Kaita tie ja ahdas portti.
Mitä nämä Raamatun sanat merkitsevät oman uskonelämäsi kannalta, miten olet ne kokenut ja tulkinnut?
Entä miten seurakuntasi/kristillinen yhteisösi tämän selittää?
Kommentit (7)
Ensimmäinen kohta, jonka neljään vuoteen luin oli: Taivaaseen pääseminen on vaikeampaa kuin kamelin kulkeminen neulan silmastä..iik. Eli aika vaikeaa se taitaa olla.
Tais olla tää mun teksti vähän OT.
tarkoittavan uskomisen vaikeutta. Eli sitä, että välillä on hyvin vaikea uskoa, kun erilaiset epäilykset ja kiusaukset vaivaavat.
Ei ole helppoa elää Jumalan sanan mukaisesti ja jos niin tekee on tiekin kaita.
ahdas portti taas tuo mieleen sen, mistä raamatussa puhutaankin, ja kuten tuossa jossakin kommentissa sanottiin, että helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan...
Rikkaalla kai tarkoitetaan tässä jotakin muuta kuin raharikasta...olisko omavanhurskasta tms...
minulle tuo merkitsi ilman muuta sitä, että kristityn ei sovi iloita maailmallisissa menoissa ja hakea lihallista nautintoa.
Nyt olen kokenut ja ymmärtänyt että nuo lauseet tarkoittavat myös jotakin paljon syvällisempää.
On niin vaikea välillä uskoa ja pysyä Kristus-tiellä. Sillä Kristushan on tie, totuus ja elämä. Monenlaiset epäilykset ja kiusaukset vaivaa. Joka päivä joutuu opettelemaan yhtä uudestaan ja uudestaan, että pelastun ainoastaan Kristuksen ainsiosta, ilman yhtään omaa tekoa. Vihollinen vaatii aina syvempää katumusta, parempaa elämää, parempaa ja vahvempaa uskoa.
Olen elmässäni kokenut että kaidalla tiellä pysyminen on sitä, että kuljemme luottaen Jumalan johdatukseen ja ennen kaikkea Kristukseen. Että kiinnitämme katseemme ainoastaan Häneen joka on syntivelkamme sovittaja. Mutta kun se ei ole helppoa!!! Vihollinen aina syöttää jotain ihmisoppeja ja syntilistoja ja määräyksiä. noudatettaviksi.
Siunausta kaikille Taivaantien matkamiehille.
Juuri nöyrtyminen on vaikeaa. Aloin pohtia, onko missään muussa uskonnossa sama ajatus, että ihmisen omilla teoilla ei ole pelastumisen kannalta mitään merkitystä. Ahtaasta portista ei pääse sisälle muuta kuin ihminen itse: eivät mitkään hyvät teot tai ajatukset...
Matt.7:
13 " Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. 14 Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!
Mietin, Jeesushan on tie ja portti oli ristillä kun Jeesus sovitti meidän syntimme ja avasi tie meille elämään. meidän tulee ottaa Jeesus elämään ja käydä sen portin luo jossa Jeesus on pessyt meidän synnit ja antanut iankaikkisen elämän meille jokaiselle.
Se tie on kapea ja vaikea kuljettava mutta on siunaavaa huomata joka päivä kuinka Herramme on vierellä ja varjelee ja ohjaa eri tilanteita.
Vaikka on asioita jotka tuntuvat vaikeilta niin kohta saakin huomata mikä oli senkin tarkoitus ja tajuaa mikä oli siihen kuuluva johdatus ja siunaus.
Niinkuin tuossa paikassa lukee, monet menevät avarasta portista, mutta se viekin kadotukseen, monet haluaa helppoa elämää uskontojen varjolla ja eivätkä huomaa siinä olevaa ansaa, tekevät tekoja ja noudattavat niitä säännöksiä joilla luulevat pääsevänsä kerran taivaaseen, mutta sehän viekin kadotukseen.
Jeesuksen veren kautta on pääsy elämään, taivaaseen, koska Hän on se tie ja portti oli ristillä.
Portin läpi pääsemin voi tuntua vaikealta, ajattelet mitä toi kaveri ajattelee jos otan Jeesuksen vastaan, tulen uskoon, sehän voi tehdä vaikka mitä....mutta kuitenkin kaveri ei kerran ole sinun kanssa jolloin jätät tämän elämän, haluatko että silloin Jeesus on siinä vierellä ja tiedät mihin olet matkalla.
vaatii aina tiettyä nöyrtymistä ja itseriittoisuuden hylkäämistä. Armon vastaanottaminen ja siinä eläminen on teoriassa helppoa, mutta käytännössä itsekkyytemme takia vaikeaa - siksi portti on ahdas ja tie kaita.