Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keikkailevan kassatyöntekijän avautuminen

Vierailija
11.02.2015 |

Löytyykös täältä muita jotka ovat jonkin vuokratyöfirman listoilla keikkailevana kassatyöntekijänä?

Yleensähän asiakkaana sitä saattaa ärsyttää hitaasti etenevä jono kaupan kassalla tai kassatyöntekijä jolla se homma on vähän hakusessa tyyliin sitten ajatellaan että "nykyään ei osata edes kassalla työskennellä". Sen jälkeen kun olen aloittanut noin vuosi sitten tämän työn, olen huomannut suurimmaksi osaksi juuri että ne veemäiset tilanteet koostuvat niistä veemäisen asenteen omaavista asiakkaista. No toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Eilen olin toista kertaa iltavuorossa yksin kaupassa jossa olen ensimmäisen iltavuoroni yksin tehnyt vasta noin parisen viikkoa sitten. Tällä kertaa hommat sujuivat suhteellisen hyvin ja vaikka asiakkaita ei onneksi ollut ruuhkaksi, sai sitä aikamoista vauhtia juosta että ehti kaiken tarvittavan tekemään ja siltikin meni puoli tuntia ylitöiksi. Tarkasti vielä kävin läpi että olin kaiken tarvittavan nyt hoitanut. 

Tänään sitten vein avaimia takaisin kauppaan ja työvuorossa oli kaupan myymäläpäällikkö. Kysyin vielä että olihan kaikki suht ookoosti kun tämä oli töihin tullut. Vastauksena tuli nuiva "no jooooo...." ja kun selitin että ainakin parhaani yritin ja kiirettä pidin koko illan että saisin hommat tehdyksi, tämä naureskeli "ai oliko täällä ruuhkaa vai" (no näkihän hän ettei nyt mitään ihmisvilinää ollut ollut kun oli tilityksen aamulla katsonut siis) johon minä sitten sanoin että ei suinkaan, mutta en ole vielä näitä iltavuoroja tehnyt yksin kuin kerran aikaisemmin. 

Tästä keskustelusta ja myymäläpäällikön nuivasta asenteesta jäi hyvin paska fiilis. En nyt mitään kehuja maasta taivaisiin kaivannut, mutta selvästi oli myymäläpäällikön mielestä huonosti asiat hoidettu, eikä tämä tarkemmin sitten selittänyt että missä olisi pitänyt petrata.

Olen ennen vuokratyöfirman listoille siirtymistä työskennellyt yli puoli vuotta eräässä kaupassa säännöllisesti, eli ennen tätä keikkailua on kaupan kassatyö/myymälätyöskentely ollut kuitenkin tuttua. Mutta silti/etenkin siksi ärsyttää tuo, että ihmiset eivät tajua miten haastavaa tuo kassatyö on keikkailevana. 

Ensinnäkin se perehdytys tietyn ketjun systeemeihin on todella nopea, tyyliin pari-kolme koulutusvuoroa. Sitten pitäisikin osata hommat kuin vettä vaan, mihin vielä päälle se, että vaikka perusjutut ketjulla on joka paikassa samat, niin joka kaupalla on omat systeeminsä, tavarat eri paikassa, eri koodit eri laitteisiin jne. Ja keikkailevana työntekijänä vuoroja saattaa olla välillä niin, että viikossa pari päivää töitä, sitten ei kuukauteen yhtään mitään ja taas pitäisi muutaman työpäivän työhistorialla osata kaikki. Ja sitten nämä vakkarit eivät tunnu tajuavan tuota, miten vakkareiden osaaminen ja keikkailevan työntekijän osaaminen eroaa toisistaan.

Olen muutenkin sellainen "etukäteen jännittelijä" että tämä työ kyllä aiheuttaa aina harmaita hiuksia ennen työvuoroon menoa jos edellisestä kerrasta on pitkä aika, saati sitten jos on menossa tekemään vuoroa paikkaan jossa ei ole ennemmin ollut. Ei ole siinä kiva sitten olla ns. sylkykuppina myymäläpäällikölle tai asiakkaille kun on niin parhaansa tehnyt ja kyllä töitä paiskinut... Tottakai palautetta saa antaa jos tyytyväinen ei ole tai on jotain huomautettavaa työn jäljestä, mutta se tulisi tehdä rakentavasti ja asiallisestä eikä naama mutrussa todeta että "no joooo" kun kysyy että olihan kaikki sillai kun piti..

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kaupassa työskennellyt, mutta aspana kyllä ja olen myös aikamoinen jännittäjä ja nuivia pomoja tullut kohdattua. Eli symppaan tekstiäs. :)

Vierailija
2/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:23"]

Ei se ole vakituisille työntekijöillekään herkkua, kun vierailijat jättävät puolet töistä tekemättä, ovet auki ja kassan tilittämättä. Kaikki ylimääräinen lisää aamuvuorolaisen kiirettä ja pahimmillaan siirtää omia töitä. Meilläkin on tarkat ohjeet valojen sammuttamista myöten, mutta silti avaimia palauttaessa selitellään, ettei löydetty katkaisijaa...  (keksitty esimerkki)

Tiedän, että on vaikeaa tulla aina vieraaseen paikkaan, kun kaikkialla on omat säännöt/paikat on vieraat. En myöskään vittuillakseni anna nuivaa palautetta. Joskus kaiken kiireen keskellä kyllä ottaa päähän ja ankarasti, ja jos sattuu siihen saumaan avaimia palauttamaan, niin saattaa näkyä naamasta. Joten vinkkini on, että älä ota kovin henkilökohtaisesti ja yritä ymmärtää myös vakkareita. 

[/quote]

Mä olen ollut vakkari ja kiertolainen, enkä minä koskaan ollut kiertolaisille naama norsunvitulla, koska tiesin, mitä se on. Oli myös niitä kiertolaisia, joita ei kiinnostanu yhtään työnsä. Silti asiallisesti ja ystävällisesti kerroin, jos jonkin asian olisi voinut tehdä toisin tai jokin jäi puuttumaan. Tympeä kommunikointi ei ollenkaan paranna työstä suoriutumista.

[/quote]

Oih, pyhimys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutatpa jotenkin ärsyttävältä. Kai sä nyt tajuat, että jos vasta olet alottanut niin todennäköisesti sulta on jotain pientä jäänyt tekemättä tai oot tehnyt asiat eri tavalla? Miksi kysyit OLIHAN KAIKKI, mitä muuta siihen voi vastata kuin "no joo...." tms ympäripyöreää. Kysy ensi kerralla että mitä oli jäänyt tekemättä tai sitten jos kysyt "olihan kaikki edes sinnepäin?" ja jos vastaus on jotain "noo ihan" niin sitten tyydyt siihen etkä stressaa enempää. Kyllä sulle ilmotettas jos jokin on aivan pielessä. Ihan turhasta mielestäni nyt otit ongelman. Sä et oo vakkari joten sun ei tarvii olla yhtä hyvä kuin vakkarit, mielestäni se oli vain positiivista noissa hommissa.

Vierailija
4/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä paljon ylianalysoinut tämän toisen ihmisen sanomisia, surkuhupaisa tälläinen hysteerinen vuodatus :D

Vierailija
5/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Työnteosta ja työstä en valita ja tosiaan aina pyrin tekemään työni kunnolla, mistä tuo jännittelykin osittain kertoo, eli se stressitaso on korkealla. Välillä vain asiakkaat/ useamman vuoden työskennelleet pomot tuntuvat unohtavan mitä se on kun rutiini puuttuu työstä ja keikkailevana kassatyöntekijänä juurikin olen huomannut että sitä haastetta on nimenomaan tässä työssä kun se rutiini puuttuu.

Vierailija
6/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojoo, otin vaan kovan stressin tosta että vedinköhän ihan pieleen sitten (ei ole ennen tollasta tilannetta tullut vielä näissäkään hommissa vastaan että vastaanotto oli tollanen negatiivisen oloinen) :/

Olen muutenkin sellanen ihminen että pyörittelen paljon asioita mielessä ja tämä jäi mielen päälle pyörimään ja tuli jotenkin kurja fiilis...

-ap-

Vierailija
7/22 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:28"]

Ei se ole vakituisille työntekijöillekään herkkua, kun vierailijat jättävät puolet töistä tekemättä, ovet auki ja kassan tilittämättä. Kaikki ylimääräinen lisää aamuvuorolaisen kiirettä ja pahimmillaan siirtää omia töitä. Meilläkin on tarkat ohjeet valojen sammuttamista myöten, mutta silti avaimia palauttaessa selitellään, ettei löydetty katkaisijaa...  (keksitty esimerkki)

Tiedän, että on vaikeaa tulla aina vieraaseen paikkaan, kun kaikkialla on omat säännöt/paikat on vieraat. En myöskään vittuillakseni anna nuivaa palautetta. Joskus kaiken kiireen keskellä kyllä ottaa päähän ja ankarasti, ja jos sattuu siihen saumaan avaimia palauttamaan, niin saattaa näkyä naamasta. Joten vinkkini on, että älä ota kovin henkilökohtaisesti ja yritä ymmärtää myös vakkareita. 

[/quote]

Mä olen ollut vakkari ja kiertolainen, enkä minä koskaan ollut kiertolaisille naama norsunvitulla, koska tiesin, mitä se on. Oli myös niitä kiertolaisia, joita ei kiinnostanu yhtään työnsä. Silti asiallisesti ja ystävällisesti kerroin, jos jonkin asian olisi voinut tehdä toisin tai jokin jäi puuttumaan. Tympeä kommunikointi ei ollenkaan paranna työstä suoriutumista.

[/quote]

Oih, pyhimys.

[/quote]

Ei vaan ihminen, joka on itse tullut työpaikkakiusatuksi, eikä halua liata työilmapiiriä, mikä jo valmiiksi on Ärrällä melkoisen kireä...

Vierailija
8/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua täysin. Ja nostan sulle hattua siitä, että ylipäätään teet tuollaista yksintehtävää myymälätyötä. Se on haastavaa monin tavoin. Jotenkin tuntuu että tuo myymäläpäällikkö ei vaan osannut oikein nähdä tuota sun tilannetta, ehkä jos olisit esittänyt joitakin jatkokysymyksiä hänelle tarkemmin, niin jos hän olisi sitten pystynyt kertomaan mitkä asiat oli menneet hyvin ja missä olisi vielä kehitettävää. Älä nyt kuitenkaan enää liikaa mieti tuota yhtä työvuoroa ja tilannetta. Seuraavalla kerralla teet taas parhaasi niin kuin viimeksikin, kyllä sen pitää riittää. Olet selvästi tunnollinen, muista myös olla armollinen itsellesi, kaikkea ei voi tietää heti, ja jos jokin pikkujuttu menee vain kohtalaisesti, niin menkööt,kun suuremmat ja tärkeämmät asiat työssä menee ok. Mua on aina ihmetyttänyt, miten yksintyöskentelijät pärjää, niin ajankäytöllisesti kuin työturvallisuuden kannalta, toivottavasti teillä käy vartija tiuhaan varmistamassa tilannetta. Itsekin teen keikatyötä myyntialalla, mutta en ole työvuorossa koskaan yksin, ja voin aina kysyä kollegalta neuvoa. Koitahan nollata tuo päivä, ja tsemppiä seuraavaan työvuoroon. Vaikka täällä vähätellään myyjän työtä ja haukutaan sitä usein jopa paskaduuniksi, niin omasta kokemuksesta täytyy sanoa, että kyllä se vaan kunnon, haasteellisesta työstä käy. Eipä ole kaikista täälläkin arvostelevista siihen, ei todellakaan. Kaikkea hyvää sulle toivottaa samantapaisessa työssä ahertaja.

Vierailija
9/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollaista se on Ärrällä. Joka ikisessä kioskissa tehdään asiat eri tavalla ja tavarat on eri paikoissa. Parhaani kuitenkin aina yritän, ja kyllä yli vuoden kokemuksella alkaa jo tulla supertyöntekijäksi :) Yleensä saan kehuja, mutta tulee niitä haukkujakin ja mutinoita välillä. Eipä voi mitään. Aina vakituiset työntekijät ei osaa asettua keikkailijoiden saappaisiin. Kyllä aina jännittää etenkin aamuvuorot uudessa kioskissa. Esim. etsin lehtilaatikkoa kymmenen minuuttia ja saan kuulla, että lehdet tuodaankin vasta kioskin avaamisen jälkeen. Ja kun ei siinä ennen kioskin avaamista ole yleensä kuin se vartti... Pakko mennä aina etuajassa töihin :/

Vierailija
10/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, komppaan sua täysin. Teetkö staffin kautta töitä? Minä teen ja voin kertoa, että oon tässä parin vuoden aikana saanut kokea niin uskomattomia tilanteita, sanoisin jopa kiusaamista vakkareiden toimesta, ettei ole tosikaan. Stressaahan se olla joka viikko eri kaupoissa töissä kun samalla vaaditaan, että tulisi osata kaikki kyseisen kaupan käytännöt ilman erityistä perehdytystä. Joillekin vakkareille on käsittämätöntä ymmärtää miksi en esim. tiedä, että juuri heidän kaupassaan setelit niputetaan eri tavalla kuin muualla. Sitten tullaan pyörittelemään silmiä minulle asiakkaiden edessä ja mutistaan kuinka paska työntekijä olen...

Semmosta sylkykuppina olemista se välillä on. Oon kans aikamoinen jännittäjä ja usein on jäänyt todella paha mieli ilkeistä kommenteista, sekä työntekijöiden että asiakkaiden :P Onneksi muutamissa kaupoissa on ollu niin ihania vakkareita, että niihin on jopa mielellään ottanut lisää vuoroja. En tätä työtä kuitenkaan suosittelis kenellekään. Vuokratyö on ihan perseestä 90% ajasta ja sopii mielestäni vaan opiskelijoille tai johonki lisätienestin hankintaan.

Tsemppiä sulle!

Vierailija
11/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
13/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:02"]Ap, komppaan sua täysin. Teetkö staffin kautta töitä? Minä teen ja voin kertoa, että oon tässä parin vuoden aikana saanut kokea niin uskomattomia tilanteita, sanoisin jopa kiusaamista vakkareiden toimesta, ettei ole tosikaan. Stressaahan se olla joka viikko eri kaupoissa töissä kun samalla vaaditaan, että tulisi osata kaikki kyseisen kaupan käytännöt ilman erityistä perehdytystä. Joillekin vakkareille on käsittämätöntä ymmärtää miksi en esim. tiedä, että juuri heidän kaupassaan setelit niputetaan eri tavalla kuin muualla. Sitten tullaan pyörittelemään silmiä minulle asiakkaiden edessä ja mutistaan kuinka paska työntekijä olen...

Semmosta sylkykuppina olemista se välillä on. Oon kans aikamoinen jännittäjä ja usein on jäänyt todella paha mieli ilkeistä kommenteista, sekä työntekijöiden että asiakkaiden :P Onneksi muutamissa kaupoissa on ollu niin ihania vakkareita, että niihin on jopa mielellään ottanut lisää vuoroja. En tätä työtä kuitenkaan suosittelis kenellekään. Vuokratyö on ihan perseestä 90% ajasta ja sopii mielestäni vaan opiskelijoille tai johonki lisätienestin hankintaan.

Tsemppiä sulle!
[/quote]

Sielläpä juuri.
Juu sanos muuta! Tarpeeksi stressaavaa on hoitaa työnsä niin ettei asiakkaat tuskastu kun takkuaa jonku kaupan systeemien kanssa niin ei jaksaisi kuulla vielä naamailua vakkareilta.
Itekki vaikka vuoden kohta oon listoilla ollut niin työpäiviä on kertynyt vasta parin kuukauden edestä=siitä voi laskea että miten paljon sitä kokemusta löytyykään. Kyllä tossa ajassa yhden kaupan systeemit oppii mut jos käy useammassa paikassa niin kyllä on välillä pihalla kun lumiukko ja stressitaso pilvissä.

Sitten monesti tulee kömmähdystilanteita ihan vain siksi kun vakkareilta ei tieto kulje meille keikkaileville.
Sillon kun työskentelin yhdessä kaupassa ennen tätä vuokratyöfirmaa, tuntui että opinkin jutut paljon nopeammin eikä stressi ollut niin kova. Nyt ennen töitä nukun huonosti ja näen painajaisia, samoin työvuoron jälkeen.

Ei tota kyllä viittä päivää viikossa loppuelämäänsä tee vaikka palkkaus sentään on aivan mainio :)

-ap-

Vierailija
14/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta turiset. Kaiken maailman karjalanpiirakka koodeja on tuhat eri ja ei se kassatyö toooodellakaan ole samaa joka mestassa. Kohtelu erityisesti ylipainoisilta keski-ikäisiltä naisilta (näitä löytyy!) on niin törkeää välillä.Työnantaja toimivan firman sivuilla oikein lukee, että kaupoista saatu palaute keikkalaisesti käydään hänen kanssaan läpi. Paskat. Jotkut ovat luvanneet hyvää palautetta antaa, mutta ei mitään feedbackkiä IKINÄ sieltä toimiston suunnasta tule.

Vierailija
15/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto. Mä just oon aloittamassa tuota samaa hommaa samassa firmassa. Nyt alko pelottaa :( Pitäisköhän vielä perua koko homma...

Vierailija
16/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, minä olen työntekijänä tuolla ketjulla (ainakin uskoisin näin, yksintyöskentelystä ja staffista päätellen) Minä 5 vuoden työnteon jälkeen sain vakituisen työsopimuksen, senkin osa-aikaisena. Työtäni rakastan, sitä on vaan perkeleesti liikaa yhdelle henkilölle. Yritys teki jos en paljoa valehtele niin 7 tappiollista vuotta putkeen ja ohops yhtäkkiä saatiinkin tuloksellinen vuosi... no mistä tämä kaikki tulos otettiin? työntekijöiden persnahasta! siinä missä ennen samat työt teki 14 ihmistä, hoitaa tuon saman työ tänä päivänä 6 ihmistä. true story. arvostus työntekijöitä kohtaan on täysi nolla. itselleni on esimies haistattanut vitut ja paskat kun jouduin painavasta syystä jäämään sairaslomalle, kaiken kukkuraksi useimmat kiinteistöt on täysin homeessa... listaa voisin jatkaa loputtomiin, jos saisin muita töitä, ottaisin kiljuen vastaan!

Vierailija
17/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyykö tuolla freelance keikkailijana leivän syrjässä kiinni,vai teettekö sitä sivuhommana lisätuloja silmälläpitäen.

Vierailija
18/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin tuollainen stressaaja ja pohdin joitain sanomisia/tilanteita pitkään jälkeenpäin, vituttaa kun tullaan sanomaan että älä ylianalysoi ja lopeta tommonen. En ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt itsestäni sitä off-nappia mistä pohtiminen tosta vaan loppuisi. Oikeasti asiallisia neuvoja ongelmaan olisi todella kiva kuulla!

Vierailija
19/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 22:49"]

pysyykö tuolla freelance keikkailijana leivän syrjässä kiinni,vai teettekö sitä sivuhommana lisätuloja silmälläpitäen.

[/quote]

Jos vuoroja riittää tarpeeksi, niin ihan samaa tuntipalkkaahan niille maksetaan. Ja voi vaikka ottaa enemmän ilta- ja viikonloppuvuoroja, niin saa parempaa lisät.

Vierailija
20/22 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis saa lisät