Pitääkö mennä lääkäriin jos saa 230V näpeille?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
ja tuohon edelliseen vielä, että ymmärtääkseni olin ottanut pääkatkaisijankin pois päältä ,mutta tälli tapahtui silti. en tiedä miten oli mahdollista
Monissa koneissa on sähköä "varaavia" järjestelmiä. Jos sellaisia ei ole tässä tapauksessa, pyydä sähköasentajaa tarkistamaan ainakin pääsulaketaulun kytkennät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja tuohon edelliseen vielä, että ymmärtääkseni olin ottanut pääkatkaisijankin pois päältä ,mutta tälli tapahtui silti. en tiedä miten oli mahdollista
Monissa koneissa on sähköä "varaavia" järjestelmiä. Jos sellaisia ei ole tässä tapauksessa, pyydä sähköasentajaa tarkistamaan ainakin pääsulaketaulun kytkennät.
Kiitos, siitä se varmaan johtui. en asu enää kyseisessä asunnossa. oli sellainen viritys koko kämppä muutenkin etten ihmettele tuotakaan tälliä. ja järjen olisi pitänyt sanoa, ettei sähkölaitteen päälle voi nousta , olin varmaan jossain sähköjännitevirrassa ja olisin voinut kyllä kuolla siinä. yritin kurottaa lamppuun joten nostin jalan liedelle. toivottavasti uusi asukas saa asiat hoidettu siellä paremin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies sai sähköiskun töissä ja passitettiin heti lääkäriin sydämfilmiin. Oireita voi tulla vielä jopa 3vrk päästä. Eli kyllä pitää mennä lääkäriin.
Niin koska työnantaja haluaa kiertää tuolla vastuunsa siitä jos olisi vaikka kuollutkin esim. seuraavana päivänä (mistä tahansa syystä), ettei johtunut tuosta sähköiskusta.
Oikeasti varmasti joka päivä moni saa sähköiskun, etenkin arkipäivinä ja harva niistä mihinkään lääkäriin menee.
Käsittääkseni tämä on jossakin sähkötöiden turvallisuusmääräyksissä eli koskee ammattiasentajia. Tuskin turhaan käytetään tehokasta työaikaa sydänfilmiin jonottamiseen, jos se ei olisi katsottu tarpeelliseksi.
Öyennssöyen kirjoitti:
Minä käväsisin, jos on tullut sormiin palovammoja....
Käväisisitsä? Etsäviitsisitsäkäväisisitsä?
Se vähän riippuu että minkälaisen sähköiskun saa. Luultavasti ei ole mitään vakavaa vaaraa, mutta kyllähän sitä suositellaan että aina sähköiskun jälkeen tulisi käydä tarkastuttamassa vointinsa. Jos epäilet että aihetta on, niin soita ainakin hoidontarpeen arviointiin.
Vierailija kirjoitti:
Siinä liedessä oli runko varmaankin maadoitettu. Jos seisoit siinä sukkasiltaan tai jopa ilman, niin olit itsekin maadoitettu. Rikkinäisessä lampussa olet koskenut johonkin jännitteelliseen osaan. Muuta ei tarvita.
Saattaa olla, että suurin osa virrasta kulki jotenkin pintaa eli ihoasi pitkin jalan kautta lieteen. Vaarallisinta on, jos virta kulkee kädestä toiseen, koska silloin se kai kulkee sydämenkin kautta. Tästä on tullut sähkötöiden "perusohje": aina toinen käsi taskussa. Koskee siis tilanteita, kun asiallisia suojauksia ei ole tai ei ole ammattilainen hommissa.
Itse sähköiskuakin vaarallisempia saattavat olla sen seuraukset kuten putoaminen.
Sain lapsena kovan sähköiskun kun ryömin sängyn alle laittamaan yölampun töpseliä kiinni. Ymmärtämättömänä pidin pistokkeen piikeissä sormia, että löydän tunnustelemalla reiät, mihin työntää pistoke. Jäin hetkeksi kiinni pistorasiaan sormineni, ja sähköinen surina kävi korvissa. Olis voinu käydä huonosti, mutta tässäpä vielä olen. Toisen säkärin sain aikuisena rikkinäisestä boilerista. Ei lääkärikäyntejä.
Soita terveysneuvontaa ja kysy sieltä mitä tehdä. Itse menisin lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Sain lapsena kovan sähköiskun kun ryömin sängyn alle laittamaan yölampun töpseliä kiinni. Ymmärtämättömänä pidin pistokkeen piikeissä sormia, että löydän tunnustelemalla reiät, mihin työntää pistoke. Jäin hetkeksi kiinni pistorasiaan sormineni, ja sähköinen surina kävi korvissa. Olis voinu käydä huonosti, mutta tässäpä vielä olen. Toisen säkärin sain aikuisena rikkinäisestä boilerista. Ei lääkärikäyntejä.
Jep jep. Ei näkyviä jälkiä, mutta leppoisa luonne on niitä peruja.