Mite siirrän lapsen säästöt huomaamattomasti itselleni?
Olen säästänyt kaikille lapsille rahaa rahastoon ja lisäksi kunkin omalle tilille on säästetty lahjaksi saadut rahat. Säästöistä ei ole kertaakaan nostettu mitään. Nyt näyttääkin siltä että yksi lapsista tulee täysi-ikäiseksi tultuaan saamaan edunvalvojan ja muuttanee aikanaan johonkin tuettuun asumismuotoon. Pelkään että säästöt menee laitosmaksuihin tai edunvalvoja jemmaa niitä eikä mene lapsen hyväksi. Haluan tämän lapsen rahat hallintaani, että voin varmistua että menevät hänen hyväkseen. Joistakin tuhansista euroista kyse, miten kannattais toimia?
Kommentit (36)
Miksi et yritä hakeutua edunvalvojaksi kun kerran paremmin tiedät?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:55"]Miksi et yritä hakeutua edunvalvojaksi kun kerran paremmin tiedät?
[/quote]
Entäs ne laitosmaksut, käytetäänkö omaisuus niihin?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:55"]Kannattaisi jutella pankkivirkailijan kanssa ja kysyä häneltä.
[/quote]niin, että vedän hänet mukaan 'rikokseen'?
Ala nyt toki itse edunvalvojaksi, ei kannata mitään ulkopuolista ottaa, menee vaan rahat sen siliän tien! Millaisista summista kyse, tuhansista kymmenistä tuhansista...?
Jos hän laitoshoitoa tarvitsee ja rahat menee laitosmaksuihin, niin silloinhan ne menevät hänen hyväkseen.
Edunvalvoja /( maistraatin ? ) ei kyllä millään lailla hukkaa lapsesi omaisuutta.
Mulle tuli heti , kun luin kirjoituksesi, että itse tarvitset ne rahat itsellesi.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 19:07"]Jos hän laitoshoitoa tarvitsee ja rahat menee laitosmaksuihin, niin silloinhan ne menevät hänen hyväkseen.
[/quote]
Säästöt on sitten syöty muutamassa kuukaudessa! Rahat on säästetty ihan muuta varten
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 19:08"]Edunvalvoja /( maistraatin ? ) ei kyllä millään lailla hukkaa lapsesi omaisuutta.
Mulle tuli heti , kun luin kirjoituksesi, että itse tarvitset ne rahat itsellesi.
[/quote]
Ei ehkä hukkaa vaan tarkoitan ettei anna niitä lapselle siihen mitä hän haluaa/tarvii.
Itselleni en niitä tarvi, mulla on omiakin säästöjä. Haluan että ne menee lapseni elämänlaadun parantamiseen.
Ap.
Mitä esim tarkoitus noilla hankkia ?
Ymmärrän huolesi, mutta pahasti pelkään että lapsesi rahat on menetetty. Kaupunki tai kunta tulee ulosmittaamaan ne, tuetussa asumisessa ei asukkaalla saa olla omia säästöjä.
Kukaan ei vastannut kysymykseeni. Tuleeko ongelmia jos avaan omiin nimiini pankkitilin, johon vain siirrän yhden lapseni varat? Jatkan säästämistä sitten normaalisti, mutta en enää lapsen omalle tilille. Tarkistetaanko tiliotteet kun lapsi siirtyy edunvalvonnan piiriin. Tietysti itse ryhdyn edunvalvojaksi jos se onnistuu, mutta en luota siihen että automaattisesti se olen minä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 19:16"]Ymmärrän huolesi, mutta pahasti pelkään että lapsesi rahat on menetetty. Kaupunki tai kunta tulee ulosmittaamaan ne, tuetussa asumisessa ei asukkaalla saa olla omia säästöjä.
[/quote]
Lapsi ei ole täysikäinen vielä pariin vuoteen, siksi haluaisin toimia ajoissa ennenkuin on myöhäistä. Meneeköhän tulevat perinnötkin sitten kunnan pohjattomaan kassaan?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 19:16"]
Kukaan ei vastannut kysymykseeni. Tuleeko ongelmia jos avaan omiin nimiini pankkitilin, johon vain siirrän yhden lapseni varat? Jatkan säästämistä sitten normaalisti, mutta en enää lapsen omalle tilille. Tarkistetaanko tiliotteet kun lapsi siirtyy edunvalvonnan piiriin. Tietysti itse ryhdyn edunvalvojaksi jos se onnistuu, mutta en luota siihen että automaattisesti se olen minä. Ap
[/quote]Luultavasti tulee. Se katsotaan kavallukseksi.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 19:16"]
Kukaan ei vastannut kysymykseeni. Tuleeko ongelmia jos avaan omiin nimiini pankkitilin, johon vain siirrän yhden lapseni varat? Jatkan säästämistä sitten normaalisti, mutta en enää lapsen omalle tilille. Tarkistetaanko tiliotteet kun lapsi siirtyy edunvalvonnan piiriin. Tietysti itse ryhdyn edunvalvojaksi jos se onnistuu, mutta en luota siihen että automaattisesti se olen minä. Ap
[/quote] Olisin vast jos olisit ensin vastannut kysymykseeni summista! Jos rahaa vain tuhansissa niin voit siirtää esim n 4 tonnia omalle tilillesi (ilman että menee veroa) mutta isommat summat on kyllä hankalampi juttu.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 19:16"]
[/quote]Luultavasti tulee. Se katsotaan kavallukseksi.
[/quote]
Rikosten syyteoikeus vanhenee. Jos kavallus/varkaus huomataan vasta monta vuotta myöhemmin, niin ap pääsee pälkähästä.
Säästöjä on nyt jotain 4000-6000e, en tiedä ihan tarkkaan rahaston tilannetta varsinkin jos ne nostetaan pois ja voitosta menee verot. Ajattelin ainakin, että jatkossa kaikki lapseni leirit, läppärit, ym hankinnat maksetaan hänen omalta tililtään ja laitan vastaavan summan omassa nimissäni olevalle tilille. Ja joku könttäsumma ihan vaan tilisiirtona.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 19:25"]Kuka ne maksut sitten maksaisi?
[/quote]
Meinaatko ettei varaton saa laitospaikkaa?
Kannattaisi jutella pankkivirkailijan kanssa ja kysyä häneltä.