Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä sairaanhoitajaksi monimuotona opiskelleita? Mulla olisi muutama kysymys :)

Sairaanhoitajaksi?
21.11.2021 |

En löydä haulla enää eilen tekemääni aloitusta joten teen uuden. Onkohan se mun vanha aloitus poistettu... Täällä kun poistuu täysin asiallisetkin aloitukset.

Eli kun aloitit opinnot niin minkälaista työaikaa teit? 100% vai vähemmän? Jos teit 100%, niin oli varmaan rankkaa tehdä kokopäiväisesti töitä ja opiskella. Vapaat taisi jäädä olemattomiin?

Miten työnantaja suhtautui opintoihin? Oliko helppo vai vaikea sovittaa yhteen työ ja opiskelut?

Entäs harjoittelut? Saako lähihoitajan työkokemuksesta edes vähän hyväksilukua? Pitääkö harjoittelut suorittaa silloin kun ne tulee opinnoissa vastaan vai voiko niitä siirtää eteenpäin niin, että tekisi lopussa putkeen niitä eri paikoissa? Jos ottaisi vuoden opintovapaata? Aikuiskoulutustukeen olen oikeutettu työkokemuksen perusteella ja kai sen aikana saa kuitenkin vähän tehdä töitä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tutkinto kyllä mikään kovinkaan vaativa ole. Tiedän, koska olen sh. Nyt opiskelen lääkiksessä. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Sh tutkinnon olisi tosiaan saanut kasaan aivan hyvin töiden ohella. Lääkiksessä ei sama kyllä onnistuisi millään. Oli itselleni aikamoinen järkytys miten työllistävää opiskelu tosiaan voi olla ja miten paljon tulkinnoilla on vaatimustasossa eroa, vaikka molemmat nyt korkeakoulututkintoa ovatkin.

No totta kai sh-opiskelut ja lääkis on eri tasoisia. Lääkis vaatii huomattavasti enemmän, mutta kyllähän myös amk-opinnot kolmivuorotyön ohessa on raskasta jos tekee täyttä työaikaa. Yliopisto on kuitenkin aina vaativampi. 

Tottakai on raskas tuolla yhtälöllä! Mietinkin, että millainen tutkinto on jos sen voi kuroa kasaan jopa kolmivuorotyön ohessa. Kuulostaa suorastaan huolestuttavalta, että sairaanhoitajaksi ja niin vastuulliseen ammattiin voi valmistua noinkin vähällä opiskelulla.

Vierailija
22/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin monimuotona, mutta en ollut opintojen alussa töissä. Olin opintovapaalla ja keskityin opintoihin.

Aikuiskoulutustuki 15 kk riittää juuri ja juuri, sillä lukukausi on vain 8-9 kk ja sairaanhoitajan töitä saa alkaa tekemään kun 120 op on täynnä, mikä tapahtuu toisen lukuvuoden aikana. Muutenkin kesällä ja joululomalla voi olla töissä. Ensimmäisenä vuonna nostin aikuiskoulutustukea syys-, loka-, marras-, tammi-, helmi-, maalis-, huhti- ja toukokuussa, eli 8 kk. Toiselle vuodelle jäi 7 tukikuukautta, mikä riitti hyvin. Sain ensimmäisen vuoden aikana tehtyä 75 op ja sairaanhoitajan töihin vaadittavat 120 op tuli täyteen toisen vuoden joulukuussa. Siitä lähtien tein sairaanhoitajan töitä. Jäljelle jääneet 3 kk aikuiskoulutustukea käytin opinnäytetyön kirjoittamisen aikaan. 

En ole lähihoitaja, mutta meidän ryhmässä olleet lähihoitajat sai ahotoitua yleensä ensimmäisen harjoittelun (perushoitoharkka, hoivakoti tms. pitkäaikaishoitopaikka), josta he kirjoitti harjoittelun sijaan jonkinlaisen osaamisraportin, jossa selvittivät, mitä he jo osaavat. Muita hyväksilukuja heille ei tietääkseni tullut. 

Minusta monilla lähihoitajilla oli tosi rankkaa opiskella, koska heillä oli vuorotyö ja moni joutui tulemaan aamulla lähijaksoille suoraan yövuorosta. Moni kertoi, että teki opiskelutehtäviä töissä yövuoron aikana, koska ilmeisesti yöllä on hiljaisempaa. En tiedä, en ole koskaan tehnyt yövuoroja. Joillakin oli myös se ongelma, että ei ollut tarpeeksi työvuosia aikuiskoulutustukeen, ja niilläkin, joilla oli työvuosia, niin lähihoitajan palkka oli niin pieni, että siitä kertyneellä aikuiskoulutustuella oli tiukkaa, jos oli perhettä tai asuntolainoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutustuella opiskelin ja suosittelen.

Jos on mahdollista, ota opintovapaata ensin vuosi ja sitten toinen vuosi. Opintovapaalaissa on kaksi vuotta lakisääteistä opintovapaata. Opintovapaan aikana  ei ole pakko nostaa koko ajan aikuiskoulutustukea vaan voi olla töissäkin. Sh-opinnoissa on monenlaisia harkkoja ja niistä löytää usein kivoja työpaikkoja. 

Harjoitteluja voi siirtää loppuun, mutta ei välttämättä kannata. Mieluummin kannattaa yrittää saada opintopisteitä kasaan nopeasti niin voi opintojen loppupuolella tehdä sh:n töitä ja saada parempaa palkkaa. 

Vierailija
24/26 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ensin vuorotteluvapaa ja sitten opintovapaat. Oli myös vähän lomia säästössä. Aloitin opinnot vuorotteluvapaan aikana tammikuussa. Sitten olin kesän töissä. Elokuun lopussa pidin vuosilomaa ja syyskuussa jäin opintovapaalle. Jos pystyy saamaan aikuiskoulutustukea, se kannattaa ottaa.

Lähihoitajan opinnoista ei saanut mitään ahottia, mutta työkokemuksen perusteella sai perushoitoharkan, 5 op. 

Vierailija
25/26 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin monimuotona, mutta en ollut opintojen alussa töissä. Olin opintovapaalla ja keskityin opintoihin.

Aikuiskoulutustuki 15 kk riittää juuri ja juuri, sillä lukukausi on vain 8-9 kk ja sairaanhoitajan töitä saa alkaa tekemään kun 120 op on täynnä, mikä tapahtuu toisen lukuvuoden aikana. Muutenkin kesällä ja joululomalla voi olla töissä. Ensimmäisenä vuonna nostin aikuiskoulutustukea syys-, loka-, marras-, tammi-, helmi-, maalis-, huhti- ja toukokuussa, eli 8 kk. Toiselle vuodelle jäi 7 tukikuukautta, mikä riitti hyvin. Sain ensimmäisen vuoden aikana tehtyä 75 op ja sairaanhoitajan töihin vaadittavat 120 op tuli täyteen toisen vuoden joulukuussa. Siitä lähtien tein sairaanhoitajan töitä. Jäljelle jääneet 3 kk aikuiskoulutustukea käytin opinnäytetyön kirjoittamisen aikaan. 

En ole lähihoitaja, mutta meidän ryhmässä olleet lähihoitajat sai ahotoitua yleensä ensimmäisen harjoittelun (perushoitoharkka, hoivakoti tms. pitkäaikaishoitopaikka), josta he kirjoitti harjoittelun sijaan jonkinlaisen osaamisraportin, jossa selvittivät, mitä he jo osaavat. Muita hyväksilukuja heille ei tietääkseni tullut. 

Minusta monilla lähihoitajilla oli tosi rankkaa opiskella, koska heillä oli vuorotyö ja moni joutui tulemaan aamulla lähijaksoille suoraan yövuorosta. Moni kertoi, että teki opiskelutehtäviä töissä yövuoron aikana, koska ilmeisesti yöllä on hiljaisempaa. En tiedä, en ole koskaan tehnyt yövuoroja. Joillakin oli myös se ongelma, että ei ollut tarpeeksi työvuosia aikuiskoulutustukeen, ja niilläkin, joilla oli työvuosia, niin lähihoitajan palkka oli niin pieni, että siitä kertyneellä aikuiskoulutustuella oli tiukkaa, jos oli perhettä tai asuntolainoja. 

Kyllä mä aion tehdä ainakin aluksi töitä, pakko taloudellisista syistä. Työvuodet riittää kyllä, mutta haluan säästää ne tukikuukaudet sinne opintojen loppupuolelle sekä säästää rahaa. On meilläkin talolaina, mutta ei se ole iso kun täällä maalla asutaan ja talot halvempia kuin kaupungeissa.

Vierailija
26/26 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli ensin vuorotteluvapaa ja sitten opintovapaat. Oli myös vähän lomia säästössä. Aloitin opinnot vuorotteluvapaan aikana tammikuussa. Sitten olin kesän töissä. Elokuun lopussa pidin vuosilomaa ja syyskuussa jäin opintovapaalle. Jos pystyy saamaan aikuiskoulutustukea, se kannattaa ottaa.

Lähihoitajan opinnoista ei saanut mitään ahottia, mutta työkokemuksen perusteella sai perushoitoharkan, 5 op. 

Mulla tuskin on mahdollisuutta vuorotteluvapaaseen. Mietin, että jos ensi vuoden kesäloman pitäisi syyskuussa, niin siinä olisi edes yksi kuukausi helpompi. Pitää miettiä, että missä kohtaa ottaa tuon aikuiskoulutustuen. Nämä kaikki selviää paremmin sitten kun koulu alkaa tammikuussa. 

Sen tiesin, että ei siitä lähihoitajan työkokemuksesta paljon hyödy, mutta jotakin kuitenkin. Kuinkahan muuten toisessa amk:ssa avoimen verkko-opintoina suoritetut kurssit? Saakohan niitä johonkin vapaavalintaisiin kun on kaksi kurssia suoritettuna. 

Mä siis itseasiassa tätä aloitusta tehdessäni jännitin pääsenkö edes koulutukseen. No pääsin. :D Jos en olisi päässyt, niin olisin hakenut keväällä uudestaan. Oli ensimmäinen kerta kun tein nykyisen kaltaisen valintakokeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi