koiranpennun rokotukset!
Kuinka paljon koirasi rokotukset ovat maksaneet? Ja montako rokotusta on saanut pentuna ja minkäikäisenä? Mitä haittaa tulee jos pentua ei rokota?
Kommentit (5)
Kasvattaja yleensä rokotuttaa vko 8, itse sitten vko 12 ja vko 16. Hintaa n. 60-70 €/rokotuskerta.
Pennulle annetaan yleensä rokotukset 12- ja 16-viikkoisena, seuraavat sitten vuoden iässä. Viitisenkymppiä maksaa tuossa itse käyttämälläni asemalla 4-rokotus koiralle.
Mitä koiralle sitten seuraa jos jättää rokottamatta? Todennäköisesti suurin haitta on se että ette pääse koiran kanssa useimpiin koiratapahtumiin osallistumaan, niissä kun vaaditaan todistus rokotuksista. Suomessa jos oleskelette, niin sairastuminen rokotusten ehkäisemiin tauteihin ei ole kovin todennäköistä, pääosin koska suurella osalla on rokotussuoja kunnossa ja se suojaa muitakin. Mutta tosiaan jos näitä rokotukset väliin jättäviä alkaa olla paljon, pian voi alkaa täälläkin levitä oikeasti ikävät taudit jotka aiheuttavat kärsimystä koirille ja omistajilleen.
Miksi muuten mietit rokottamatta jättämistä? Toivottavasti et rahasyistä, koska jos pennun ottaa, täytyisi olla näihin kuluihin varautunut. Ja myös siihen, että huonolla tuurilla se pentu voi loukkaantua vaikka ja sitten onkin rokotusten alle satasen hinnan sijaan maksettavana vaikka tonnin leikkaus. Vakuutus ehdottomasti sairaskulujen varalle pitää olla jos tuollaistea ei pysty kustantamaan muuten.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:32"]
Kasvattaja yleensä rokotuttaa vko 8, itse sitten vko 12 ja vko 16. Hintaa n. 60-70 €/rokotuskerta.
[/quote]
Kasvattaja EI yleensä rokotuta pentuja ennen luovutusta Suomessa. Ainoastaan jos pentueen syntyessä on liikkellä poikkeuksellisen paha parvoepidemia, sitä vastaan voidaan rokottaa, koska parvoripuli oon juuri pennuille vaarallinen. Mutta tosiaan jos ei ole mitään epidemiaa tai muuten suurentunutta tartuntariskiä, yleensä ei rokotuteta ennen luovutusikää.
Nelosrokotteista vain yhtä merkkiä voidaan edes antaa luovutusikäiselle vielä. Ja virallinen suositus ei ole sitäkään antaa,vaan vasta sitten 12-viikkoisena se nelosrokotus. Rokotetun emän vasta-aineet suojaavat pentua kyllä riittävästi tuohon ikään asti.
Henna is that you?