Mitä te teette jouluaattona?
Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?
Kommentit (890)
Vierailija kirjoitti:
Miesystävän kanssa mennään mökille Lappiin (ei sähköä ja juoksevaa vettä). Saunotaan, syödään hyvin, käydään kävelyllä, pelaillaan pelejä ja katsotaan sarjoja :) Ja toki lahjat availlaan. Ihanaa viettää rauhallinen joulu ilman mitään häsellystä ja sukulaisia :D
Mistä te niitä sarjoja ilman sähköä katsotte?
Olen töissä kahteen. Käydään varmaan äitini toiveesta syömässä mummolassa. Illaksi kotiin saunaan. Juustoja ja joululeffoja.
Mökille jos ei ole lumimyrskyä, muuten kotona ja nautitaan vapaa-ajasta.
Ruuanlaitossahan se menee, tokikaan ei koko aika.
Puuro tulee itsekseen leivinuunissa, poika tekee tortut kahvin seuraksi.
Laatikot teen valmiista soseista aattona, helppoa.
Välissä katsellaan telkkaria, napostellaan ja siemaillaan alkoholijuomiakin. Vähän ulkoilua koiran kanssa, illalla kiva kierrellä naapurustossa bongailemassa pukkeja.
Sauna lämpiää toki myös.
Aika rentoa oleilua meillä kaiken kaikkiaan.
Lentokentällä, lentokoneessa ja hotellissa. Takana aurinkoloma. Ehtii sitä suomijoulua viettää vielä joulupäivänäkin. Stressittömin joulu ikinä.
Meillä aika tavanomainen joulu tiedossa. Mies käy aamupäivällä aikuisten lastensa luona viemässä lahjat ja kahvittelemassa. Sillä aikaa minä teen loput jouluruokien valmistelut,kuten karjalanpaistin ja rosollin, jos en jälkimmistä edellisenä päivänä ole tehnyt. Aamusella katson Joulupukin kuumaa linjaa, Lumiukon ja joulurauhan julistuksen. Viiden korvilla syödään jouluateria. Sen jälkeen jaetaan lahjat ja katsellaan töllöstä kaikki pakolliset ohjelmat kuten Samu Sirkan joulutervehdys ja Joulutarina
jos se tänä jouluna tulee.
En mitään. Päivä muiden joukossa, koska vihaan joulua. Syön ehkä pizzaa tai leipää, mitä nyt huvittaa, ja olen onnellinen että kohta se on vuodeksi ohi.
Kotona ollaan. Aamu alkaa riisipuurolla. Sitten saunotaan ja sen jälkeen syödään joulu ruokia ja avataan kinkkuviini pullo. 🐖🍷
Lämmitetään varaavaa takkaa ja vien roihut ulos palamaan. Maistellaan drinkkejä, teen Boolia ja mennään aikaisin nukkumaan. Sen verran vanhoja jääriä jo ettei jakseta valvoa.
En mitään erityistä.
En ole ns viettänyt joulua varmaan 10 vuoteen. Lähtisin mieluusti jonnekin välimerelle viikoksi mutta siihen ei ole ollut viim 3 vuoteen mahkuja eikä ole nytkään.
Inhoan joulua sitä hiton lokakuussa alkavaa materiahössötystä ja myös toisaalta sen melankolista tunnelmaa.
Yksin elävänä tulen aina surulliseksi jouluna, joka vuosi itken menetettyä rakkautta, kaipuutani, yksinäisyyttä ja vaivun hetkeksi muistelemaan aikaa kun olin joskus onnellinen. Se sattuu ihan hitokseen.
Onneksi nyt joulu on vk loppuna joten on vain ns 1 ylim vapaa, pääsee taas töihin ja seuraavaan jouluun on vielä vuosi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan joulua sitä hiton lokakuussa alkavaa materiahössötystä ja myös toisaalta sen melankolista tunnelmaa.
Yksin elävänä tulen aina surulliseksi jouluna, joka vuosi itken menetettyä rakkautta, kaipuutani, yksinäisyyttä ja vaivun hetkeksi muistelemaan aikaa kun olin joskus onnellinen. Se sattuu ihan hitokseen.
Onneksi nyt joulu on vk loppuna joten on vain ns 1 ylim vapaa, pääsee taas töihin ja seuraavaan jouluun on vielä vuosi aikaa.
😢 Surullista. Eikö ole ketään yksinäistä edes vähäksi aikaa seuraksi kun yksinäisiä on nykyään tosi paljon.
Me aina huolehdittiin jouluna lähiomaista ettei kukaan jää vasten omaa tahtoaan ihan totaalisen yksin ja tein niille laatikot, riisipuuron, luumukiisselin sekä vietiin muutakin ruokaa. Onneksi kaikki yksineläjät oli aina jonkun samanlaisessa tilanteessa elävän saanut seurakseen. Nyt ei niitä enää ole elossa joista saisi vähän huolehtia.
Olen joitain jouluja joutunut totaalisen yksin viettämään ja tiedän mitä se on.
Olen kanarialla lämpimässä, kuuntelen iloisia joululauluja ja syön hyvää ruokaa. En ole jouluihminen, mutta kyllä se kanariansaarilla menettelee.
Tietenkin töissä. Ja mielelläni kaikki muutkin juhlapyhät.
Ei mitään eroa muihin päiviin verrattuna lampaiden juttuja nämä joulut sellaisten jotka ei osaa ajatella omilla aivoilla
Jouluvihaaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vedän pään täyteen varmaan ja katon leffoja, kuuntelen musaa
Sama. Tavoitetila olla pysyvässä humalassa 24.12-31-12 välinen aika. Tätä varten Saksasta tulossa 12ltr viinaa ja 72 tölkkiä erilaisia oluita.
Riittääkö ihan varmasti? Ja mitäs terveys tähän sanoo? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Olen kanarialla lämpimässä, kuuntelen iloisia joululauluja ja syön hyvää ruokaa. En ole jouluihminen, mutta kyllä se kanariansaarilla menettelee.
Lisään tähän vielä, että kun olin nuori, noin 12-16-vuotias, meidän perhe lähti joka jouluksi etelään. Teneriffalle, Gran canarialle ja Tunisiaan tehtiin siihen aikaan joulumatkoja, muistaakseni viitenä jouluna. Sieltä se rakkaus lämpimässä vietettäviin jouluihin taitaa olla peräisin.
Nyt kolme-nelikymppisenä olen aina lähtenyt jouluksi ulkomaille, jos vaan kukkaro antaa myöten. Aloitan säästämisen joulumatkaa varten jo kesälomarahoista. Se on ihan parasta, jos aurinko paistaa, saa löhöillä ja kävellä hiekkarannalla, eikä tarvitse viettää joulua kylmässä ja pimeässä virsiä tai muita melankolisia joululauluja kuunnellen.
Mulla on nuorena kokemusta koko joulun töissä käymisestä sairaalassa ja nautin suunnattomasti. Oli sellainen rauhallinen ihana ja ihan erilainen tunnelma kuin muulloin.
Mielelläni menin töihin että perheelliset saivat vapaata. Vaihdoin perheellisen kanssa vuoroja jos sille sattui jouluna töitä ja muinakin juhlapyhinä. Oli sitten palkka pussikin muhkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään eroa muihin päiviin verrattuna lampaiden juttuja nämä joulut sellaisten jotka ei osaa ajatella omilla aivoilla
Olet katkera. Saahan elämässä olla jotain vähän tavallisesta arjesta poikkeavaa ja kukin tyylillään eikä se se ole keneltäkään pois mitenkä kukin sitä juhlistaa. Me valikoimme mitä perinteitä harrastetaan ja joillekkin voi olla tärkeää noudattaa ihan kaikkia perinteitä. En väheksyisi muiden tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nuorena kokemusta koko joulun töissä käymisestä sairaalassa ja nautin suunnattomasti. Oli sellainen rauhallinen ihana ja ihan erilainen tunnelma kuin muulloin.
Mielelläni menin töihin että perheelliset saivat vapaata. Vaihdoin perheellisen kanssa vuoroja jos sille sattui jouluna töitä ja muinakin juhlapyhinä. Oli sitten palkka pussikin muhkeampi.
Tuo onkin hyvä jos se on oma valinta. Minulla on hoitajana ollut noin joka toinen joulu töitä. Muistan kun esikoispoikani oli 3-vuotias ja odotin hänelle pikkuveljeä. Olin sinä jouluna töissä aattona tuplavuoron, koska työkaveri sairastui ja jäi kotiin korkeassa kuumeessa ja eräs yksinhuoltajaäiti oli lupautunut tulemaan joulunpyhinä töihin, jos joku sairastuu, mutta oli kova pakkanen ja hänellä oli auto hyytynyt tien varteen. Siitä joulusta jäi mieleen, että kaikki tuntui ankealta ja surkealta.
Olin töissä kaikki joulunpyhät myös silloin kun esikoinen oli 6-vuotias ja toinen poika 3 v. Pojat olivat pahalla tuulella, kun tulin jouluaattona töistä vasta yhdeksän jälkeen illalla. Eivät olleet suostuneet syömään oikein mitään, kun oli ikävä äitiä. Todellisuudessa varmaankin oli ikävä joulupukkia ja lahjoja. Muistan, että nuorempi pojista nukahti sohvalle välittömästi kun joulupukki oli tuonut lahjat oven taakse ja ne oli avattu. Hänellä taisi jäädä paketteja avaamattakin, kun oli raasu niin väsynyt. Seuraavan joulun olin kotona äitiyslomalla, mutta sitä seuraavana jouluna olin ainakin osan koulusta töissä keikalla. Äitiysloma oli nimittäin loppu kuopuksen kanssa ja olin kotihoidontuella kotona ja tein keikkaa aina jos pyhävuoroja tarjottiin. Jotenkin se työnteko joulunpyhinä ei tunnu niin kurjalta, jos se on oma valinta.
Normaalisti ollaan menty mun toisen pikkuveljen luo ensin aamupäivällä saunomaan (äiti, pikkuveli, minä ja mun avomies), sieltä sitten siirrytty äidille. Sinne on tullut mun toinenkin pikkuveli avovaimoineen ja sit on syöty, jaettu lahjat, kahviteltu yms.
Tänä vuonna äiti joutuu leikkaukseen just joulun alla ja kotiutuu luultavasti 23.12. Toinen veljistä on lupautunut paistamaan kinkun ja tuomaan sen äidille, sekä tekemään juustokakun. Minä teen tortut ja katson päälysmiehenä karjalanpaistin päälle.:D Yhdessä kolmistaan laitellaan paikat kuntoon. Aattoaamuna porukalla laitellaan perunat, herneet, salaatit, munavoit (äiti on jo piirakat leiponut pakkaseen valmiiksi) yms.
Parastahan tässä on, että sillon aatonaattona mennään me kaikki 3 aikuista lasta äidin luo yöksi. Just käytiin äidin ostamassa yhdennukuttava ilmapatja, jotta minäkin mahdun.:D Mutta sopu sijaa antaa. Äiti tarvii sinne kuitenkin apua ja minä pääsen kotona kinkun paistamisesta!:D Hahaa, avomies joutuu paistamaan tällä kertaa.
Mut tod.näk. aikaisemmalla aikataululla mennään, kun äipällä ei ole saunaa, niin joulutellaankin sitten vähän aikaisemmin.:) Omaan tahtiin.
Itse siirrytään sitten avokin kanssa jossain vaiheessa kotiin, valmistellaan omat ruuat tarjolle ja ainakin miehen veli tulee syömään, ellei joku kaverikin.