Onko täällä sairaanhoitajaksi monimuotona opiskelleita? Mulla olisi muutama kysymys :)
En löydä haulla enää eilen tekemääni aloitusta joten teen uuden. Onkohan se mun vanha aloitus poistettu... Täällä kun poistuu täysin asiallisetkin aloitukset.
Eli kun aloitit opinnot niin minkälaista työaikaa teit? 100% vai vähemmän? Jos teit 100%, niin oli varmaan rankkaa tehdä kokopäiväisesti töitä ja opiskella. Vapaat taisi jäädä olemattomiin?
Miten työnantaja suhtautui opintoihin? Oliko helppo vai vaikea sovittaa yhteen työ ja opiskelut?
Entäs harjoittelut? Saako lähihoitajan työkokemuksesta edes vähän hyväksilukua? Pitääkö harjoittelut suorittaa silloin kun ne tulee opinnoissa vastaan vai voiko niitä siirtää eteenpäin niin, että tekisi lopussa putkeen niitä eri paikoissa? Jos ottaisi vuoden opintovapaata? Aikuiskoulutustukeen olen oikeutettu työkokemuksen perusteella ja kai sen aikana saa kuitenkin vähän tehdä töitä?
Kommentit (26)
Milloin muuten oli ensimmäinen harjoittelu?
Minä olen nyt 2 v opiskellut. Teen töitä ohella, n 30 h viikossa mutta välillä vähemmän kun on pakollisia lähipäivinä.
Lähihoitaja sinun ei tarvitse tehdä ainakaan eka harkkaa eli pitkäaikaishoidon yksikössä tapahtuvaa.
Minulla työnantaja on suhtautunut aika hyvin vaikka jupisikin välillä kun on niin paljon pakollisia päiviä.
Harjoittelussa nostin aikuiskoulutustukea. Luulisin että voit tehdä harjoittelut lopussa putkeen mutta järkevämpi niitä on tehdä.koulutusohjelman mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt 2 v opiskellut. Teen töitä ohella, n 30 h viikossa mutta välillä vähemmän kun on pakollisia lähipäivinä.
Lähihoitaja sinun ei tarvitse tehdä ainakaan eka harkkaa eli pitkäaikaishoidon yksikössä tapahtuvaa.
Minulla työnantaja on suhtautunut aika hyvin vaikka jupisikin välillä kun on niin paljon pakollisia päiviä.
Harjoittelussa nostin aikuiskoulutustukea. Luulisin että voit tehdä harjoittelut lopussa putkeen mutta järkevämpi niitä on tehdä.koulutusohjelman mukaan.
Kiitos vastauksesta! Mä olen vakituisessa työssä pitkäaikaishoidon yksikössä. Niin pitää niitä harjoitteluja miettiä sitten myöhemmin. Eikös siinä aikuiskoulutustuessa ollut joku maksimimäärä mitä sitä saa, joku pari vuotta vai?
Aikuiskoulutustukea saa 15 kk ja jos sitä nostaa, saa samalla hankkia ainoastaan 250 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustukea saa 15 kk ja jos sitä nostaa, saa samalla hankkia ainoastaan 250 euroa/kk.
Kiitos vastauksesta! :)
Se aikuiskoututustuki kannattaa hakea, jos siihen on oikeus. Se on mahdollista keskeyttää ja sen voi ottaa käyttöön sitten, kun tarttee, esim palkattoman harjoittelun aikana.
Itse käytin opintojen ekoina kuukausina aikuiskoulutustukea mutta sitten tein jo keikkaa niin paljon, ettei ollut tarpeen. Varmuuden vuoksi säilytin kuitenkin sen edellisen työsyhteen opintovapaana (ts.älä irtisanoudu), jos vaikka aikuiskoukutusrahalle olisi tarve myöhemmin tullut. Ei tullut. Eli vielä on muutama kuukausi sitä tuke käyttämättömämä.
Aikuiskoukutyustuen aikana saa tienata enemmänkin kuin tuo 250€
https://www.tyollisyysrahasto.fi/laskurit/aikuiskoulutustuen-laskuri-el…
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa.
Joo, 15kk maksetaan mutta sen aikana saa tienata hyvinkin. Tulot laskevat kyllä tuen määrää mutta ei paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa.
Joo, 15kk maksetaan mutta sen aikana saa tienata hyvinkin. Tulot laskevat kyllä tuen määrää mutta ei paljoa.
Kiitos vastauksesta! Koitin laskurilla vähän katsoa miten vaikuttaa. :)
Mitä järkeä aikuisopintotuessa on jos sitä saa vain 15 kk?
Osaatreko sanoa voiko osittaista hoitorahaa koululaisesta saada vaikka opiskelee monimuotona (ja jopa käy töissä? Eihän se montaa kymppiä ole mutta jotain kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä aikuisopintotuessa on jos sitä saa vain 15 kk?
No onhan siinä järkeä, että voi ottaa töistä opintovapaata ja suorittaa harjoitteluja mahdollisesti kokonaan palkattomana. Monimuotokoulutuksessa ei saa opintotukea. Harjoittelun aikana vaikea käydä omassa työssä niin paljon, että saisi tarpeeksi rahaa elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Osaatreko sanoa voiko osittaista hoitorahaa koululaisesta saada vaikka opiskelee monimuotona (ja jopa käy töissä? Eihän se montaa kymppiä ole mutta jotain kuitenkin.
https://www.tyollisyysrahasto.fi/laskurit/aikuiskoulutustuen-laskuri-el…
Tuolta näkee, että osittainen hoitoraha vaikuttaa aikuiskoulutustukeen, mutta ei estä sitä.
Eniten ihmetyttää mitä käsien heiluttelua nuo opinnot on jos ne voi suorittaa jatkuvasti töiden ohessa. Joku sanoi tekevänsä 30h viikossa töitä tuon päälle. Kertoo alasta kyllä kaiken oleellisen, että tutkinto on mahdollista puuhastella töiden päälle. Semmoinen korkeakoulututkinto, jep jep.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää mitä käsien heiluttelua nuo opinnot on jos ne voi suorittaa jatkuvasti töiden ohessa. Joku sanoi tekevänsä 30h viikossa töitä tuon päälle. Kertoo alasta kyllä kaiken oleellisen, että tutkinto on mahdollista puuhastella töiden päälle. Semmoinen korkeakoulututkinto, jep jep.
Ei se mitään puuhastelua ole. Paljon tehtäviä pitää tehdä ihan itsekseen, on simulaatio-opetusta, harjoitteluita on useita. Lähipäiviä yleensä kaksi viikossa ja nehän on arkipäivänä. Töissä voi olla kolmivuorossa viikonloppuisinkin ja moneen työpaikkaan voi mennä iltavuoroon suoraan koulusta. Rankkaa on opiskella töiden ohessa, sen on monelta kuullut. Opintovapaata on pakko ottaa jossakin kohtaa, että saa kaiken suoritettua.
Ihan turha soittaa suutansa asioista mistä ei mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa myös! Olen juuri aloittamassa opintoja ja samoja asioita pohdin. Pystynkö tekemään töitä jopa neljä päivää viikossa vai meneekö liian rankaksi..
Olinko käytännön asiat varmasti vaikka etänä niin paljon..
"Pystynkö tekemään töitä jopa neljä päivää viikossa vai meneekö liian rankaksi.."
Eikö tämä riipu ihan sinun kapasiteetista ja muusta elämäntilanteesta?
(Itse olen sh ja tiedän lukuisia sairaanhoitajia, jotka tehneet 100 % työaikaa ja opiskelleet samalla tutkinnon (mm. sosiaalityö, psykologia, oikeustiede) tavoiteajassa.)
Vierailija kirjoitti:
Eikö se kerro ennemminkin ihmisestä oleellisen, jos ei kykene sisäistämään uutta tietoa muuten kuin pänttäämällä 24/7/365? Väitätkö, että koska todistetusti oikeustieteellisen tutkinnon voi suorittaa vuodessa, on kyseessä käsien heiluttelu -opinnot?
Ei se tutkinto kyllä mikään kovinkaan vaativa ole. Tiedän, koska olen sh. Nyt opiskelen lääkiksessä. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Sh tutkinnon olisi tosiaan saanut kasaan aivan hyvin töiden ohella. Lääkiksessä ei sama kyllä onnistuisi millään. Oli itselleni aikamoinen järkytys miten työllistävää opiskelu tosiaan voi olla ja miten paljon tulkinnoilla on vaatimustasossa eroa, vaikka molemmat nyt korkeakoulututkintoa ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se tutkinto kyllä mikään kovinkaan vaativa ole. Tiedän, koska olen sh. Nyt opiskelen lääkiksessä. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Sh tutkinnon olisi tosiaan saanut kasaan aivan hyvin töiden ohella. Lääkiksessä ei sama kyllä onnistuisi millään. Oli itselleni aikamoinen järkytys miten työllistävää opiskelu tosiaan voi olla ja miten paljon tulkinnoilla on vaatimustasossa eroa, vaikka molemmat nyt korkeakoulututkintoa ovatkin.
No totta kai sh-opiskelut ja lääkis on eri tasoisia. Lääkis vaatii huomattavasti enemmän, mutta kyllähän myös amk-opinnot kolmivuorotyön ohessa on raskasta jos tekee täyttä työaikaa. Yliopisto on kuitenkin aina vaativampi.
Minua kiinnostaa myös! Olen juuri aloittamassa opintoja ja samoja asioita pohdin. Pystynkö tekemään töitä jopa neljä päivää viikossa vai meneekö liian rankaksi..
Olinko käytännön asiat varmasti vaikka etänä niin paljon..