Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tällainen outo näköilmiö johtuu?

Vierailija
10.02.2015 |

Esim tänään kaupassa katsoin tuotteen parasta ennen päiväystä 23.2. ja kun kotona katsoin uudestaan, olinkin nähnyt sen väärin, päiväys oli 20.2. Tällaisia häiriöitä on ollut jo aiemminkin, esim. lukiessa jokin sana onkin uudelleenlukiessa eri, kuin aiemmin lukiessa. Rivit myös välillä pomppaavat. Näössä ei silmälääkärin tutkimuksessa ole ollut mitään poikkeavaa. Sekä pää on kuvattu mri:llä 1.5 v sitten, en kyllä muista oliko sitä ennen näitä väärin näkemisiä. Päivystykseen välillä olen soittanut, mutta sinne ei ole hoitajan mukaan ollut tarve mennä. Stressiä on ja unet on välillä huonot. Meneekö nuo stressin piikkiin, vai pitäsikö taas varailla neurologille aikaa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:59"]

Minulle tapahtuu tuota usein. Yleensä nappaan lähellä olevista kirjaimista tai numeroista osan ja täydentelen niillä muita kohtia. Mainosten ynnä muiden äkkiä eteen tulevien lyhyiden tekstien kanssa luen eritysen helposti ihan mitä sattuu, kun aivoni eivät keskity mutta toimivat silti nopeasti.

Voi olla niinkin, että silmieni lasiaisessa uiskentelevat pienet ja isommat erimuotoiset "irtosolut" muuttavat yksittäisten kirjainten tai numeroiden muotoa. Yleensä en tätä silmäleikkauksesta vuosia sitten saamaani ilmiötä enää edes huomaa, mutta jos rupean oikein seuraamaan tuota silmieni editse eri suuntiin liukuvaa soppaa, ei tekstin lukemisesta oikein tule mitään.

[/quote]

Millainen silmäleikkaus sinulle tehtiin ja mistä syystä?

Vierailija
2/11 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli heti lukihäiriö mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normi huolettomuutta, myös väsymys tekee tuota. Älä nyt hyvä ihminen ainakaan päivystykseen mene, muutenkin ruuhkaista joka paikassa!

Vierailija
4/11 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä luulosairautta..

Vierailija
5/11 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös huomannut itsessäni saman. En tiedä mistä johtuu ja se on välillä vähän pelottavaakin. Miten jonkun sanan tilalla on voinut nähdä jonkun ihan toisen? Ei ole edes samat kirjaimet!

Vierailija
6/11 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:14"]

Voi tätä luulosairautta..

[/quote]

Niin, olen myös käynyt kahdesti yksityisellä psykiatrilla, kumpikaan ei löytänyt hoidettavaa vaivaa. Ap

Vierailija
7/11 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mulla nuo samat oireet kertoi lukihäiriöstä. Kuten yleensä luullaan lukihäiriö ei välttämättä tarkoita mitään suuria lukemisen ongelmia, vaan sitä on monen tasoista. Aikuiset, jotka ovat lukeneet elämänsä aika paljon, ovat yleensä oppineet kompensoimaan vaivaansa niin ettei se ole ihan helposti huomattavissa.

Miten, meneekö kirjoittaessa kirjaimet välillä väärinpäin? Oletko sokea omille kirjoitusvirheille? Erotatko vasemman ja oikean "helposti" toisistaan miettimättä?

Vierailija
8/11 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että stressi ja väsymys. En saanut luettua viestiäsi loppuun asti, koska pää yksinkertaisesti räjähtää stressistä. Normaalisti luen lähes 300 sanaa/minuutti (olen nopea lukemaan), mutta stressi saa kirjaimet hyppimään silmissä.

Vierailija
9/11 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:23"]

Ainakin mulla nuo samat oireet kertoi lukihäiriöstä. Kuten yleensä luullaan lukihäiriö ei välttämättä tarkoita mitään suuria lukemisen ongelmia, vaan sitä on monen tasoista. Aikuiset, jotka ovat lukeneet elämänsä aika paljon, ovat yleensä oppineet kompensoimaan vaivaansa niin ettei se ole ihan helposti huomattavissa. Miten, meneekö kirjoittaessa kirjaimet välillä väärinpäin? Oletko sokea omille kirjoitusvirheille? Erotatko vasemman ja oikean "helposti" toisistaan miettimättä?

[/quote]

Luen todella paljon. Kirjoittaessa kirjaimet eivät mene väärinpäin. Huomaan kirjoitusvirheeni. Erotan oikean ja vasemman. Koskaan koulussa ei ole todettu lukihäiriötä eikä vastaavaa siis ole aikaisemmin ollut, siis lapsena eikä nuorella aikuisiällä. Ap

Vierailija
10/11 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tapahtuu tuota usein. Yleensä nappaan lähellä olevista kirjaimista tai numeroista osan ja täydentelen niillä muita kohtia. Mainosten ynnä muiden äkkiä eteen tulevien lyhyiden tekstien kanssa luen eritysen helposti ihan mitä sattuu, kun aivoni eivät keskity mutta toimivat silti nopeasti.

Voi olla niinkin, että silmieni lasiaisessa uiskentelevat pienet ja isommat erimuotoiset "irtosolut" muuttavat yksittäisten kirjainten tai numeroiden muotoa. Yleensä en tätä silmäleikkauksesta vuosia sitten saamaani ilmiötä enää edes huomaa, mutta jos rupean oikein seuraamaan tuota silmieni editse eri suuntiin liukuvaa soppaa, ei tekstin lukemisesta oikein tule mitään.

Vierailija
11/11 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spitaalin ensioireita. Kohta putoo silmämuna kuopastaan. Plop!