Kuningaskuluttajan kokkiveitsitestin voittajasta ei pitäisi
olla epäselvää etukäteenkään, onhan se ihan selvää, että ammattilaisten Victorinox voittaa tuollaiset Fiskarsit ja IKEAt!
Kommentit (16)
Noita eri kokkiveitsiähän on jotain 100 eri merkkistä ja mallista. Lisäksi muut keittiön eri veitset. Pitäisikin ostaa kunnon kokkiveitsi :)
Veitsellä ei ole juurikaan merkitystä, kunhan se on vaan terävä. Jos ei leikkaa tomaattia pelkästään painamalla, on aika teroittaa veitsi.
Minulla on ikivanha fiskarsin veitsi, joka on päästä hiukan katkennut. Hemmetin hyvä veitsi ja helppo itse teroittaa. Mun muutkin veitset on lähinnä Fiskarsia, jokunen saksalainen Prestige. Tärkeintä on kunnon terotuspuukko ja säännöllinen teroitus. Ja ei koskaan saa laittaa adtianpesukoneeseen.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:37"]
Veitsellä ei ole juurikaan merkitystä, kunhan se on vaan terävä. Jos ei leikkaa tomaattia pelkästään painamalla, on aika teroittaa veitsi.
[/quote]
En tiedä, montaako veistä olet ekämäsi aikana kokeillut ja kuinka paljon leikkaat, mutta veitsen painoissa ja balanssissa on todella suuria eroja, samoin terien materiaalissa, kuinka pitkään se pysyy terävänä.
Valitettavasti aika paljon paskaa myydään kuluttajille juuri jollain Jamie Oliverin tai IKEAn nimellä :(
Tai halvalla hinnalla.
Victorinox on ihan jees veitsimerkki, mutta parempiakin on. Fiskarseja en edes harkitse, kun teen veitsiostoksia, Ikeasta puhumattakaan.
Victorinoxilla on tosi hyvä kokkiveitsi, sahalaitainen (tomaatti?)veitsi, pieni juuresveitsi ja tosi hyvä fileerausveitsi. Lisäksi mulla on japanilainen Wasabi-merkkinen pieni kokkiveitsi. Victorinoxin aahalaitainen pienehkö veitsi on tosi hyvä mm sipulin silppuamisessa. Suosittelen.
Mä kokkaan paljon, ja kyllä noi Fiskarsit on ihan hyviä. Ammattilainen en toki ole. Mutta kyllä tolla kokkiveitsellä just nopsaan pari kanaa paloittelin, kun tein chicken marengoa. Ja fileerauksen käytän Marttinin fileerausveistä, pikein mainio on.
Voiko/miten sahalaitaisia veitsiä teroitetaan?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:54"]
Voiko/miten sahalaitaisia veitsiä teroitetaan?
[/quote]
Toispuoleinen teroitus.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:50"]
Victorinoxilla on tosi hyvä kokkiveitsi, sahalaitainen (tomaatti?)veitsi, pieni juuresveitsi ja tosi hyvä fileerausveitsi. Lisäksi mulla on japanilainen Wasabi-merkkinen pieni kokkiveitsi. Victorinoxin aahalaitainen pienehkö veitsi on tosi hyvä mm sipulin silppuamisessa. Suosittelen.
[/quote]
Se ovaalihiottu santoku on todella hyvä yleisveitsi eikä hinnalla pilattu. Kannattaa käydä omin käsin jossain veitsikaupassa testaamassa
Tuossa ei ollut yhtään keraamista veistä jotka pesee nuo kaikki mennen tullen
Mihin keraamiset veitset testistä unohtui, itse en mitään muuta enää käytä.
Itse vannon Zwilling veitsien nimeen.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:01"]
Tuossa ei ollut yhtään keraamista veistä jotka pesee nuo kaikki mennen tullen
[/quote]
En ole vielä ihan vakuuttunut, keraamisella on hyviä puolia, mutta entäs jos sen kilauttaa poikki? Ja en ole vielä ihan vakuuttunut sen terän pysyvyydestä. Hinnat alkaa jo olla sopivalla tasolla esim. Victorinoxeissa.
Mun mielestä Victorinoxin veitset on liian suoria. Kapeampiteräsillä veitsillä leikatessa rystyset osuu leikkuulautaan.
Ikean veitset on ihan hirveitä halkoja!