PEUKUTUSKETJU Kerro harvinainen hyvä käytöstapa, jonka toivoisit olevan yleisempi!
Aloitan: Onnittelukortin lähettäminen, jos ei pääse juhliin.
Peukku ylös: Toivon samaa!
Peukku alas: Turha tapa, saa poistua käytöstä minun puolestani!
Ja nyt ei tarvi välittää, jos jonkun kertoma käytöstapa ei ole mielestäsi harvinainen. :) Jonkun toisen elämässä voi olla toisin.
Kommentit (27)
Vanhuksista lisää! Vanhus ensimmäisenä kahvipöytään! Jos on vapisevat kädet, talon emäntä tai isäntä tarjoilee hänelle kakkulautasen ja höyryävän kahvin suoraan nenän eteen tekemättä asiasta suurta numeroa.
Pyyhitään jalkineet mattoon kun mennään sisälle taloon, kauppaan, kouluun, työpaikalle jne.
Avataan ovet kahvoista, eikä työnnetä esimerkiksi lasiovea auki siitä lasista työntämällä.
Kiittäminen: Kummilapset kiittävät lähetetyistä lahjoista.
Ei juoruilla tai kiusata aikuisten kesken.
Pureskellaan ruoka suu kiinni ilman äänekästä maiskuttamista tai mussuttamista.
Jos puhuu omia asioita junassa bussissa tms., niin puhuu suht hiljaa ja matalalla äänellä, eikä kailoteta niin että kaikkien on pakko kuunnella
Hatun nostaminen naishenkilölle tavattaessa esim. kadulla.
Itse teen sitä säännöllisesti.
Bussissa metrossa kauppojen ovilla jne. päästetään ulostulijat ensin ulis ennenkuin itse tungetaan ovesta sisään.
Jos on jonkun kanssa eri mieltä internetissä, perustelee asiallisesti miksi on eri mieltä asiasta, sen sijaan että menee henkilökohtaisuuksiin.
(Paitsi trolleille ei tarvitse vastata mitään.)
Seurueessa jutellaan kaikkien asioista vuorotellen. Jos huomataan, että joku on ehkä ujo luonteeltaan tai uusi ihminen oudossa seurueessa, autetaan häntä huomaamattomasti pääsemään mukaan keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen sitä säännöllisesti.
Tulisinpa hyvälle tuulelle, jos vanha hieno herra nostaisi minulle hattuaan! Piristäisi koko päivän.
Miesmyönteisyys.
Niin paljon miesvihaa tulee naidilta, että on harvinaista nähdä miehiä puolustavia naisia.
Kiittäminen pienestäkin vaivannäöstä. Esimerkiksi kiitetään, kun joku on järjestänyt vaikkapa porukan yhteisen tapaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen sitä säännöllisesti.Tulisinpa hyvälle tuulelle, jos vanha hieno herra nostaisi minulle hattuaan! Piristäisi koko päivän.
Voi sitä nuorempikin herra nostaa, jos hatun lippa ei ole takaraivolla.
Mies avaa naiselle oven ja päästää hänet ensin ovesta sisään.
Mies auttaa naiselle åäällystakin päälle.
Tervehtiminen! Ihan vaikka ei oltaisi parhaita kavereita, kun tuttava tulee vastaan on kohteliasta tervehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Mies auttaa naiselle åäällystakin päälle.
= päällystakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen sitä säännöllisesti.Tulisinpa hyvälle tuulelle, jos vanha hieno herra nostaisi minulle hattuaan! Piristäisi koko päivän.
Voi sitä nuorempikin herra nostaa, jos hatun lippa ei ole takaraivolla.
Voi toki! Mielikuvassani oli vain vanhempi herra. :)
Annetaan aina kunniapaikka (eli paras istumapaikka) vahukselle, esimerkiksi juhlissa.