Kellonsiirtopelleily taas lähenee.
Kesäaikaan siirtyminen aiheuttaa valtaosalla ihmisistä unirytmin muutoksesta johtuvaa vireystilan laskua, univaikeuksia ja vitutusta sekä muita terveyteen liittyvää negatiivista vaikutusta. Tutkitusti tuolla kellojen siirtelyllä ei ole mainittavia hyötyjä. Varsinkaan pohjoismaissa, joissa on valoisaa kesällä muutenkin. Kesäajasta voitaisiin siis luopua ja se olisi hyvin helppoa.
Nyt odotamme vain ensimmäistä kesäaikaa puolustavaa kommenttia, jossa käytetään perusteluna, että ei se MINUA haittaa, joten tuota kiusaa on syytä jatkaa. Antakaamme ensimmäiselle tällaisen kommentin esittäjälle valtavasti yläpeukkuja hänen aasinhattuisuudestaan.
Kommentit (65)
Mulle se nyt on ihan se ja sama. Paitsi pari kertaa oon ollut yövuorossa kun kelloja on siirretty talviaikaan!! Yksi ylimääräinen työtunti, ei palkkaa. Maataloutta se haittaa eniten. Lehmät odottavat utareet kipeinä lypsäjää, joka heidän kellon mukaan tulee tunnin myöhässä. Lehmät ihan oikeasti ovat kipeitä, kesäaika on eläinrääkkäystä.
Maaliskuun lopussa. No, ajoissa kun aloittaa, niin saa valittaa ja tuskailla puolitoista kuukautta.
Kunpa kaikki epäkohdat olisivat tätä suuruusluokkaa. Olen itse sellainen ihme, että pystyn käymään työmatkalla tunnin, jopa kahden tunnin aikaeron päässä olevissa maissa romahtamatta. Ymmärrän toki, että moni muu ei vastaavaa rääkkiä kestä. Itse kesäajasta olen sitä mieltä, että se on täysin turha tekele ja joutaisi pois. Suomen oikein aika on se, joka meillä juuri nyt on, siis UT+2.
Se on turha ja ärsyttävä asia joten eihän siitä luovuta. Suomalaista masokismia, saatana.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:12"]
Mulle se nyt on ihan se ja sama. Paitsi pari kertaa oon ollut yövuorossa kun kelloja on siirretty talviaikaan!! Yksi ylimääräinen työtunti, ei palkkaa. Maataloutta se haittaa eniten. Lehmät odottavat utareet kipeinä lypsäjää, joka heidän kellon mukaan tulee tunnin myöhässä. Lehmät ihan oikeasti ovat kipeitä, kesäaika on eläinrääkkäystä.
[/quote]
Kesäaikaan siirryttäessä se lypsäjä tosin tulee lehmien mielestä tunnin etuajassa.
Ihanaa meillä lapset pahimmillaa nukahtaa klo 18.15! Ja ihan sama nukahtavatko jopa vasta klo 19.15 niin heräävät aina klo. 5
Kesäajassa sentään kaikki tapahtuu järkevään aikaan.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:16"]
Kesäaikaan siirryttäessä se lypsäjä tosin tulee lehmien mielestä tunnin etuajassa.
[/quote]
Lypsyn voi tehdä lehmien eikä kellojen tahdissa. Vai onko siihenkin jo direktiivi?
Kellojen siirtojen viimeinenkin motiivi on kutistunut olemattomiin, kun valaistus on pakkomuutettu hehkulampuista energiaa säästäviin valonlähteisiin.
Jes, koht tulee kunnolla valoisat illat! :)
[/quote]
Kyllä monilla lypsytilolla on luovuttu kellojen siirtelystä. Navetassa eletään samaa aikaa kesät talvet.
Nykyaikaisena sivivstyvaltiona Venäjän federaation on lopettanut kellonsiirto pelleilyn.
Meidän lapsille kellojen siirtelyt on aina tuottaneet tuskaa. Jatkuvasti pitää muuttaa rytmiä. On se kumma, ettei tuota siirtely-pelleilyä saada lopetetuksi, vaikka suurin osa kansasta vastustaa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:21"]
Nykyaikaisena sivivstyvaltiona Venäjän federaation on lopettanut kellonsiirto pelleilyn.
[/quote]
Joo ne eivät siirry enää kesä- ja talviaikaan, mutta nyt ne ei osaa päättää että ovatko tavi vai kesäajassa. ensin ne oli pari vuotta kesäajassa ja nyt sitten siirtyivät talviaikaan.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:23"]Meidän lapsille kellojen siirtelyt on aina tuottaneet tuskaa. Jatkuvasti pitää muuttaa rytmiä. On se kumma, ettei tuota siirtely-pelleilyä saada lopetetuksi, vaikka suurin osa kansasta vastustaa.
[/quote]
No voi hellanlettas, 2x vuodessa siirtyy kellot! Miten se voikaan niin dramaattisesti vaikuttaa lasten rytmiin? :D
Juuri sinä tai sinun lähimmäisesi saattaisi välttyä liikenneonnettomuuteen joutumiselta tai työtapaturmalta jos kesäaikaan siirtymisestä luovuttaisiin. Unirytmin muutos vaikuttaa tarkkaavaisuuteen. Joutaisi siis loppua mokoma hölmöily.
Ne jotka tykkäävät muuttaa rytmiään voisivat tietenkin halutessaan herätä tuntia aiemmin kuin muut. Käyttäisivät sen tunnin vaikka kesäajan vastustajien halveksuntaan.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:47"]
Täällä kesäaikaa puolustava. En lukenut ketjua vielä niin että en tiedä onko muitakin. Ihanaa saada valoisammat illat. Miten kenenkään rytmi voi mennä yhdestä tunnista koko kesäksi sekaisin? Miten selviätte matkustamisesta? Entä jos olette olleet juhlimassa ja tulee valvottua yhtenä lauantaina tunnin pidempään, oletteko koko kesän sekaisin? Ei kai kukaan herää ja mene nukkumaan auringon mukaan, Suomessa se olisi varsin mielenkiintoista, kesät valvottaisiin ja talvet nukuttaisiin :)
[/quote]
Minä en taas pidä valoisista illoista. Kun pitäisi mennä ajoissa nukkumaan, aurinko vain mollottaa ja uni ei tule. Aamulla kun herää aikaisin, niin on tosi kylmä ja pimeä
[/quote]
Miten ne lehmät on kipeitä koko kesän?? Jos ne lypsetään kellon mukaan niin sunnuntaina aamulla ne lypsetän tuntia normaalia aikaisemmin?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:07"]
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Kesäajasta on vain haittaa. Rytmi on sekiaisn koko kesäajan. Vasta talviajan tultua pystyy taas aamuisin heräämään pirteänä ja energisenä. Ihmettelen, ettei työnantajia ollenkaan kiinnosta se kuinka paljon kesäajasta johtuva väsymys ja väärärytmisyys vaikuttaa työntekijöiden työtehoon. Itse ainakin olen paljon väsyneempi töissä kun joudun heräämään normaalia rytmiäni vasten.
Vaadin kesäajan lakkauttamista!
[/quote]
Mitä maagista tapahtuu talviaikaan siirryttäessä kun yhtäkkiä piristyt? Miten voit olla koko kesän väsynyt? Miten selviät kotiinpalusta jos olet käynyt Ruotsissa?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:23"]
Meidän lapsille kellojen siirtelyt on aina tuottaneet tuskaa. Jatkuvasti pitää muuttaa rytmiä. On se kumma, ettei tuota siirtely-pelleilyä saada lopetetuksi, vaikka suurin osa kansasta vastustaa.
[/quote]
Jatkuvasti ;)
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Kesäajasta on vain haittaa. Rytmi on sekiaisn koko kesäajan. Vasta talviajan tultua pystyy taas aamuisin heräämään pirteänä ja energisenä. Ihmettelen, ettei työnantajia ollenkaan kiinnosta se kuinka paljon kesäajasta johtuva väsymys ja väärärytmisyys vaikuttaa työntekijöiden työtehoon. Itse ainakin olen paljon väsyneempi töissä kun joudun heräämään normaalia rytmiäni vasten.
Vaadin kesäajan lakkauttamista!