Miksei tyhmästi tekeviä saa nykyään haukkua?
Miksi nykyään pitää ylihyväksyä kaikki idioottimaiset teot? Koskaan ei saa enää sanoa, että voi helvetin idiootti mitä olet mennyt tekemään. Sen sijaan on ok paheksua rumia ja lihavia mutta itsekkäitä ja ahneita ei saa arvostella teoistaan.
Ihan sama jos pettää, jättää ja häiriköi mutta kunhan pyytää anteeksi niin kaikki on ok. Jos on pyytänyt anteeksi, niin arvostelu on sen jälkeen kiellettyä. Ei haittaa, vaikka sama meno jatkuu, kunhan on siitä pahoillaan. Ääliön mieltä ei saa pahoittaa, sillä sehän on julmaa kidutusta sanoa laiskalle pummille että olet laiska pummi.
Kun lapsi vaikka varastaa tai lyö kaveria pesäpallomailalla päähän niin pitää keskustella yleismaailmallisella aikuisten tasolla, eikä varsinkaan saa syyllistää lasta. Lapselle pitää tehdä selväksi miten häntä rakastetaan, ja sen jälkeen päätetään yhdessä sopiva rangaistus (tällä kertaa ei tarvitse rangaistusta, koska ymmärsi niin hienosti keskustelua ja nyökytteli). Muista, kasvattaja ei saa suuttua! Tämä kasvatusmetodi on nykyään ainoa oikea, kun lapsi on 8-18-vuotias.
Olenko ainoa, jonka mielestä kunnon huudot ja haukut saattaisivat auttaa aika moneen nykyajan ongelmaan?
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:15"]On eri asia haukkua lyövää lasta tyhmäksi kuin sanoa hänelle, että sellainen toiminta on tyhmää.
Vastaavasti moni loukkaantuu siitä jos toimintaa arvostellaan, koska se otetaan henkilöön menevänä arvosteluna.
[/quote]
Onko siis parempi opettaa, että vaikka hän tekisi mitä niin hän ei ainakaan ole tyhmä ja hänessä ei ole mitään vikaa?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:20"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:15"]
On eri asia haukkua lyövää lasta tyhmäksi kuin sanoa hänelle, että sellainen toiminta on tyhmää.
Vastaavasti moni loukkaantuu siitä jos toimintaa arvostellaan, koska se otetaan henkilöön menevänä arvosteluna.
[/quote]
Toisaalta jonkin asian toteaminen tyhmäksi on aika tyhjä lause. Tyhmä voi tarkoittaa melkein mitä tahansa eikä se oikein selitä tekijälle että miksi. Vaikka se aikuisesta tuntuisi loogiselta.
[/quote]
Nimenomaan. Aikuinen hykertelee itsekseen, kun toimi niin hyvin ja aikuismaisesti sanoessaan latteuden "onpa tyhmästi tehty", ja lapsi taas on riemuissaan kun pääsi kuin koira veräjästä.
Ei koskaan ole saanut haukkua ketään. Eikä saa nytkään.
Eikä sellaista syytä olekaan, mikä haukkumisen oikeuttaisi. Sivistynyt ihminen ei hauku, hän kertoo, miten asia pitäisi tai kannattaisi tehdä. Mieluusti etukäteen. Lisäksi sivistynyt ihminen ymmärtää, milloin asia kuuluu hänelle ja milloin ei. Jos tilaisuutta ohjeistaa etukätene ei ole, se usein on merkki siitä, että ohjeistaminen ei ollenkaan ole sinun asiasikaan.
Kyllä virheistä saa sanoa ja täytyykin. Mutta on ihan eri asia miten se sanotaan. Ei ketään saa haukkua ääliöksi tai muuten nimitellä. Tuon nimittelyn sijaan asian voi tuoda esille asiallisesti ilman että alkaa loukata toista. Eikä kukaan vaadi antamaan anteeksi toisen tekemiä mokia. Työelämässä kuitenkin täytyy sen verran pystyä puhdistamaan ilmaa että voidaan työskennellä keskenään ilman henkilökohtaista kitkaa.
Täytyy myös muistaa eroittaa ihminen ja asia. Monesti nämä sekoitetaan keskenään. Jos toinen on erimieltä jostakin asiasta niin silloin hän on ihottava ja ilkeä. Kun todellisuudessa hän on vain erimieltä kyseisestä asiasta koska näkee sen erikantilta. Mutta on ihmisenä ihan hieno persoona.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:09"]Minun äitini huusi ja haukkui minua tyhmäksi. Enkä minä nykyään koekaan olevani mitään muuta kuin tyhmä. Siitäkin huolimatta että ulkopuoliset ihmiset ovat sanoneet minua fiksuksi. Olen myös alisuoriutuja, koska huutaminen sai minut pelokkaaksi. [/quote] Ilman syytä ketään ei tietenkään pitäisi haukkua. ap
[/quote]
Kyllä hänellä syy oli, mutta se rankaisu aste oli matalalla. -3
Minun äitini huusi ja haukkui minua tyhmäksi. Enkä minä nykyään koekaan olevani mitään muuta kuin tyhmä. Siitäkin huolimatta että ulkopuoliset ihmiset ovat sanoneet minua fiksuksi. Olen myös alisuoriutuja, koska huutaminen sai minut pelokkaaksi.
On eri asia haukkua lyövää lasta tyhmäksi kuin sanoa hänelle, että sellainen toiminta on tyhmää.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:15"]
[/quote]
Toisaalta jonkin asian toteaminen tyhmäksi on aika tyhjä lause. Tyhmä voi tarkoittaa melkein mitä tahansa eikä se oikein selitä tekijälle että miksi. Vaikka se aikuisesta tuntuisi loogiselta.
Kyllä vanhemmille jonkinlainen kuritusvalta pitäis olla. ei tulis näitä kiusaajia ja kouluampujia..ja miehetki oppis ottamaan vastuuta edes jostain.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 10:09"]Minun äitini huusi ja haukkui minua tyhmäksi. Enkä minä nykyään koekaan olevani mitään muuta kuin tyhmä. Siitäkin huolimatta että ulkopuoliset ihmiset ovat sanoneet minua fiksuksi. Olen myös alisuoriutuja, koska huutaminen sai minut pelokkaaksi.
[/quote]
Ilman syytä ketään ei tietenkään pitäisi haukkua. ap