Keikkailevan kassatyöntekijän avautuminen
Löytyykös täältä muita jotka ovat jonkin vuokratyöfirman listoilla keikkailevana kassatyöntekijänä?
Yleensähän asiakkaana sitä saattaa ärsyttää hitaasti etenevä jono kaupan kassalla tai kassatyöntekijä jolla se homma on vähän hakusessa tyyliin sitten ajatellaan että "nykyään ei osata edes kassalla työskennellä". Sen jälkeen kun olen aloittanut noin vuosi sitten tämän työn, olen huomannut suurimmaksi osaksi juuri että ne veemäiset tilanteet koostuvat niistä veemäisen asenteen omaavista asiakkaista. No toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Eilen olin toista kertaa iltavuorossa yksin kaupassa jossa olen ensimmäisen iltavuoroni yksin tehnyt vasta noin parisen viikkoa sitten. Tällä kertaa hommat sujuivat suhteellisen hyvin ja vaikka asiakkaita ei onneksi ollut ruuhkaksi, sai sitä aikamoista vauhtia juosta että ehti kaiken tarvittavan tekemään ja siltikin meni puoli tuntia ylitöiksi. Tarkasti vielä kävin läpi että olin kaiken tarvittavan nyt hoitanut.
Tänään sitten vein avaimia takaisin kauppaan ja työvuorossa oli kaupan myymäläpäällikkö. Kysyin vielä että olihan kaikki suht ookoosti kun tämä oli töihin tullut. Vastauksena tuli nuiva "no jooooo...." ja kun selitin että ainakin parhaani yritin ja kiirettä pidin koko illan että saisin hommat tehdyksi, tämä naureskeli "ai oliko täällä ruuhkaa vai" (no näkihän hän ettei nyt mitään ihmisvilinää ollut ollut kun oli tilityksen aamulla katsonut siis) johon minä sitten sanoin että ei suinkaan, mutta en ole vielä näitä iltavuoroja tehnyt yksin kuin kerran aikaisemmin.
Tästä keskustelusta ja myymäläpäällikön nuivasta asenteesta jäi hyvin paska fiilis. En nyt mitään kehuja maasta taivaisiin kaivannut, mutta selvästi oli myymäläpäällikön mielestä huonosti asiat hoidettu, eikä tämä tarkemmin sitten selittänyt että missä olisi pitänyt petrata.
Olen ennen vuokratyöfirman listoille siirtymistä työskennellyt yli puoli vuotta eräässä kaupassa säännöllisesti, eli ennen tätä keikkailua on kaupan kassatyö/myymälätyöskentely ollut kuitenkin tuttua. Mutta silti/etenkin siksi ärsyttää tuo, että ihmiset eivät tajua miten haastavaa tuo kassatyö on keikkailevana.
Ensinnäkin se perehdytys tietyn ketjun systeemeihin on todella nopea, tyyliin pari-kolme koulutusvuoroa. Sitten pitäisikin osata hommat kuin vettä vaan, mihin vielä päälle se, että vaikka perusjutut ketjulla on joka paikassa samat, niin joka kaupalla on omat systeeminsä, tavarat eri paikassa, eri koodit eri laitteisiin jne. Ja keikkailevana työntekijänä vuoroja saattaa olla välillä niin, että viikossa pari päivää töitä, sitten ei kuukauteen yhtään mitään ja taas pitäisi muutaman työpäivän työhistorialla osata kaikki. Ja sitten nämä vakkarit eivät tunnu tajuavan tuota, miten vakkareiden osaaminen ja keikkailevan työntekijän osaaminen eroaa toisistaan.
Olen muutenkin sellainen "etukäteen jännittelijä" että tämä työ kyllä aiheuttaa aina harmaita hiuksia ennen työvuoroon menoa jos edellisestä kerrasta on pitkä aika, saati sitten jos on menossa tekemään vuoroa paikkaan jossa ei ole ennemmin ollut. Ei ole siinä kiva sitten olla ns. sylkykuppina myymäläpäällikölle tai asiakkaille kun on niin parhaansa tehnyt ja kyllä töitä paiskinut... Tottakai palautetta saa antaa jos tyytyväinen ei ole tai on jotain huomautettavaa työn jäljestä, mutta se tulisi tehdä rakentavasti ja asiallisestä eikä naama mutrussa todeta että "no joooo" kun kysyy että olihan kaikki sillai kun piti..
Kommentit (22)
Olen ollut vuoden ajan keikkailevana kassatyöntekijänä Staffilla ja minusta työ ei ollut todellakaan noin vastenmielista. Se, että kaupoissa tehtiin jotkut asiat eri tavalla, toi työhön monipuolisuutta ja oli aina ihanaa mennä eri paikkaan. En myöskään kokenut kiusaamista millään tavalla, minusta vakkarit suhtautuivat aina todella hyvin (lukuunottamatta muutamia ääliöitä). Kehujakin tuli useista paikoista, mikä tuntui hyvältä. Sanotaanko nyt kuitenkin, että olin töissä kaupoilla, joissa koskaan ei tarvinnut olla ainoa työntekijä, joten se on varmaan tosi oleellinen asia tässä. Aina oli joku, joka neuvoi minua ja teki minun puolesta vaativimmat jutut (kaupan sulkeminen yms.).
Työ oli itsessään rankkaa siinä, että joutui koko ajan olemaan kassalla. Jos asiakkaita oli jatkuvasti jonossa niin piti olla skarppina ja hymyillä kumminkin jne. Itselle työ ei sopinut tämän takia, oli hirveän kuluttavaa näin introverttinä. Olisi ollut hyvä päästä useammin hyllyttämään jne. Vaikka kassatyö on tylsää niin kauppojen vaihtaminen toi aina eri säväyksen työpäivään. Yleensä saa lukea netistä huonoja kokemuksia keikkatyöntekijöiltä, mutta ei ole aina niin.
Yyh, palasi elävästi mieleen opiskeluajan keikkatyöt ärrällä ja kaupoissa. Työ sinänsä olisi ollut ihan kivaa, mutta oli aivan järjetyömän stressavaa! Aina piti arvailla paikan käytäntöjä, kun kukaan ei muistanut kertoa kaikkea, eikä itse älynnyt kysyä. Eikä kaikissa paikoissa ole lähellä ketään, joka neuvoisi tarpeen tullen.
Jossain paikassa sain haukut, kun en ymmärtänyt itse lähteä vilkkaalta kassalta tauolle oikealla minuutilla, jota kukaan ei tietenkään vaivautunut minulle kertomaan, eikä lähellä ollut ketään, jolta kysyä. Asiakkaat eivät myöskään ymmärrä, että työntekijät saattavat olla ensimmäistä kertaa paikassa, joten ei ihan muistu mieleen leivinpaperin tarkka sijainti ja kermamunkin hinta. Myös bussiaikatault ja tarjoukset pitäisi osata ulkoa.
Paljon tsemppiä! Muista, ettei ole sinun syysi, jos et osaa kaikkea, vaan puutteellisen perehdytyksen. Jos aidosti teet parhaasi, se riittää :)