :D

Vierailija
14/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Voi aloittaa suhdetta. Joudut häpeämään yksin loppuelämäsi.

Vierailija
15/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tartu oireettomana. Mulla on tuo ja niin on yli 80% ihmisistä, sukupuuttoonhan tässä kuoltaisi jos ei voisi harrastaa seksiä jos on tuo virus kehossa.

Vierailija
16/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut tämän uuden miehen vastikään ja hän on jo muutaman kerran koittanut pussata, mutta olen kääntänyt posken...

Vierailija
17/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kokemuksia" otetaan edelleen vastaan!

Vierailija
18/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entisellä miehellä oli herpes nenässä. Kyllä pussailtiin paitsi silloin, kun herpes oli aktiivinen.

Vierailija
19/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja! Mulla on huuliherpes ehkä pari kertaa vuodessa ja silloin ei tietenkään pussailla, mutta muulloin todellakin normaalisti. En tajua mitä paskaa täällö puhutaan ettäkö huuliherpes tarttuisi muulloinkin kuin rakkulavaiheessa?? No ei tartu.

Vierailija
20/25 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista että väitetään, ettei huuliherpes tartu muulloin kuin rakkulavaiheessa. Pakko sen on tarttua myös lepovaiheessa. Itsellä todettiin genitaalialueen herpes, jonka aiheuttajana HS1 virus, eli huuliherpeksen kanta. Noh, ei ole ollut kuin yksi kumppani joka on suuseksiä tai seksiä antanut. Joten virus voi olla vain häneltä peräisin. Missään vaiheessa ei ole ollut herpes rakkuloita hänellä suussa tai huulissa, mutta silti jotenkin se mulle tuonne alakertaan on tarttunut. Ensimmäisen rakkulan mies sai huuleen 2kk sen jälkeen kun olin jo toisen kerran kärsinyt genitaalialueen rakkula vaivasta. Joten miehellä ollut koko ajan vain piilevänä kyseinen virus ruumiissaan. Ja itsellä ei tätä ennen ole koskaan ollut herpes rakkuloita, ei ylä eikä alapäässä. Että selittäkää joku mulle, miten tää sitten on tarttunu jos ei viruksen piilevässä vaiheessa? Kiinnostais muakin. Ja tosiaan, vain yksi kumppani ollut joten miettikääs sitten muita vaihtoehtoja. Ja ei suhde herpekseen kaadu. Kysyin mieheltä että sitten varmaan käytetään aina kumia jos hän ei tartuntaa halua. Mies sanoi ettei tarvi käyttää kun ei aikaisemminkaan oltu käytetty (muutakuin suhteen alkuvaiheesaa). Totesi että tartunta joko on jo tai saattaa tulla kuminkin kanssa. Se kun ei täysin suojaa kaikelta kontaktilta. Hän sanoi, ettei rakkaus herpekseen kaadu ja kumin käyttö kun ei ole ollut mieluisaa kummallekaan. Joten jatkettiin normaalisti pillereiden käyttöä. Että ei se herpes maailmaa kaada vaikka välillä voi olla ikävä vaiva.
T. Nuori naknen jolla on hiton paska tuuri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan